Kysilka: Roboti v bankách převezmou řadu činností - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Kysilka: Roboti v bankách převezmou řadu činností

,
Kysilka: Roboti v bankách převezmou řadu činností
Zdroj: Michael Tomeš, Mladá fronta

Za pět či deset let nám nebudou poskytovat bankovní služby tradiční banky, ale technologické společnosti jako Google, Facebook či Alibaba, říká bývalý centrální bankéř a někdejší šéf České spořitelny Pavel Kysilka.

Banky vlastní obrovské množství dat, které se budou brzy zpracovávat pomocí strojového učení a umělé inteligence. Řada pracovních míst v bankách se tak stane zbytečnými. Kysilka, který nyní působí jako předseda správní rady 6DAcademy, svou vizi prezentoval na Fóru věřitelů pořádaném Asociací inkasních agentur.

Kdo je tedy podle Kysilky nejvíce ohrožen?

Analytici – makroprognózy, demografické a sociální prognózy, byznysový sentiment a byznysový potenciál

Analytici v bankách odjakživa zkoumali data, která s různým úspěchem vyhodnocovali a porovnávali. Nyní začínají počítače vyhodnocovat daleko větší historické časové řady dat, na základě nichž mohou trendy odhadnout lépe než člověk, je přesvědčen Kysilka. Napoví nám odpovědi na otázky: blíží se krize, nebo ještě nikoli? Změní se spotřebitelské chování, nebo nikoli, změní se schopnost lidí splácet? Vyhodnocovat lze přitom nejen data o chování uživatelů, ale také textová data ze sociálních sítí či vyhledávačů a technologických firem.

Podvody a praní špinavých peněz

Transakce lze pomocí umělé inteligence hodnotit i z hlediska jejich standardnosti. Praní špinavých peněz a další nekalé jednání vykazuje řadu podobných rysů, které mohou stroje daleko lépe monitorovat.


Nikdo není imunní. Stroje nahradí třetinu bankéřů

 Roboti v kanceláři, ilustrační foto


Emoční umělá inteligence nahradí část sales manažerů či HR manažerů

Lze ji využít hlavně při navrhování nových bankovních produktů či prodejních rozhovorů. Jak to funguje? Kamera už v současnosti dokáže dost přesně analyzovat emoce zákazníka, podle nichž se následně může přizpůsobit nabídka zboží. Lze vygenerovat i slovní spojení, která zákazníkům evokují určité emoce a ty pak cíleně používat.

„Prodávám vám něco, co vůbec nepotřebujete, ale tak vás „zblbnu“, a vím přesně, jak to mám udělat, protože mi to poradil stroj, že vám to prodám a oba budeme spokojení. Bohužel se tady dostáváme k otazníkům o morálnosti tohoto jednání,“ říká Kysilka. Analýza emoční inteligence se používá například i při náboru nových zaměstnanců.

Právní rutina

Umělá inteligence už nahrazuje v právních odděleních živou pracovní sílu vykonávající rutinní činnosti, a to i v oblastech řízení rizik či compliance. Náhrada čeká i stovky lidí v back office, jejích místa se automatizují.

Úvěrový skóring

Hodnocení tzv. bonity klientů (schopnosti splácet) patří k zásadním činnostem banky. S nástupem „velkých dat“ se tato oblast radikálně mění a zpřesňuje. Skóring klientů lze nyní spolehlivě vytvářet i na základě mimobankovních dat a jeho chování na sociálních sítích, nakupování na internetu, frekvenci a místu nakupování, telefonního přístroje, který zákazník používá, atd. „Tvrdím, že Google a Facebook dnes umí udělat lepší skóring než banky,“ říká Kysilka.

Nicméně podle něj není třeba zoufat. Lidé budou v bankách místo rutinních činností vykonávat složitější a tvůrčí práci s vyšší přidanou hodnotou.

Čtěte také:

Prospívají planetě i peněžence. Etické fondy připisují dvouciferné zisky

Evropa se chystá obrátit naruby finanční svět. Důležité nemají být výnosy, ale ekologičnost investic

Ohodnoťte tento článek
Diskuze