Jako námořníci za starých časů. Royal Caribbean chystá pro pasažéry devítiměsíční plavbu, má být nejdelší na světě - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Jako námořníci za starých časů. Royal Caribbean chystá pro pasažéry devítiměsíční plavbu, má být nejdelší na světě

,
Jako námořníci za starých časů. Royal Caribbean chystá pro pasažéry devítiměsíční plavbu, má být nejdelší na světě
Zdroj: Royal Carribean International
  • Společnost Royal Caribbean informovala o záměru uskutečnit nejdelší plavbu kolem světa. Trvat má celých devět měsíců

  • Cestující během ní navštíví na 150 destinací v pětašedesáti zemích. Chybět nebude Velký bariérový útes, Barcelona či Antarktida

  • Plavba má začít v prosinci roku 2023. Kdo se jí chce zúčastnit, musí si připravit alespoň 61 tisíc dolarů (zhruba 1,34 milionu korun)

Koronavirus zacloumal s jejich odvětvím víc než ledovec s Titanicem, značnou část z uplynulého roku a půl strávily nasuchu (obrazně řečeno), přičemž návrat „do normálu“ je schován ještě hodně daleko za horizontem. Nic z toho nicméně nebrání velkým plavebním společnostem, aby se navzájem trumfovaly v tom, která z nich představí zákazníkům větší turistickou atrakci.

Vedení Norwegian Cruise Line (NLC) se rozhodlo vsadit na zbrusu novou výletní loď, která se bude pyšnit například největší motokárovou dráhou, jaká se kdy plavila po moři. To v konkurenční Royal Caribbean se vydali poněkud odlišným kurzem – kurzem, který vás dovede na konec světa a zase zpět. Doslova.

Další luxusní loď s řadou „nej“. NCL modernizuje svoji flotilu v době, kdy se tržby plavebních společností propadly na pětinu

Floridská společnost, jejíž lodě se plaví pod vlajkou západoafrické Libérie, zveřejnila nabídku, jež počítá s vůbec nejdelší výletní plavbou, jaká je aktuálně k mání. Cestující mají na palubě lodi Serenade of the Seas, která včetně posádky pojme na 3,3 tisíce lidí, strávit celkem 274 nocí a navštívit na 150 destinací v pětašedesáti zemích světa.

Na Velký bariérový útes i do Antarktidy

Ze svého domovského přístavu v Miami by mělo plavidlo vyplout 10. prosince 2023, tedy za více než dva roky. Zpět by se pak mělo vrátit 10. září 2024. Během oné devítiměsíční štace stihne navštívit například New York, Velký bariérový útes, Barcelonu, Řím či dalekou Antarktidu, uvádí společnost v tiskovém prohlášení.

Celý „výlet“ bude rozdělen do čtyř samostatných částí – to proto, aby si jej mohli dopřát i tací, kteří zatouží vidět například jen krásy Evropy, respektive ti, jejichž bankovní účet nedisponuje zrovna sedmimístnou sumou.

Kdo se chce zúčastnit kompletní cesty kolem světa, musí si připravit částku alespoň 61 tisíc dolarů (přibližně 1,34 milionu korun). Za tyto peníze posádka člověku zarezervuje jedno místo ve vnitřní kajutě bez výhledu na moře. Koho baví sledovat mořské vlny ve dne v noci, musí si připlatit další čtyři tisícovky, přičemž pokud by snad dotyčný zatoužil po kajutě s vlastním balkónem, vyšplhá se cifra až na 79 tisíc dolarů. Luxusní apartmá pak začíná na částce 112 tisíc. Ceny dílčích štací zatím zveřejněny nebyly.

„Lidé jsou teď víc než kdy jindy odhodláni procestovat svět a vynahradit si ztracený čas,“ okomentoval zbrusu novou nabídku šéf Royal Caribbean Michael Bayley. „Pokud se turisté sami sebe ptají, kam by měli příště vyrazit, my říkáme, že po celém světě.“

Žádné daně, žádná pomoc

Spolu se společností Carnival a již uvedenou NLC patří Royal Caribbean do takzvané velké trojky komerčního plavebního průmyslu. Dohromady podle webu Florida Trend ovládají na 75 procent celého trhu. Navzdory jejich velikosti a důležitosti  (a také bezprecedentnímu propadu tržeb, s nímž se v uplynulém roce a půl musely vypořádat) se však žádná z nich nedočkala ze strany americké vlády během současné krize jakékoliv finanční pomoci.

Na světě je tolik lodí, že máme práci na 20 let dopředu, říká Pavel Přibiš. Letos by jeho Boataround měl utržit 600 milionů

Do značné míry si za to ale mohou samy. Plují totiž pod vlajkami takzvaných daňových rájů, potažmo zemí, které se svými praktikami těmto státům přibližují. Tím pádem nemusejí na rozdíl od ostatních amerických podniků platit vysoké federální daně a zároveň ani dodržovat některé zákony. Na svých plavidlech navíc často zaměstnávají posádky pocházející z Evropy, Karibiku a ostatních částí světa, takže nepředstavují ani významného hráče na americkém trhu práce, jak uvádí server Business Insider.

Jinými slovy, plavební společnosti si musely poradit po svém. A také tak učinily. Carnival se například již vloni rozhodl, že se zbaví části své okázalé flotily, ostatní pro změnu začaly propouštět. A i když letos už nemusely rušit tolik plaveb jako v roce 2020, predikce analytiků jsou takové, že celkové tržby odvětví se vyšplhají nanejvýš na 6,6 miliardy dolarů, tedy na pětkrát nižší úroveň než v době před covidem.