Prodat, nebo sešrotovat: firma Obike zkrachovala, zbyly po ní tisíce kol - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Prodat, nebo sešrotovat: firma Obike zkrachovala, zbyly po ní tisíce kol

,

Firma Obike ze Singapuru několik měsíců nekomunikuje se zástupci evropských měst. Některým radnicím došla trpělivost, protože na ulicích překážejí jízdní kola firmy, která je půjčovala zájemcům přes mobilní aplikaci. Ve Frankfurtu nad Mohanem je chtějí sešrotovat.

Nikdo přesně neví, co bude s bicykly společnosti Obike, která ze Singapuru expandovala do některých evropských měst. V červnu singapurská firma ohlásila insolvenci. Likvidátor na začátku srpna upozornil na převod deseti milionů singapurských dolarů (162 milionů korun), které firma vybrala jako zálohu na užívání kol v tomto městském státě, a byly převedeny na účty v Hongkongu.

V červenci se objevily zprávy, že se Obike stahuje také z Evropy. Firma na dotazy úředníků radnic evropských měst celé týdny nereaguje. Jízdní kola, která zaplavila mnohá města, jsou bezprizorní.

Některým radnicím už došla trpělivost. Ve Frankfurtu nad Mohanem rozhodli, že nechtěná kola stříbrné a oranžové barvy sešrotují. Společnost na dotazy úředníků ohledně prodloužení smlouvy neodpovídala. Není ani jasné, zda je Obike stále vlastníkem kol. Poškozená kola budou označena a sešrotována.

V Hamburku jsou kola nabízena zájemcům ke koupi. V jednom ze skladů firma uskladnila deset tisíc jízdních kol, ale nikdy podnikat v přístavním města nezačala. Majitel skladu se chce kol zbavit odprodejem. Za jedno žádá 69 eur. Část z nich by mohl rozdat uprchlíkům.

V Berlíně se také o kola nikdo nestará. V ulicích berlínské metropole je jich ale jen 178 kusů, pro radnici likvidace nepředstavuje větší problém. Používání kol je omezeno tím, že uživatel musí mít v mobilu aplikaci pro sdílení. Nové registrace aplikace neumožňuje, i když je stále k dispozici ke stažení.

V Itálii provozovatel dceřiné společnosti oznámil, že chce v pronájmu kol pokračovat. Nevyloučil ale, že to bude pod jiným názvem.

Firma byla založena v listopadu 2016. V Evropě expandovala do Německa, Rakouska, Francie, Itálie, Velké Británie, Nizozemska, Švédska. Plánovala také vstup do České republiky.

Dále čtěte:

Agresivní nástup pronájmů kol ve městech. Místo ekologie tvrdý byznys a chaos na chodnících

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

V Praze startují čínská kola. Evropská expanze bikesharingu Ofo zahrnuje i Česko

Doprava v roce 2050 podle BMW: elektrokola řízená umělou inteligencí


Ohodnoťte tento článek
Diskuze