Agresivní nástup pronájmů kol ve městech. Místo ekologie tvrdý byznys a chaos na chodnících - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Agresivní nástup pronájmů kol ve městech. Místo ekologie tvrdý byznys a chaos na chodnících

,

Asijské firmy, které půjčují kola, zaplavují evropská města. Konkurenci ničí nízkými cenami. Problém je v tom, že se jízdní kola často válí po chodnících a způsobují zmatky. V Německu radnice měst volají po regulaci. Panují také obavy ze zneužívání dat, které firmy využívají. Klienti zadávají přes mobilní aplikaci svou polohu prostřednictvím GPS.

Rozmach půjčování kol ve městech by měl vést k tomu, že lidé budou jezdit po ulicích ekologicky. Nebudou přispívat k emisím a zhoršování ovzduší ve městech, protože použijí jen své svaly na pohon jízdního kola. Navíc se uleví dopravě, protože méně aut sníží riziko dopravních komplikací. Taková je teorie.

Firmy, které založily svůj obchodní model na sdílení bicyklů, měly ve městech zelenou. Po nástupu velkých firem z Číny a Singapuru se ale ukazují limity tohoto podnikání. V německých městech často dochází k hromadění kol na chodnících a chaosu okolo vstupů do metra.

Ve Frankfurtu nad Mohanem je ve městě pět tisíc kol, v Mnichově nebo Berlíně přes deset tisíc. Německo je přitom pro agresivní firmy z Asie (čínská firma Ofo je finančně podporována e-shopem Alibaba, pekingská firma Mobike firmou Tencent a Foxconnem, singapurská Obike alternativní taxislužbou Grab) lákadlem, protože tu jezdí na kole 73 milionů Němců, třetina z nich kolo používá několikrát týdně.

Ofo v Česku začala v Praze 7
Čínská firma Ofo začala v polovině října nabízet své služby na Praze 7. Začala se třemi stovkami žlutých bicyklů. Za půl hodiny si v Praze účtuje deset korun, za den maximálně 100 korun. Ofo tvrdí, že „doprava na kole výrazně pomáhá lokální ekonomice, podporuje místní obchodníky a přispívá k občanské soudržnosti, ke zdravějšímu městu a spokojenějším občanům“. Hodlá expandovat po celé Praze a postupně i do dalších českých měst. Firma doporučuje zákazníkům, aby dodržovali místní cyklistickou etiketu. Ofo půjčuje 10 milionů kol ve 180 městech po celém světě. Registruje 200 milionů uživatelů.

Německý trh s půjčováním kol je neregulovaný. I když se některým radnicím chaos v ulicích nelíbí, protože kola se uzamknou mobilní aplikací a mohou být odstaveny prakticky kdekoliv, nově příchozí firmy nemohou být pokutovány za to, že přes noc navezou na pěší zónu sedm tisíc kol. To se stalo loni v srpnu v Mnichově, akci udělala firma Obike.

Stačilo jí pouze poslat e-mail na radnici, kde oznámila svůj záměr. Firma se odvolává na rozhodnutí správního soudu v Hamburku z roku 2009, kde se město ohradilo proti firmě Nextbike a se žalobou neuspělo.

Agresivní cenová politika

Agresivní politika čínských firem je založena na tom, že si kolo po stáhnutí mobilní aplikace můžete jednoduše kdekoliv po městě vyzvednout, mobilním telefonem odemknout a pak jej zase kdekoliv nechat a zamknout. Cena se strhne z vaší platební karty, kterou jste do aplikace zadali.

V Německu stojí kolo na půl hodiny okolo jednoho eura, v ČR si Ofo účtuje deset korun na 30 minut. Klient nemusí platit žádnou zálohu, která propadá, pokud nevrátí kolo do předem určených stojanů, jak to bývá u tradičních bikesharingových poskytovatelů.

Problém může nastat s ochranou dat, upozornil německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Agresivní cenová politika totiž neumožňuje ziskovost projektu, bez toho, aby nevyužívala data o poloze zákazníků, kteří do aplikace udávají svou polohu pomocí GPS. Firma Obike měla problém s tím, že data o pohybu některých klientů byla dostupná na internetu.

„Proč se technologické společnosti zajímají o pronájem kol? Odvolávají se na to, že v době rostoucí dopravy chtějí uvolnit zátěž měst a zlepšit kvalitu života zákazníků. Ve skutečnosti jde o data zákazníků, které mohou použít nebo je prodávat jiným společnostem za hodně peněz,“ naspal německý deník.

Kola těchto firem navíc nejsou ani příliš komfortní pro samotnou jízdu, pro vysoké lidi jsou rámy kol malé, kola jsou těžká a bez přehazovačky.

Existují ale i udržitelnější strategie firem. Jako příklad lze uvést projekt Nextbike z Lipska. Firma spolupracuje s radnicemi. Například v Postupimi umožňuje dvě hodiny denně používání kola zdarma těm, kteří mají předplacenou hromadnou dopravu. Výhody získávají v některých městech i studenti.

Související články:

V Praze startují čínská kola. Evropská expanze bikesharingu Ofo zahrnuje i Česko

Doprava v roce 2050 podle BMW: elektrokola řízená umělou inteligencí


Ohodnoťte tento článek
Diskuze