zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Jízdní kola čínských firem zaplavují evropská města, ilustrační foto
Jízdní kola čínských firem zaplavují evropská města, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Agresivní nástup pronájmů kol ve městech. Místo ekologie tvrdý byznys a chaos na chodnících

09. února 2018, 14:22  -  frn
Jízdní kola čínských firem zaplavují evropská města, ilustrační foto
Jízdní kola čínských firem zaplavují evropská města, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
09. února 2018, 14:22

Asijské firmy, které půjčují kola, zaplavují evropská města. Konkurenci ničí nízkými cenami. Problém je v tom, že se jízdní kola často válí po chodnících a způsobují zmatky. V Německu radnice měst volají po regulaci. Panují také obavy ze zneužívání dat, které firmy využívají. Klienti zadávají přes mobilní aplikaci svou polohu prostřednictvím GPS.

Rozmach půjčování kol ve městech by měl vést k tomu, že lidé budou jezdit po ulicích ekologicky. Nebudou přispívat k emisím a zhoršování ovzduší ve městech, protože použijí jen své svaly na pohon jízdního kola. Navíc se uleví dopravě, protože méně aut sníží riziko dopravních komplikací. Taková je teorie.

Firmy, které založily svůj obchodní model na sdílení bicyklů, měly ve městech zelenou. Po nástupu velkých firem z Číny a Singapuru se ale ukazují limity tohoto podnikání. V německých městech často dochází k hromadění kol na chodnících a chaosu okolo vstupů do metra.

Ve Frankfurtu nad Mohanem je ve městě pět tisíc kol, v Mnichově nebo Berlíně přes deset tisíc. Německo je přitom pro agresivní firmy z Asie (čínská firma Ofo je finančně podporována e-shopem Alibaba, pekingská firma Mobike firmou Tencent a Foxconnem, singapurská Obike alternativní taxislužbou Grab) lákadlem, protože tu jezdí na kole 73 milionů Němců, třetina z nich kolo používá několikrát týdně.

Ofo v Česku začala v Praze 7
Čínská firma Ofo začala v polovině října nabízet své služby na Praze 7. Začala se třemi stovkami žlutých bicyklů. Za půl hodiny si v Praze účtuje deset korun, za den maximálně 100 korun. Ofo tvrdí, že „doprava na kole výrazně pomáhá lokální ekonomice, podporuje místní obchodníky a přispívá k občanské soudržnosti, ke zdravějšímu městu a spokojenějším občanům“. Hodlá expandovat po celé Praze a postupně i do dalších českých měst. Firma doporučuje zákazníkům, aby dodržovali místní cyklistickou etiketu. Ofo půjčuje 10 milionů kol ve 180 městech po celém světě. Registruje 200 milionů uživatelů.

Německý trh s půjčováním kol je neregulovaný. I když se některým radnicím chaos v ulicích nelíbí, protože kola se uzamknou mobilní aplikací a mohou být odstaveny prakticky kdekoliv, nově příchozí firmy nemohou být pokutovány za to, že přes noc navezou na pěší zónu sedm tisíc kol. To se stalo loni v srpnu v Mnichově, akci udělala firma Obike.

Stačilo jí pouze poslat e-mail na radnici, kde oznámila svůj záměr. Firma se odvolává na rozhodnutí správního soudu v Hamburku z roku 2009, kde se město ohradilo proti firmě Nextbike a se žalobou neuspělo.

Agresivní cenová politika

Agresivní politika čínských firem je založena na tom, že si kolo po stáhnutí mobilní aplikace můžete jednoduše kdekoliv po městě vyzvednout, mobilním telefonem odemknout a pak jej zase kdekoliv nechat a zamknout. Cena se strhne z vaší platební karty, kterou jste do aplikace zadali.

V Německu stojí kolo na půl hodiny okolo jednoho eura, v ČR si Ofo účtuje deset korun na 30 minut. Klient nemusí platit žádnou zálohu, která propadá, pokud nevrátí kolo do předem určených stojanů, jak to bývá u tradičních bikesharingových poskytovatelů.

Problém může nastat s ochranou dat, upozornil německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Agresivní cenová politika totiž neumožňuje ziskovost projektu, bez toho, aby nevyužívala data o poloze zákazníků, kteří do aplikace udávají svou polohu pomocí GPS. Firma Obike měla problém s tím, že data o pohybu některých klientů byla dostupná na internetu.

„Proč se technologické společnosti zajímají o pronájem kol? Odvolávají se na to, že v době rostoucí dopravy chtějí uvolnit zátěž měst a zlepšit kvalitu života zákazníků. Ve skutečnosti jde o data zákazníků, které mohou použít nebo je prodávat jiným společnostem za hodně peněz,“ naspal německý deník.

Kola těchto firem navíc nejsou ani příliš komfortní pro samotnou jízdu, pro vysoké lidi jsou rámy kol malé, kola jsou těžká a bez přehazovačky.

Existují ale i udržitelnější strategie firem. Jako příklad lze uvést projekt Nextbike z Lipska. Firma spolupracuje s radnicemi. Například v Postupimi umožňuje dvě hodiny denně používání kola zdarma těm, kteří mají předplacenou hromadnou dopravu. Výhody získávají v některých městech i studenti.

Související články:

V Praze startují čínská kola. Evropská expanze bikesharingu Ofo zahrnuje i Česko

Doprava v roce 2050 podle BMW: elektrokola řízená umělou inteligencí



Čtěte také

 Zlato - ilustrační foto

Těžaři zlata zelenají. Investoři chtějí obchodovat s kovem s nulovou uhlíkovou stopou

Svět investic do zlata má nový trend. Dal by se nazvat touhou po zeleném zlatě. Nejde tu…

23. ledna 2020

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

Dřevěná čtvrť v dánské Kodani Fælledby se má stát domovem pro 7 tisíc lidí

Nový trend stavebnictví: dřevěná čtvrť bez betonu. V domech mají hnízdit ptáci i netopýři

Dřevěné konstrukce místo betonu a oceli jsou stále více v módě. Mají zajistit stavbám…

23. ledna 2020

Události  Premiér Andrej Babiš

Česko se propadlo v žebříčku vnímání korupce. Také kvůli Babišovým kauzám

Česká republika si loni výrazně pohoršila v celosvětovém žebříčku vnímané korupce.…

23. ledna 2020

 Mobilní domek - ilustrační foto

„Mobilní“ hypotéka si našla klienty. Banky financují i domky bez čísla popisného

Loni v srpnu začala ČSOB financovat hypotékou mobilní domky i bez čísla popisného, které…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 3.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Maserati představuje novu limitovanou edici a nový paket GT Sport. V Evropě se ale nedočkáme
Hry pro příležitostné hráče