Obutá neobutá. Česko-slovenským značkám barefoot obuvi se daří i za oceánem, sází na pohodlí a ekologii - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Obutá neobutá. Česko-slovenským značkám barefoot obuvi se daří i za oceánem, sází na pohodlí a ekologii

,
Obutá neobutá. Česko-slovenským značkám barefoot obuvi se daří i za oceánem, sází na pohodlí a ekologii
Zdroj: Be Lenka
  • Barefoot boty se staly trendem. Jsou pohodlné a napomáhají správnému držení těla, proto o ně má zájem stále více lidí

  • V Česku se jejich výrobě věnuje několik značek, které prorazily i do zahraničí. Například Be Lenka exportuje zboží do šedesáti zemí

  • Výrobci barefoot bot sází na ekologii, udržitelnost i na komfort při sportu

Zabořit bosé nohy do písku má zkrátka svoje kouzlo. Stejně jako pohlazení ranní rosou na chodidlech nebo pocit, když si po dlouhém dni na nohou zujete těsné polobotky. Chůze naboso má i mnoho zdravotních výhod, nicméně na špinavém asfaltu ve městech, kde se pohybujeme nejčastěji, je to zážitek vhodný jen pro otrlé. Proto obuvníci přišli s konceptem barefoot bot.

Podrážky mají sice málem průsvitné, ale pevné, což znamená, že v nich sice cítíte každý kamínek, ale žádný vás neřízne. Kopírují přirozený tvar nohy v celé jeho šířce a nikde při chůzi neomezují pohyb prstů. Často jsou doporučovány i fyzioterapeuty kvůli tomu, že napomáhají správnému rozložení váhy na chodidle, a v návaznosti na to posilují svaly nohy a rovnají záda.

„Běžně člověk hází dolní končetinu dopředu pomocí pánevního pletence a dopadá na ni. Fyziologický pohyb probíhá úplně obráceně. Odrazová síla vychází z plosek nohou od prstů a pak se přenáší do zbytku těla, aby stabilizovala trup,“ popsal redakci Euro.cz v minulosti fyzioterapeut a obuvník Lukáš Klimpera. Varoval, že pokud člověk není zvyklý chodit bos, v barefoot botách si může nadměrným dupáním ze začátku i ublížit.

Boty nejen pro vojáky a hasiče. Holík International navazuje na zlínskou obuvnickou tradici a chystá další expanzi

V Česku barefooty vyrábí několik značek, jako jsou například Skinners, Ahinsa Shoes nebo Be Lenka. Právě posledně jmenovaná firma v každém roce své pětileté existence zaznamenala růst minimálně o sto procent a dodává zboží do více než 60 zemí světa. V roce 2021 dosáhla obratu osmi milionů eur a zisk přesáhl milion eur.

Statisíce bosých bot

Be Lenka podporuje myšlenku slow fashion, udržitelnost módy a lokální výrobu, přičemž se snaží pokrýt potřeby celé rodiny. Má tedy v sortimentu dámskou, pánskou i dětskou obuv. V letošním roce navíc představuje dvě nové značky – na jaře Barebarics a na podzim Nuton. „Barebarics jsou stylové barefoot tenisky do města. První kolekce je vyrobená z recyklovatelných a veganských materiálů,“ popisuje zakladatel a CEO Be Lenka Juraj Fehervari.

„Těsně před spuštěním je aktuálně řada Nuton zaměřená na milovníky horské turistiky a aktivního životního stylu. Všimli jsme si slušného zájmu také o obuv vhodnou do kancelářského prostředí, proto budeme v budoucnu vytvářet další modely i pro tento typ zákazníků,“ dodává. Všechny tři řady obuvi poté mají být zastřešeny retailovou sítí Plan Be.

V roce 2021 putovalo do celého světa více než sto tisíc kusů bot a dětských nosítek Be Lenka. Dominantním trhem je pro původem slovenskou firmu vedle domácího právě i ten český. Úspěch zažívá rovněž v Německu a v poslední době se zdařile prosazuje také ve Skandinávii a Severní Americe. Zejména obyvatelky USA představují silnou zákaznickou skupinu pro již zmíněnou moravskou značku Ahinsa Shoes. A ze stejného důvodu se na zaoceánský trh chce zaměřit i Be Lenka.

„Letos spouštíme silnou podporu prodeje na americkém trhu. Chceme zákazníkům nabídnout možnost vrácení a výměny zboží nebo expresní doručení. Je to pro nás složitý krok, ale zatím se nám daří naplnit náš plán,“ komentuje Fehervari. S expanzí souvisí i otevření nové ševcovské dílny v Portugalsku.

Většina výroby ale sídlí u nás a u našich východních sousedů, kde se jí věnují místní profesionálové používající lokální materiály. To vše ve snaze omezit uhlíkovou stopu šití i samotné distribuce bot na minimum. V současnosti firma vyvíjí obuv, která se po donošení dá prostě odhodit na kompost.

Úspěch crowdfundingu

Cestou ekologie se v rámci barefoot obuvi vydal i Klimpera z Ahinsa Shoes – ten se zaměřuje především na šití bot z recyklovaných materiálů. Podrážky zkoušel vyrábět například z ojetých motocyklových gum a vrchní látku z kokosu, kaktusů či konopí. Zlínská designérka Eva Klabalová zase experimentuje s výrobou klasických tenisek z kávové sedliny.

Při nákupu oblečení hledí na udržitelnost každý druhý Čech, problémem je podle ředitele obchodu a marketingu Glami greenwashing

Že barefooty nejsou jen pro alternativce, kteří touží po spojení s přírodou i v betonové džungli, dokazují ultrabosé ,ponožkoboty‘ Skinners z dílny právníka Petra Procházky a výtvarnice Michaely Matějkové. Jejich vyztužené ponožky jsou určené primárně na sport a procházky po lukách a lesích nebo do posilovny, kde nabízí komfort díky lehoučké, pouze dva milimetry široké podrážce. Noha se v nich může pohodlně protahovat – inu jako v ponožce. Na lezení po skalách to ale není.

Každopádně i tak se barefoot obuv těší mezi zákazníky velké oblibě. V rámci úspěšné crowdfundingové kampaně na HitHitu, kterou Skinners v začátcích spustili, prodali na 700 párů bot za 542 tisíc korun. Jejich druhou verzi ,ponožkoboty‘, s níž brněnská firma přišla předloni, si pak na americkém Kickstarteru dle serveru E15 koupilo na 17 tisíc zákazníků, od kterých výrobce utržil přes milion dolarů. Vloni se společnost navíc přiblížila ke stomilionovému obratu (v korunách).

„Skinnersky patří mezi sportovní a outdoorové vybavení. Neprezentujeme je ale tak, že by měly být plnohodnotnou náhradou klasické obuvi. Spíš se lidem snažíme ukázat určitou pestrost a demonstrovat, že je vhodné obuv střídat podle druhu aktivity, které se zrovna věnují,“ řekl před rokem Procházka redakci Euro.cz. A platí to analogicky i pro ostatní typy barefootů.