Českým drahám loni přibyly více než tři miliony cestujících. Počet ujetých kilometrů byl rekordní - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Českým drahám loni přibyly více než tři miliony cestujících. Počet ujetých kilometrů byl rekordní

, čtk,
Českým drahám loni přibyly více než tři miliony cestujících. Počet ujetých kilometrů byl rekordní
Zdroj: Profimedia.cz

České dráhy loni přepravily 174,7 milionu cestujících, což je meziroční přírůstek o 3,2 milionu. Lidé tradičně využívali hlavně příměstské a vnitrostátní dálkové vlaky. Přepravní výkon, tedy celkový počet kilometrů, které cestující s národním dopravcem ujeli, byl loni nejvyšší za posledních 20 let.

Konkurenční soukromý dopravce RegioJet loni na českých a mezinárodních linkách přepravil 4,67 milionu cestujících, což je meziročně o čtvrtinu více. Důvodem nárůstu bylo podle firmy zavedení tří párů spojů mezi Prahou, Brnem a Bratislavou od prosince 2016. Další soukromý dopravce Leo Express loňské počty cestujících zatím nezveřejnil.

S Českými drahami lidé loni absolvovali v průměru na jednoho obyvatele 17 až 18 jízd. „Průměrná vzdálenost, kterou s námi zákazník při jedné cestě ujede, je 44,5 kilometru,“ uvedl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Přepravní výkon se proti roku 2016 zvýšil o 398 milionů na 7,778 miliardy osobokilometrů.

Osobní přeprava Českých drah
Rok Počet cestujících (v milionech) Počet kilometrů, které cestující ujeli (v miliardách)
2013 169,3 6,924
2014 170,1 6,952
2015 169,7 7,170
2016 171,5 7,380
2017 174,7 7,778

Zdroj: České dráhy, statistické ročenky

Loni podle člena představenstva odpovědného za osobní dopravu Michala Štěpána dále rostl zájem o mezistátní dopravu, kterou České dráhy zajišťují ve spolupráci se zahraničními partnery. „Lidé míří hlavně do metropolí sousedních států,“ uvedl. Počet přepravených v mezinárodních vlacích se loni zvýšil o 400 tisíc na téměř 4,8 milionu.


Poslední bílá místa. Tisíce kilometrů dálnic a železnic není kam umístit

 Dál nic. Aktuální potíže s plánováním má například dálnice vedoucí z jihu Moravy na Vídeň.


Dráhy podle Krtka od roku 2010 investovaly desítky miliard korun do zvýšení komfortu cestování, další nákupy nových vagonů se chystají. „Aktuálně probíhají soutěže na dodávku 50 nových vozů pro dálkové spoje a také chceme nakoupit deset motorových jednotek na linku Praha – Kladno,“ zmínil.

V roce 2016 hospodařily České dráhy s čistým ziskem 882 milionů korun, o rok dřív skupina vykázala ztrátu 1,35 miliardy korun. Důvodem zlepšení byly podle výroční zprávy mimo jiné nárůst zisku z nákladní dopravy a provozní úspory.

Přečtěte si také:

Boj o vysokorychlostní tratě začíná. Ve hře je 650 miliard

Rakouské dráhy vydělávají na nočních spojích. Budou jezdit i z Prahy

Svéráz pražského územního plánování. Česko čelí arbitráži kvůli pozemkům pro železnici


Ohodnoťte tento článek
Diskuze