Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Páral
Páral
Autor:

Rybí hlava na kolejích

 Páral 28. července 2018, 06:01  -  Pavel Páral
 Páral
Páral
28. července 2018, 06:01

Ještě před Krtkem měl odejít sám Ťok, protože jak známo, ryba páchne od hlavy a schody se myjí odshora dolů.

Tak ministr dopravy Dan Ťok je nespokojen s průběhem liberalizace na železnici a chce kvůli tomu vyměnit vedení Českých drah. Nic proti tomu. Jeho kompetence mu ukládají pečovat o chod velkého státního podniku. A odchody silně kontroverzních lidí Jaroslava Faltýnka z řídicího výboru a dozorčí rady po řadě podivných kšeftů jsou zcela na místě.

Jenže na druhé straně za liberalizaci trhu na železnici je v první řadě odpovědný ministr dopravy a nikoli šéf ČD. A především je zjevné, že České dráhy se řítí do pěkného maléru a Ťok měl vyměnit management buď dávno, pokud je přesvědčen, že představenstvo není schopno zvládnout to drama, které je před ním, a rychle jmenovat krizový management. Nebo ředitele Pavla Krtka nechat být a usilovně s ním hledat řešení, které drahám, jako velmi hodnotnému státnímu majetku, zachrání zadek. Vyvolání nějaké delší personální nejistoty je teď to nejhorší, co se může stát.

Za současné situace půjde do výběrového řízení jen kaskadér a rozhodně ne manažer, který o drahách něco ví a je schopen vybrat tu ostrou klopenou zatáčku, která je před nimi.


Dráhy na talíři. Soukromí vlakoví přepravci dosáhli vítězství v boji s ČD


V příštím roce skončí Českým drahám smlouvy s krajskými samosprávami na regionální vlaky. Tyto smlouvy jim ročně přinášely tržby kolem dvanácti miliard korun. Ze čtrnácti smluv jsou momentálně prodlouženy tři, což je vzhledem k dnešnímu datu tragicky málo. O co jde, si uvědomíme tehdy, když zjistíme, že ČD mají na trhu dluhopisy za 30 miliard korun, a ty musejí být nějak obsluhovány, a pokud do budoucna mají výrazně klesnout tržby, hrozí reálně jejich default a z něj se odvíjející bankrot státního podniku. Krtek tvrdí, že část krajů je ochotna smlouvy ještě prodloužit na další období a v těch regionech, kde se bude soutěžit, dráhy z velké části uspějí.

Na stole však není nic a je skutečností, že ČD budou v tendrech v silné nevýhodě, protože musejí nakupovat nové vlaky ve veřejné soutěži, což je za současných podmínek záležitost na dlouhé roky. Dosavadní vedení tento problém vyřešilo tak, že vypsalo tendr na vlaky za šest miliard, aniž má zakázku, s tím, že pokud zakázka nebude, vlaky nekoupí. To ale nic neřeší. Navíc i takto získané vlaky nebudou k dispozici ani rok po skončení současných smluv.


Přečtěte si rozhovor s šéfem ČD:

Nejsme žádný lowcost, říká šéf Českých drah Krtek


Liberalizace je jistě i v železniční dopravě fajn a na trati do Ostravy přinesla obdivuhodné výsledky. Nicméně alternativní dopravci na regionálních tratích zatím nijak neexcelují a ani pokud jde o úroveň služeb či zpoždění vlaků novou laťku před ČD nestaví. Na druhé straně nepochybně stlačí cenu a tím i krajské dotace, což je pro kraje skvělá zpráva, ale pro ČD, které hospodaří tak fifty-fifty, špatná.

Připravit se na horší časy byl bezpochyby úkol managementu a nezdá se, že by byl splněn. Jenže bez pomoci státu se to plní těžko. A není to tak dávno, co Ťokovo ministerstvo (byť pod tlakem Faltýnka) donutilo ČD prodat nádraží SŽDC pod cenou a z představenstva vyletěli členové, kteří s tímto krokem nesouhlasili.

A tak měl jít od válu ještě před Krtkem sám Ťok, protože jak známo, ryba páchne od hlavy a schody se myjí odshora dolů. Že ho Babiš za všechna pochybení a nečinnost v jiných případech nevyměnil už při formování své druhé vlády, je důsledkem jeho personalistické neschopnosti. Koleduje si tak nyní o velký spor s dobře organizovanými železničními odbory, které vidí, že začíná jít o džoby a se stávkou nebudou moc váhat.

Čtěte si další komentáře Pavla Párala:

Nesmrtelný H-systém

Diplomka z Agrofertu

Čí je vláda

Krásná nová vláda

Obchodní neválka

Andrej na pásce

Trapná oslava Šlachtova výročí

Itálie příliš al dente

Andrej II.

Rekordní krádež moci

Jak Babiš zařídil daňovou svobodu

Doťokáno: předloni bylo pozdě

Atomovka z ČNB

Vstanou noví Kalouskové

Zbytečná socanská starost

Budiž světlo

Andrej v koutě

Majdan nebude

Národohospodářský bizár

Rudá vlajka s lebkou

Andrej Budovatel

Ukrást stát jako firmu

Berní oko tě vidí

Práskač v Sofii



Čtěte také

 Rumunský větrný park ČEZ Fantanele - Cogealac

Porcování ČEZ. Rumunský majetek české firmy si chtějí rozdělit tamní státní společnosti

Státem kontrolovaná společnost Hidroelectrica, která je největším výrobcem elektřiny v…

před 6 hodinami

Události Mladí klimatičtí aktivisté na summitu v Madridu, ilustrační foto

Greta nestačí. Zapojme více dětí do debaty o klimatu, vyzvala OSN

Lidé, kteří ještě nedosáhli plnoletosti, by se měli více zapojit do jednání o klimatické…

11. prosince 2019

 Vstup Saudi Aramco na burzu, ilustrační foto

Akcie Saudi Aramco zahájily obchodování mohutným růstem. Těžař má hodnotu 1,9 bilionu dolarů

Akcie ropné společnosti Saudi Aramco zahájily obchodování na burze v Rijádu růstem o…

11. prosince 2019

 Logo Britské národní loterie

Branson, Dánové a Komárek. Sazka chce naskočit do souboje o britskou národní loterii

V příštím roce vypíše britská komise pro hazardní hry nový tendr na provozování národní…

11. prosince 2019

Pavel Páral

Zmražené holubice v ČNB

Trošku podrbat hlavu by si mohli naši centrální bankéři po zveřejnění dat o růstu cen.…

11. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Kdy musíte platit zdravotní pojištění i při nulových příjmech?
Jak žádat o doplatky za léky? Jaké jsou roční limity?
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Auta
EAV uvádí na trh první modulární vozidlo eCargo
Dálniční známky 2020: Škoda Superb, sportovní BMW, Mercedesy nebo Volva je už nepotřebují (galerie)
Připadá vám interiér Tesly Model 3 nudný? V Bulharsku připravili vskutku povedené řešení
Co když za jízdy zmáčknete tlačítko parkovací brzdy? Je to zajímavější, než si myslíte
Srovnání navigací: Je lepší aplikace, vestavěný systém nebo nejlevnější model na trhu?
Hry pro příležitostné hráče