zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

 Páral
Páral
Autor:

Rybí hlava na kolejích

 Páral 28. července 2018, 06:01  -  Pavel Páral
 Páral
Páral
28. července 2018, 06:01

Ještě před Krtkem měl odejít sám Ťok, protože jak známo, ryba páchne od hlavy a schody se myjí odshora dolů.

Tak ministr dopravy Dan Ťok je nespokojen s průběhem liberalizace na železnici a chce kvůli tomu vyměnit vedení Českých drah. Nic proti tomu. Jeho kompetence mu ukládají pečovat o chod velkého státního podniku. A odchody silně kontroverzních lidí Jaroslava Faltýnka z řídicího výboru a dozorčí rady po řadě podivných kšeftů jsou zcela na místě.

Jenže na druhé straně za liberalizaci trhu na železnici je v první řadě odpovědný ministr dopravy a nikoli šéf ČD. A především je zjevné, že České dráhy se řítí do pěkného maléru a Ťok měl vyměnit management buď dávno, pokud je přesvědčen, že představenstvo není schopno zvládnout to drama, které je před ním, a rychle jmenovat krizový management. Nebo ředitele Pavla Krtka nechat být a usilovně s ním hledat řešení, které drahám, jako velmi hodnotnému státnímu majetku, zachrání zadek. Vyvolání nějaké delší personální nejistoty je teď to nejhorší, co se může stát.

Za současné situace půjde do výběrového řízení jen kaskadér a rozhodně ne manažer, který o drahách něco ví a je schopen vybrat tu ostrou klopenou zatáčku, která je před nimi.


Dráhy na talíři. Soukromí vlakoví přepravci dosáhli vítězství v boji s ČD


V příštím roce skončí Českým drahám smlouvy s krajskými samosprávami na regionální vlaky. Tyto smlouvy jim ročně přinášely tržby kolem dvanácti miliard korun. Ze čtrnácti smluv jsou momentálně prodlouženy tři, což je vzhledem k dnešnímu datu tragicky málo. O co jde, si uvědomíme tehdy, když zjistíme, že ČD mají na trhu dluhopisy za 30 miliard korun, a ty musejí být nějak obsluhovány, a pokud do budoucna mají výrazně klesnout tržby, hrozí reálně jejich default a z něj se odvíjející bankrot státního podniku. Krtek tvrdí, že část krajů je ochotna smlouvy ještě prodloužit na další období a v těch regionech, kde se bude soutěžit, dráhy z velké části uspějí.

Na stole však není nic a je skutečností, že ČD budou v tendrech v silné nevýhodě, protože musejí nakupovat nové vlaky ve veřejné soutěži, což je za současných podmínek záležitost na dlouhé roky. Dosavadní vedení tento problém vyřešilo tak, že vypsalo tendr na vlaky za šest miliard, aniž má zakázku, s tím, že pokud zakázka nebude, vlaky nekoupí. To ale nic neřeší. Navíc i takto získané vlaky nebudou k dispozici ani rok po skončení současných smluv.


Přečtěte si rozhovor s šéfem ČD:

Nejsme žádný lowcost, říká šéf Českých drah Krtek


Liberalizace je jistě i v železniční dopravě fajn a na trati do Ostravy přinesla obdivuhodné výsledky. Nicméně alternativní dopravci na regionálních tratích zatím nijak neexcelují a ani pokud jde o úroveň služeb či zpoždění vlaků novou laťku před ČD nestaví. Na druhé straně nepochybně stlačí cenu a tím i krajské dotace, což je pro kraje skvělá zpráva, ale pro ČD, které hospodaří tak fifty-fifty, špatná.

Připravit se na horší časy byl bezpochyby úkol managementu a nezdá se, že by byl splněn. Jenže bez pomoci státu se to plní těžko. A není to tak dávno, co Ťokovo ministerstvo (byť pod tlakem Faltýnka) donutilo ČD prodat nádraží SŽDC pod cenou a z představenstva vyletěli členové, kteří s tímto krokem nesouhlasili.

A tak měl jít od válu ještě před Krtkem sám Ťok, protože jak známo, ryba páchne od hlavy a schody se myjí odshora dolů. Že ho Babiš za všechna pochybení a nečinnost v jiných případech nevyměnil už při formování své druhé vlády, je důsledkem jeho personalistické neschopnosti. Koleduje si tak nyní o velký spor s dobře organizovanými železničními odbory, které vidí, že začíná jít o džoby a se stávkou nebudou moc váhat.

Čtěte si další komentáře Pavla Párala:

Nesmrtelný H-systém

Diplomka z Agrofertu

Čí je vláda

Krásná nová vláda

Obchodní neválka

Andrej na pásce

Trapná oslava Šlachtova výročí

Itálie příliš al dente

Andrej II.

Rekordní krádež moci

Jak Babiš zařídil daňovou svobodu

Doťokáno: předloni bylo pozdě

Atomovka z ČNB

Vstanou noví Kalouskové

Zbytečná socanská starost

Budiž světlo

Andrej v koutě

Majdan nebude

Národohospodářský bizár

Rudá vlajka s lebkou

Andrej Budovatel

Ukrást stát jako firmu

Berní oko tě vidí

Práskač v Sofii



Čtěte také

 Zaměstnankyně Amazonu - ilustrační foto

Zaměstnancům Amazonu nevadí, že riskují práci. Dál firmu kritizují za přístup ke klimatu

Amazon čelí v posledních týdnech tlaku zaměstnanců na odpovědnější přístup společnosti k…

28. ledna 2020

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

28. ledna 2020

 Evropská unie, ilustrační foto

Výhodné členství v Evropské unii. Česko loni získalo o 69 miliard korun více, než zaplatilo

Česká republika loni získala z rozpočtu Evropské unie o 68,5 miliardy korun více, než do…

28. ledna 2020

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

28. ledna 2020

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

28. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kam na finanční úřad? Pod který finanční úřad spadáte?
Kdy se příjmy z autorských honorářů uvádí v daňovém přiznání?
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče