Pražská dopravní inspirace pro Evropu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Pražská dopravní inspirace pro Evropu

,
Pražská dopravní inspirace pro Evropu
Zdroj: Mladá fronta

Přes Bratislavu a Prahu se směrem k Berlínu valí Evropou ohromná vlna. Nejde o Rudou armádu, ale její vítězné tažení to v mnohém připomíná. Někdo v panice prchá, jiný nadšeně jásá, v klidu však nezůstává nikdo. Přichází doprava zdarma.

Německá vláda, které se navzdory všem opatřením nedaří dodržet stanovené cíle pro snížení CO2, poslala do Bruselu překvapivý dopis. Aby snížili podíl automobilové dopravy a tedy i smogu, zvažují Němci zavedení veřejné dopravy zdarma.

Vlakem zdarma mohou v současnosti jezdit senioři, žáci a studenti na Slovensku. Nápadem se inspirovala i česká vláda, který si prověření slovenského modelu dala do svého programového prohlášení.

Podobně jako v Česku a na Slovensku vyvolal i německý plán rozporuplné a rozhořčené reakce, od nadšeného souhlasu po ostré odsouzení.

Přesto je situace v Německu zásadně jiná. Zatímco česká vláda chce snížit ceny na nulu v dálkové vlakové dopravě pro vybrané skupiny, Němci se zaměřují na městský a příměstský provoz a na všechny jeho potencionální uživatele.


Brusel má plné zuby smradlavých měst. Vysvětlovat bude i ministr Brabec

 Nuselský most v Praze


Snížení ceny v MHD tak může do veřejné dopravy přilákat automobilové řidiče, pročistit městské ulice od všudypřítomných aut i městský vzduch od škodlivin. Erár to samozřejmě přijde na miliardy eur, ze kterých by však profitovali všichni. Oproti tomu tuzemské dálkové vlaky jsou už dnes ve špičkách přeplněné a umožnit některým lidem cestovat v nich zadarmo není ničím jiným, než populistickým dárkem pro vybrané skupiny voličů.

Přesto je Česko v tomto směru pro západní Evropu inspirativní, byť si to tu málokdo uvědomuje. Cena za pražskou MHD ve výši 10 korun za den při nákupu roční Lítačky je mimořádně nízká nejen z pohledu bohatších Západoevropanů, ale i v rámci Česka. Například v Ostravě stojí jeden den v rámci roční jízdenky necelých 11 korun a v Brně dokonce více než 13 korun.

Mimořádně nízkou cenu dlouhodobých jízdenek v pražské dopravě samozřejmě nejen v Berlíně dobře znají a v minulosti už si Praha ze zahraničí vysloužila nejednu pochvalu. A možná pražský tarif posloužil i jako vzor pro aktuální krok kabinetu Angely Merkelové.

Přečtěte si další komentáře autora:

Chudí na Marsu

Už se vaří státní jádro

Další pokus o PETkovné

Konec masné éry aneb Jak bůček škodí klimatu

Nejsou lidi. Nažeňme na pole vojsko

Výzva pro Andreje: gastarbeiteři v Česku

Tajemství laciné Hery

Pan Glyfosát. Z německého ministra je toxická mrtvola

Český emisní veletoč


Ohodnoťte tento článek
Diskuze