Pražané si oblíbili alternativní taxislužby, oceňují nižší cenu a dobrou dostupnost - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Pražané si oblíbili alternativní taxislužby, oceňují nižší cenu a dobrou dostupnost

, čtk,
Pražané si oblíbili alternativní taxislužby, oceňují nižší cenu a dobrou dostupnost
Zdroj: Liftago

Zhruba polovina Pražanů, kteří jezdí vozem taxi, vyzkoušela v posledních třech letech alternativní taxislužby. Využívají je díky nižší ceně přepravy, možnosti platit kartou či dostupnosti. Vyplývá to z průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) ve spolupráci s výzkumnou agenturou IPSOS.

Tři čtvrtiny dotázaných by podle průzkumu nesouhlasily s tím, aby se alternativní taxislužby, jako jsou například Uber nebo Bolt, v Praze vyhláškou zakázaly. První alternativní taxislužba vstoupila na český trh před pěti lety.

Zjednodušená pravidla taxislužby ve prospěch alternativních přepravců obsahuje vládní novela o silniční dopravě. Na konci dubna ji v prvním kole projednávání podpořila Sněmovna. Vozidla taxislužeb například nebudou muset mít povinně taxametr, protože postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybaveny evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. A taxikáři nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Proti novele je Sdružení českých taxikářů, které tvrdí, že sníží profesionalitu řidičů, znevýhodní ty tradiční a nebude řidiče možné kontrolovat. Proti novele několikrát protestovali. Podle průzkumu IPSOS ale s protesty nesouhlasí tři čtvrtiny Pražanů.

Jste spokojeni se službami pražských taxislužeb?

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza míní, že alternativní dopravci garantují zejména pro turisty lepší služby, na které jsou zvyklí a umí si je jednoduše objednat. „Alternativní služby výrazně zatlačily na klasické taxikáře. Dnes i klasická taxislužba je výrazně slušnější a bezpečnější, než byla,“ řekl. Z průzkumu podle Prouzy také vyplývá, že lidé chtějí mít alespoň základní jistotu o registraci řidiče, o tom, že platí daně a v případě problémů je možné ho dohledat.

Za pozitivní změnu novely zákona Prouza považuje, že by taxikáři nebyli omezeni jen na jedno město. „Ve chvíli, kdy bude nějaký velký festival v Ostravě nebo Českém Krumlově, budou moct přijet lidé, kteří budou chtít podnikat a přivydělat si,“ dodal Prouza.


Carsharing na vzestupu: přichází italská Anytime, sdílení aut chystá RegioJet i Praha


Téměř 70 procent dotázaných se domnívá, že by lidem prospělo více možností osobní přepravy. Pro využívání alternativních taxislužeb je zejména mladá generace, plyne dál z průzkumu. Na 38 procent Pražanů alternativní služby nevyužilo. „Všichni alternativní taxislužby znají, ale na druhou stranu ne všichni využívají. Příčinou je, že každá věková skupina si hledá cestu k využívání těchto služeb postupně,“ poznamenal ředitel komunikace agentury Ipsos Tomáš Macků.

V Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Bolt (dříve Taxify).

Dále čtěte:

Airbnb na kolech chce navždy změnit přístup k vlastnictví aut. Okouzlil i Daimler

Uber pokračuje v investicích před vstupem na burzu. Jeho ztráta přesáhla miliardu dolarů

Retro v mobilu. Škodovka Margaret vozila zákazníky Liftaga zadarmo

Uber má zájem o doručovatele potravin Deliveroo. Stálo by ho to přes dvě miliardy dolarů

Ohodnoťte tento článek
Diskuze