zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Stavba silnice, ilustrační foto
Stavba silnice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Nižší eurodotace na dopravu chce stát kompenzovat zapojením soukromého sektoru

13. června 2018, 15:51 - čtk
 Stavba silnice, ilustrační foto
Stavba silnice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
13. června 2018, 15:51

V novém rozpočtovém období EU po roce 2020 se podle nedávno zveřejněného návrhu Evropské komise významně sníží dotace z evropských fondů na dopravu. Ministerstvo dopravy proto připravuje nové modely financování dopravních staveb. Do výstavby silnic plánuje v příštích letech více zapojit zejména soukromý sektor prostřednictvím tzv. PPP projektů. Další peníze stát získá z úvěrů od Evropské investiční banky (EIB). Dopravní stavby jsou v současnosti financovány z velké části z evropských dotací.

Loni stát poskytl z operačního programu doprava na projekty téměř 51 miliard korun a celkově mělo Česko od vstupu do EU vyhrazeno na dopravu zatím téměř 280 miliard korun. Celkové dotace na dopravu pro nové období sice ještě přesně vyčísleny nebyly, ovšem podle návrhu Komise je již nyní zřejmé, že se oproti předchozím rokům výrazně sníží.

Zpomalení výstavby silnic a dálnic v Česku podle ministerstva omezení evropských peněz nehrozí. Stále tak platí cíl současné vlády dostavět páteřní dálnice v zemi do deseti let. Pomoci by k tomu měly právě i finance z nových zdrojů.

V partnerství veřejného a soukromého sektoru (tzv. PPP projekty) stát do budoucna spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. Stát si navíc od zapojení soukromého sektoru slibuje snížení nákladů. „Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 km a získáme platné územní rozhodnutí,“ řekl ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO).


Přečtěte si komentář Pavla Párala: Doťokáno: předloni bylo pozdě


PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít.

Tento model financování stát využil už při plánované dostavbě dálnice D4. Ministerstvo dopravy na jaře vypsalo soutěž na dostavbu úseku mezi Příbramí a Pískem za odhadovanou cenou 24,9 miliardy korun. Podle ministerstva se díky soutěži cena snížila o bezmála 50 miliard korun. V blízké budoucnosti plánuje stát využít PPP také například při dostavbě karlovarské dálnice D6 nebo zbývajících úseků D35 směrem na Mohelnici.

Využití PPP zkoušel stát už v dříve například u úseku dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem nebo ostravské část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěny konvenčním způsobem, tedy za účasti státu.

Dalším zdrojem pro financování dopravních staveb v Česku by se měly stát i úvěry z EIB. Letos v dubnu proto Ťok podepsal memorandum o spolupráci s EIB, které zaručuje Česku úvěr 100 miliard korun na rozvoj železniční a silniční infrastruktury a železničních vozidel. Podle Ťoka je úvěr pro stát výhodný. Konkrétní podmínky ovšem musí vláda s EIB teprve vyjednat.

Evropská komise letos v závěru května představila návrh nového víceletého rozpočtu EU pro období 2021-2027, který předpokládá mimo jiné snížení dotací na současnou politiku soudržnosti, což se dotkne především států střední Evropy včetně České republiky.

Čtěte také:

Tahle červená byla přísná. Pár kilometrů D35 může změnit pravidla hry

Šéf Hochtiefu Koranda: Chceme stavět D4 do Písku

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

Rychlý podpis. Dálnici D35 mezi Časy a Ostrovem postaví Eurovia



Čtěte také

 Pavel Koutný z prostějovské oděvní firmy Koutný

Jehly, nitě, miliony. Módní byznys přinesl Prostějovu šedesátimilionovou investici

Oděvní firma Koutný z Prostějova spouští investici ve výši 60 milionů korun. Jde o jeden…

před 2 hodinami

Kryptoměny  Venezuelský prezident Nicolás Maduro představuje kryptoměnu petro

Maduro má plán na záchranu Venezuely. Otevře luxusní kryptoměnové kasino

Venezuelský prezident Nicolás Maduro se dál snaží zachránit ekonomickými problémy…

před 2 hodinami

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

před 8 hodinami

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

 Ministr obrany Lubomír Metnar

Metnar nechá prověřit nákup radarů. Místo 780 milionů korun mají stát 1,5 miliardy

Ministr obrany Lubomír Metnar nechá prověřit kvůli spekulacím o ceně nákup pasivních…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Hry pro příležitostné hráče