Menu Zavřít

TŘETÍ NEJLEPŠÍ ROK V HISTORII

Autor: Euro.cz

A u t o m o b i l o v ý     t r h

Světové automobilky operující na trhu USA považují loňský rok za třetí nejúspěšnější v historii. Podařilo se jim totiž prodat 15,59 milionů vozů, což bylo téměř o tři procenta více než v roce 1997. Lepší byly pro ně jen léta1985 a 1986.

O mimořádně dobré prodejní výsledky velkých světových automobilek na trhu Spojených států se loni zasloužila dobrá poptávka zejména v posledním čtvrtletí roku 1998. Podle statistických údajů se na tomto největším světovém odbytišti aut prodalo v prosinci 1,34 milionu vozů, což bylo o sedm procent více než ve stejném období před rokem. Loni se celkem prodalo 15,59 milionu aut a ve srovnání s rekordem z roku 1986 (16,3 milionu) to bylo o pouhých 700 tisíc méně.

Loňskému růstu prodeje aut v USA úspěšně napomáhala zvýšená poptávka po užitkových vozech a nejrůznější slevy a finanční zvýhodnění, kterými se - zejména americké automobilky - snažily přilákat zákazníky. Silně se na větším odbytu podepsala také rostoucí americká ekonomika.

V USA loni převládl prodej užitkových vozů nad osobními. Těch se prodalo 6,6 milionu (o 3,1 procenta méně než rok předtím), užitkových vozů zákazníci koupili 6,8 milionu (o 7,8 procenta více).

Úspěšný nejen Ford

Jako úspěšný označily loňský rok na severoamerickém trhu jak obě domácí automobilové jedničky General Motors a Ford, tak Japonci a Evropané, zejména Volkswagen.

Z domácích byl úspěšnější Ford. Největší americký výrobce aut General Motors prodal jen 4,55 milionu vozů (o 3,4 procenta méně než v roce 1997). S ohledem na několikatýdenní stávku, která v letních měsících zastavila téměř celou produkci firmy, je ale tato společnost s výsledky spokojena.

Naproti tomu Ford, který je v USA výrobcem číslo dvě, dokázal loni prodat 3,89 milionu aut, což bylo o 1,8 procenta více než v předchozím roce.

Americko-německý koncern DaimlerChrysler v USA prodal loni o devět procent vozů více - 2,51 milionu. Vedení koncernu oznámilo, že v roce 1999 hodlá dát firma na světový trh celkem 4,4 milionu aut různých typů.

Hlavní páka - úspory

Pravděpodobně hlavním důvodem dob-rých hospodářských výsledků všech tří amerických automobilek jsou úspory. Firmy začaly snižovat výrobní náklady už loni. Společnost Ford Motor loni snížila náklady zhruba o dvě miliardy dolarů, avšak naznačila, že jí stále působí problémy její aktivita v Jižní Americe, kde utrpěla ztrátu kolem 75 milionů dolarů. Naopak v Evropě loni vytvořila hrubý zisk téměř 280 milionů USD.

Hlavní nápor, pokud jde o šetření, se podle odborníků čeká letos. Například Ford podle svého nedávného vyhlášení hodlá vynaložit 950 milionů USD na zrušení zhruba 8800 pracovních míst. Peníze budou vypláceny zaměstnancům, kteří budou propuštěni. Půjde asi o 2200 zaměstnanců v Severní Americe a 2000 v evropských pobočkách. Zhruba 4600 zaměstnanců však musí odejít také z výrobních závodů Fordu v Jižní Americe. Toto opatření by pro ně mohlo znamenat ještě větší úspory, než kterých dosáhly loni. Společnost je v Detroitu podle analytiků v rušení pozic v administrativě nejaktivnější. Firmě General Motors to jde údajně pomaleji.

Naopak DaimlerChrysler je v propouš-tění mírnější. Díky synergickému efektu loňské fúze, která stimulovala jeho prodej amerických modelů na evropském trhu, mohl - jak uvádějí zahraniční agentury - přijmout v roce 1998 kolem třinácti tisíc nových zaměstnanců, a zvýšit tak jejich celkový počet na 434 tisíc. Více než polovina z nich pracuje v Německu, třetina v USA a zbytek v jeho závodech po celém světě.

Dařilo se i Japoncům

Americká pobočka největší japonské automobilky Toyota, která je na trhu USA čtvrtým největším prodejcem, tam zvýšila loni svůj odbyt o 10,6 procenta na rekordních 1,36 milionu, a zlepšila tak svůj rekord z roku 1997. Velký úspěch na americkém trhu měly její luxusní vozy, kterých prodala loni o 60 procent více než před rokem. Letos tam však očekává zpomalování růstu prodeje.

Další japonská automobilová hvězda operující v USA - Honda - zvýšila prodej o 7,4 procenta na 1,01 milionu vozů. Z japonských výrobců se nedařilo loni v USA pouze automobilce Nissan Motor, zatížené řadou problémů. Její odbyt tam klesl téměř o 15 procent, když se mu na tomto trhu podařilo umístit jen 621 tisíc vozů. Možná právě v souvislosti s jeho problémy se hned v prvních lednových dnech objevila zpráva, že se nebrání jednáním s firmou DaimlerChrysler, která projevila zájem o koupi podílu v Nissanu. Jednání se týkají divize nákladních automobilů a podle nedávného vyjádření představitelů automobilky DaimlerChrysler jsou v pokročilém stadiu. Firma by ráda takto využila šance inves-tovat v Asii. Zájem o Nissan otevřeně projevila minulý týden i automobilka Renault. Podle nejnovějšího vyjádření prezidenta společnosti Yoshikazu Hanawy zvažuje druhá největší japonská automobilka prodej více než třetiny svých akcií s tím, že případnému kupci umožní právo na kontrolu řízení. Nissan nyní strádá pod tíhou dluhu 37,4 miliardy amerických dolarů, což je nejvíce mezi nejznámějšími světovými automobilovými producenty.

Brouk slavil úspěch

Vůbec největší nárůst prodeje na trhu Spojených států zaznamenal německý koncern Volkswagen. Těžil přitom z úspěchu nového modelu „brouka (New Beetle), který na tento trh firma uvedla loni v březnu. Celkový prodej vozů VW se v USA zvýšil o 59,3 procenta na téměř 220 tisíc a samotného brouka se prodalo více než 55 tisíc kusů. Největší evropská automobilka se tak dostala na osmou příčku úspěšnosti světových automobilek na trhu USA (předstihla japonskou Mazdu).

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek