Chci se zeptat na možnost vrácení faktury. Provedl jsem pro zákazníka službu dodání zboží včetně dopravy. Klient mi však odmítá zaplatit dopravu, protože cena je prý neúměrně vysoká (já naopak myslím, že je běžná). Namítám: Pokud nesouhlasil s cenou, měl fakturu vrátit v době splatnosti 60 dnů, nyní že již musí zaplatit.
Je můj argument správný?
Milan Brnič
Váš argument správný není. Zákon v žádném případě nestanovuje povinnost reklamovat cenu zboží či přepravy v době do data splatnosti faktury.
Měl byste postupovat podle uzavřené kupní smlouvy. Její náležitosti obecně vymezuje obchodní zákoník v paragrafu 409 a dalších. Povinnou náležitostí kupní smlouvy na zboží je jeho cena, a to i v případě, že je zboží dodáváno s přepravou. Pokud fakturujete přepravu samostatně, pro smlouvu o přepravě opět platí obchodní zákoník (paragraf 610 a následující). Jestliže jste si nedomluvili cenu přímo za dopravu, vzniká vám nárok na úplatu obvyklou v době uzavření smlouvy (s přihlédnutím k obsahu závazku vás jako dopravce).
Ivan Fučík, auditor, daňový poradce a spolumajitel kanceláře Fučík & partneři