Češi nakoupili nejvíc aut v historii. Nejpopulárnější je Octavia - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Češi nakoupili nejvíc aut v historii. Nejpopulárnější je Octavia

, čtk,
Češi nakoupili nejvíc aut v historii. Nejpopulárnější je Octavia
Zdroj: čtk

Češi loni nakoupili rekordních 271 595 nových osobních aut. Je to o 4,6 procenta více než v roce 2016. Téměř 75 procent pořídili firemní zákazníci. Nejoblíbenější byly terénní vozy SUV s téměř čtvrtinovým podílem, následuje nižší střední třída s 21 procenty. Titul Auto roku letos získala Škoda Karoq.

Podle analytika PwC Vojtěcha Opleštila táhl prodeje zejména ekonomický růst, doprovázený růstem platů a konjunkturou firem. „Letos očekáváme růst mezi třemi a osmi procenty na 280 tisíc až 293 tisíc prodaných vozů,“ uvedl. Podle jeho názoru bude růst zřejmě nižší než loni, protože ekonomika může narazit na některé své limity a navíc trh zřejmě dosáhl úrovně přirozené obnovy vozového parku.


Přečtěte si, co by měla obsahovat kupní smlouva na auto


Nejvíce v roce 2017 prodala značka Škoda Auto, která rostla o dvě procenta na 84.138 aut, následuje Volkswagen s růstem o jedno procento na 26 942 vozů a Hyundai s odbytem 21 420 aut, což je o dvě procenta více. Čtvrtý je Ford a na pátém místě předběhla Dacia mateřský Renault. Nejprodávanější model byla Škoda Octavia, kterou si pořídilo 27 051 motoristů, následuje Škoda Fabia (21 281) a Škoda Rapid (12 407).

Prodeje aut v Česku (v tisících)
2010 169,2
2011 173,3
2012 174
2013 164,7
2014 192,3
2015 230,9
2016 259,7
2017 271,6

Tuzemští zákazníci nakupovali stále více aut s benzinovým motorem. Jejich podíl přesáhl 58 procent, což je o čtyři procentní body meziročně více. Naopak diesely zaznamenaly pokles o pět procentních bodů na 38 procent.

Prosincový pokles byl podle tajemníka svazu Josefa Pokorného zřejmě způsobený nižším počtem pracovních dní proti závěru roku 2016. Vyrovnat by jej měly vyšší registrace letos v lednu.

Dovoz ojetých osobních aut se loni zvýšil o čtyři procenta na více než 170 tisíc vozů. Podíl vozů starších deseti let přitom přesáhl 53 procent.


Po stopách Yetiho. Škoda Auto začne vyrábět Octavii i v Rusku

 Škoda Octavia


Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 0,8 procenta na 19.398 vozů. První Peugeot prodal 3050 aut, druhý je Fiat s prodejem 2817 aut a třetí Ford prodal 2285 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Peugeot Boxer.

Registrace nových nákladních aut klesly o 9,5 procenta na 10 008 vozidel. Nejvíce prodal Mercedes-Benz (2178) následovaný značkami MAN (1776) a DAF (1410). Prodej autobusů se snížil o více než pětinu na 804 vozidel. První je domácí Iveco Bus s prodejem 304 vozidel, druhý je rovněž tuzemský SOR a třetí Setra.

Poptávka po motocyklech loni klesla o desetinu na 16 045 strojů. Pokles zřejmě způsobil vysoký počet registrací na konci roku 2016, kdy výrobci doprodávali motocykly plnící méně přísné emisní normy. Nejprodávanější byla loni značka Honda s 2643 prodanými motocykly, následuje Yamaha s 1118 stroji a BMW, které prodalo 802 motocyklů.

Registrované osobní automobily v Česku:

Auto roku: Škoda Karoq
Vítězem ankety Auto roku 2018 v ČR se stala Škoda Karoq. Ve finále hlasování porazila BMW řady 5, Opel Insignia, Kiu Stinger a Subaru Impreza. Rozhodla o tom odborná porota sestavená z 35 českých motoristických novinářů. Oznámil to pořádající Svaz dovozců automobilů.

Celkem automobilky do letošního ročníku soutěže přihlásily 34 novinek. Loni vyhrála Škoda Kodiaq, což je větší SUV mladoboleslavské značky. Celkově Škoda získala titul počtvrté v řadě za sebou.

Karoq, který je nástupcem prvního SUV od Škody Yeti, se začal prodávat loni v říjnu. Vyrábí se ve východočeských Kvasinách. Proti svému předchůdci se Karoq prodloužil o 16 centimetrů na 4,38 metru, šířka je 1,84 metru, tedy o 3,5 cm více. Zavazadlový prostor se zvětšil o 106 litrů na 521 litrů. Zatím si jej v Česku objednalo přes 6000 lidí.

Auta budoucnosti: (bez)nadějné vyhlídky

 Dobová vize auta budoucnosti

Přečtěte si také:

Nošovická Hyundai loni jela nad plán. Vyrobila 356 700 aut

Elektromobily se vyplatí. Už po 4 letech provozu poráží auta s běžným motorem


Ohodnoťte tento článek
Diskuze