zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Elektromobil v Británii, ilustrační foto
Elektromobil v Británii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz/Benjamin John / Alamy

Elektromobily se vyplatí. Už po 4 letech provozu poráží auta s běžným motorem

06. prosince 2017, 06:00  -  frn
Elektromobil v Británii, ilustrační foto
Elektromobil v Británii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz/Benjamin John / Alamy
06. prosince 2017, 06:00

Komu připadá elektromobil jako příliš vysoká investice, má pravdu jen částečně. Už po 4 letech provozu jsou veškeré náklady spojené s pořízením a provozem plně elektrického auta nižší než v případě benzínové nebo naftové varianty. Nejhůře je na tom hybridní pohon. Pro elektromobily bude za několik let ještě lépe, tvrdí britský průzkum.

Pokud si koupíte elektromobil ve Spojeném království, USA nebo Japonsku, máte jistotu, že po čtyřech letech budou vaše výdaje s ním spojené nižší než u jakékoli jiné motorizace. K tomuto závěru došli vědci z britské univerzity v Leedsu, kteří své závěry zveřejnili v časopise Applied Energy.

„Byli jsme výsledky srovnání překvapeni a povzbuzeni tím, že s narůstající výrobou budou elektromobily ještě levnější a náklady na baterie budou klesat,“ prohlásil James Tate, který vedl průzkum s kolegyní Kate Palmerovou. „Je to opravdu pozitivní příběh,“ dodal.


Jak se těží kobalt pro výrobu baterií v Kongu. Čtěte více:

Kobalt pro Číňany v Kongu těží děti. Případ otřásá londýnskou burzou


Je třeba dodat, že náklady na pořízení elektromobilů jsou nyní dotovány poměrně štědrými částkami. Ale i bez dotací by měla být jejich koupě a provoz do několika let levnější, dodali autoři průzkumu.

V současné době dotace na elektromobil v Británii a Japonsku činí v přepočtu 5 tisíc liber (145 tisíc korun), v USA to je 6500 liber (189 tisíc korun), uvedl britský The Guardian.


Evropa chce jezdit na elektřinu. Letos se čeká boom prodejů


Do analýzy se počítají náklady za první čtyři roky provozu. To znamená kupní cenu, náklady na pohonné hmoty, pojištění, daně a náklady na údržbu. Elektromobily vyhrály ve všech srovnávaných zemích – Velké Británii, Japonsku a amerických státech Kalifornie a Texas.

Pro provoz plně elektrických aut hovoří nižší cena elektřiny oproti ceně benzínu nebo nafty. Náklady na údržbu jsou také nižší díky jednodušší konstrukci elektromotoru, který také pomáhá s brzděním vozu (rekuperace) a snižuje se opotřebení brzdových systémů.


Continental vyvíjí gumy pro elektromobily:

Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit


Ve Velké Británii byly v roce 2015 náklady na provoz u elektromobilů o deset procent nižší než u benzínových nebo naftových vozů. Naopak plug-in hybridy dopadly nejhůře.

Tate odhadl, že elektromobil Nissan Leaf bude do roku 2025 i bez dotací levnější variantou než auto se spalovacím motorem. V Británii se upozorňuje na silné znečištění ovzduší ve městech, proto prodeje automobilů s naftovým motorem v roce 2016 klesly o 30 procent, prodej elektromobilů vzrostl o 37 procent, i když v absolutních číslech se stále jedná o zlomek prodejů. V Británii je na silnicích 32 milionů osobních vozů a asi 120 tisíc z nich je plně elektrických.

Analytik Matt Finch z neziskové organizace Energy and Climate Intelligence Unit tvrdí, že prodej elektromobilů v Británii překoná prodeje osobních vozů s naftovým motorem už v květnu 2019. James Tate, docent pro dopravu a životní prostředí na University of Leeds, v tomto ohledu varuje před nedostatečnými výrobními kapacitami automobilek, protože poptávka po elektromobilech je podle něj vysoká a převyšuje nabídku.

V nabídce elektrovozů podle analytika EV-Volumes.com Viktora Irleho v současnosti chybí vozy střední třídy. Segment nejmenších aut zaplňuje například Renault Zoe nebo Nissan Leaf, vyšší třídu zase Tesla S. „Myslím, že se tradiční automobilky bojí, že budou kanibalizovat na prodejích svých konvenčních automobilů (ve střední třídě), které jsou nejprodávanějšími,“ míní Irle.

Dále čtěte:

Doprava v roce 2050 podle BMW: elektrokola řízená umělou inteligencí

Těžba niklu způsobuje rakovinu. Odvrácená tvář zelených elektromobilů

Zlatá horečka zachvátila dna oceánů. Bojuje se o vzácné kovy



Čtěte také

Události  Atletka Kristiina Mäki

Kristiina Mäki: Hlava dělá sedmdesát procent výkonu sportovce

Jednodušší cesta nebývá tak zajímavá, říká atletka Kristiina Mäki, která nás bude na…

před 1 hodinou

 Dráty vysokého napětí - ilustrační foto

Dráty musejí pod zem. Náklady na nové elektrické sítě jdou do stovek miliard

Evropa včetně Česka plánuje investovat stovky miliard do nových elektrických sítí. Odpor…

před 1 hodinou

Praha  Pohled na centrum San Franciska (Autor: Supercarwaar via Wikimedia Commons; CC-BY-SA-4.0)

Nejdražší nájemné je v San Francisku. Praha stoupá žebříčkem vzhůru

V Praze je bytové nájemné zhruba o tři čtvrtiny nižší než v New Yorku, v Brně je nižší o …

před 2 hodinami

 Carlos Ghosn

Ghosnovi sirotci. Problematický manažer držel druhého největšího výrobce automobilů pohromadě

Jako první padl spalovací motor, po něm Carlos Ghosn. Další na řadě může být aliance…

před 2 hodinami

 Traktor od firmy John Deere

Trh s traktory v Česku ovládají americké firmy. Nejprodávanější je John Deere

Zatímco mezi osobními auty vládne českému trhu domácí Škoda, situace mezi traktory a…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 9 | Průměrné hodnocení: 2.89

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z…
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
Hry pro příležitostné hráče