Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Vojenské cvičení, ilustrační foto
Vojenské cvičení, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro

Panduřina skříňka: kdo jsou lidé, kteří se točí kolem nákupu obrněnců za 53 miliard

Ondřej Stratilík 01. června, 22:00  -  Ondřej Stratilík
 Vojenské cvičení, ilustrační foto
Vojenské cvičení, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro
01. června, 22:00

Minule to trvalo šest let a pachuť po armádním tendru na obrněné transportéry zůstává dodnes. Ale lidská paměť je nesmírně krátká a o pandury se v poslední době otře maximálně tak nějaká fabie, takže tu máme nákup obrněnců podruhé. A zase nákup provázejí pochybnosti a točí se kolem něj spousta lidí, kteří se snaží rovinu naklonit na svoji stranu.

Pro tyto účely je ideální mít někoho na těch správných místech. Proto jsou také bývalí vojáci a úředníci ministerstva obrany pro zbrojní firmy cenným úlovkem. Nejen kvůli svým dovednostem a disciplíně. Především mají v resortu spoustu známých a vždy vědí, na koho se obrátit. A to je samozřejmě v případě zakázek obrovská výhoda.

Zcela výjimečná situace pak nastává, když člověk pracuje zároveň pro armádu a zbrojaře. To je případ Ludvíka Cimburka. Je manažerem ve zbrojním holdingu Czechoslovak Group, který čile s obranou obchoduje, stíhá ale pracovat i na generálním štábu, kde se připravují veškeré požadavky a specifikace na kupovanou techniku.

„Pan Cimburek je v pozici referenta státní správy,“ potvrzuje Magda Dvořáková, mluvčí armádního velení. Podle oficiálních vyjádření má Cimburek na starost agendu aktivní zálohy a veteránů. Jak generální štáb ošetřil, aby se nedostal k citlivějším informacím? „Problematika modernizace bojové techniky není obsahem popisu jeho pracovní činnosti,“ odpovídá Dvořáková. „Neúčastní se tedy jednání, která by se této problematice výhradně věnovala,“ upřesňuje.


Válka barev. Němci kvůli 53miliardovému českému tendru přestříkali své bojové vozidlo


Potíž ve své „dvojjedinosti“ nevidí ani sám Cimburek, dřív příslušník elitní 601. skupiny speciálních sil, který před čtvrtstoletím prošel i náročným výcvikem Rangers v USA. „Nepracuji v holdingu Czechoslovak Group. Historicky mám smlouvu o zprostředkování s firmou Elton hodinářská, což v praxi znamená, že občas někomu zprostředkuji koupi českých hodinek. Nevidím v tom střet zájmů,“ odmítá Cimburek jakékoliv pochybení. Navrch odkazuje na svou bezpečnostní prověrku, která jej prý zavazuje k určitému chování.

Jen pro připomenutí – Czechoslovak Group je většinovým majitelem Elton hodinářské, výrobce známých hodinek Prim, od května 2016. „Silné zázemí holdingu (Czechoslovak Group – pozn. red.), který má aktuálně téměř pět tisíc zaměstnanců, přináší novoměstskému výrobci hodinek nové možnosti růstu a vývoje,“ popsal tehdy transakci Andrej Čírtek, mluvčí holdingu. Navíc Cimburek sám sebe na internetu prezentuje jako „regionálního obchodního manažera“ Elton hodinářské, na profesní síti LinkedIn tuto práci popisuje jako „dream job“.

I když tedy Cimburek ani mluvčí generálního štábu v angažmá zádrhel nevidí, protikorupční organizace Transparency International takové situace hodnotí poměrně jasně. „Problematika střetu zájmů a principu otáčivých dveří je v resortu obrany dlouhodobou potíží, která se ukazuje i v současném tendru na pásová bojová vozidla pěchoty, kdy je nyní několik bývalých pracovníků resortu ve službách uchazečů o zakázku,“ reaguje Milan Eibl, analytik Transparency International.

Náčelník i náměstek

Právě nyní - nejen kvůli nákupu pásových vozidel za 53 miliard korun nebo vrtulníků až za 18 miliard - je pro zbrojní firmy důležité získávat jakékoliv informace navíc, aby měly náskok před ostatními. Zatímco třeba Czechoslovak Group se jako klíčový partner koncernu GDELS snaží protlačit bojové vozidlo Ascod 2, německý PSM chce uspět s vozidlem Puma.

A nevzdává nic ani poté, kdy armáda v dubnu definitivně rozhodla, že chce vozidlo s tradiční osádkovou věží se střelcem a řidičem, které Puma zatím nedokáže dodat. Jestli se tento zádrhel podaří zlomit, záleží i na dvou lidech, jež nyní za stroj Puma kopou. Jedním z nich je Josef Bečvář, bývalý náčelník generálního štábu. Od letošního ledna je prezidentem zbrojní firmy Glomex MS. Ta je pro PSM zásadním českým partnerem. Bečvář třeba minulý týden spolu s německým manažerem značky Mathiasem Krausem dorazil na mezinárodní konferenci v Praze o obrněných vozidlech, které se zúčastnilo také mnoho českých důstojníků.

Bečvář není jediný, kdo Pumě pomáhá. Jako ideální řešení pro českou armádu se jej snaží prosadit i Jiří Grund. V minulosti prošel ministerstvem obrany, působil tam jako mluvčí Alexandra Vondry (ODS) a šéf celého odboru komunikace.


Jak vypnout autopilota. Tendr na obrněnce může skončit průšvihem


Úplně bez pomoci bývalých zaměstnanců obrany nezůstává ani švédský výrobce Hägglunds patřící do globální rodiny BAE Systems. S úspěchem jeho vozidla CV90 v českém tendru má pomoct i Jan Rouček. Ten kdysi nechal otisk v resortech zemědělství a školství a za Martina Stropnického (ANO) i na obraně. Rouček několik let vedl jeho kabinet.

I když týdeník Euro žádal samotného Roučka i zástupce BAE Systems Hägglunds o vyjádření, s odkazem na průběh tendru a utajení se nikdo nevyjádřil.

Naproti tomu německá firma Rheinmetall nemá žádnou potíž mluvit o svém pomocníkovi Michaelu Hrbatovi, exposlanci a bývalém náměstkovi ministra obrany. „Pracuje jako můj poradce. Byla to náhoda, potkali jsme se, pak jsme měli nějaké schůzky, abychom se poznali lépe,“ vysvětluje Oliver Mittelsdorf, viceprezident Rheinmetallu, proč si k „propagaci“ svého vozidla Lynx KF41 vybral právě Hrbatu.

„Česká republika pro nás představovala v segmentu vozidel relativně novou aktivitu, museli jsme dohnat ostatní společnosti a jednat rychle. Proto jsme s panem Hrbatou navázali spolupráci a věřím, že bude úspěšná,“ doplňuje Mittelsdorf.

Čas na vychladnutí

I když se v České republice už dlouho řeší, jak zařídit, aby bývalí důstojníci a důležití ministerští úředníci nekončili u zbrojařů, žádné funkční řešení stále neexistuje. Zákon o státní službě sice přinesl jednoletou konkurenční doložku, ale ta se v případě obrany týká jen náměstků pro vyzbrojování a majetek.


Metnarovi stojí další kontrakt. Nákup obrněnců Titus za 6,5 miliardy


„V tak malém rybníčku se všichni znají, a proto se firmy předhánějí ve snaze zaháčkovat si nějakého důležitého pracovníka, jehož telefonní seznam skrývá nejeden důležitý kontakt,“ říká Milan Eibl z Transparency International. Protikorupční firma proto navrhuje takzvanou cooling-off period, kdy by člověk z resortu po určitou dobu nemohl pracovat v obranném průmyslu. „Aby nedocházelo k vytěžování jeho kontaktů pouze proto, aby firma získala neoprávněnou výhodu před svými konkurenty,“ dodává Milan Eibl.

Že by se ale něco rychle změnilo, reálné není. I přesto, že armáda chce rozjet obří nákupy za desítky miliard, k nimž si bude chtít přičichnout řada firem.


Kdo si rozdělí 53 miliard korun

Byť ministerstvo obrany v zakázce na 210 pásových bojových vozidel oslovilo výrobce čtyř obrněnců (Ascod 2, CV90, Lynx KF41 a Puma), po oznámení, že vojáci chtějí vozy s klasickou osádkovou věží, uvnitř které sedí obsluha (střelec, řidič a velitel), zůstaly ve hře jen tři produkty (Ascod 2, CV90 a Lynx KF41). Největší šance se nyní předvídají vozidlům CV90 a Lynx KF41, tady je jejich jednoduché srovnání.


CV90

Proč je favoritem: Švédsko je dlouhodobým partnerem české armády, navíc je CV90 bojem prověřené vozidlo a výhodou je i jeho cena; dodnes vyrobeno 1280 kusů několika variant a generací

Slabiny: upozorňuje se především na jeho stáří - první generace vychází z koncepce vzniklé na přelomu 80. a 90. let minulého století; obchodní bilance mezi Prahou a Stockholmem je navíc v oblasti zbrojních zakázek velmi nevyrovnaná v neprospěch České republiky

Výrobce: BAE Systems Hägglunds (Švédsko)

Čeští partneři: VOP CZ, Meopta, Ray Service, VTÚ, Pramacom-HT…

Zahájení vývoje: 1984

Posádka: 3 vojáci

Výsadek: 8 vojáků

Věž: osádková

Váha: 37 tun

Délka: 6,55 metru

Výška: 2,7 metru

Motor: Scania, 745 kW

Maximální rychlost: 70 km/h

Dostup: 320 kilometrů

Uživatelé: Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemí, Norsko, Švédsko, Švýcarsko


Lynx KF41

Proč je favoritem: Praha v posledních letech utužuje vazbu na Berlín, nákup vojenské techniky by měl zásadní diplomatický význam slabiny: vozidlo zatím existuje pouze v prototypu a není zavedeno v žádné armádě, pořízení bude dražší (ve srovnání s konkurencí)

Výrobce: Rheinmetall (Německo)

Čeští partneři: VOP CZ, Meopta, Ray Service, Česká zbrojovka, Mahle Česká republika.

Zahájení vývoje: 2015

Posádka: 3 vojáci

Výsadek: 8 vojáků

Věž: osádková

Váha: 44 tun

Délka: 7,7 metru

Výška: 3,3 metru

Motor: Liebherr, 850 kW

Maximální rychlost: 70 km/h

Dostup: 500 kilometrů

Uživatelé: nikdo


Kdo je kdo
Josef Bečvář

Bývalý náčelník generálního štábu vede firmu Glomex MS, která je klíčovým partnerem německého vozidla Puma.
Ludvík Cimburek

Referent státní správy na generálním štábu je přes firmu Elton hodinářská napojen na holding Czechoslovak Group, který prosazuje vozidla Ascod 2.
Jiří Grund

Bývalý šéf odboru komunikace ministerstva obrany pomáhá firmě Glomex MS.
Michael Hrbata

Bývalý náměstek ministra obrany a poslanec je poradcem německého Rheinmetallu, výrobce vozidel Lynx KF41.
Jan Rouček

Ředitel kabinetu ministra obrany v dobách Martina Stropnického pomáhá výrobci švédského vozidla CV90.

Čtěte také:

Hra na nakupování: armádní kontrakty jsou nad síly hnutí ANO

Ani napotřetí. Přilby pro české vojáky v testech opět selhaly

Komentář: Politici na nákupech

Co tím myslíte? Zájemci o 53miliardový tendr zavalili obranu desítkami dotazů

Komentář: Armádní nákupy: než se obchod schválí, technika je zastaralá


Čtěte také

 Patentovat lze výrobek, materiál nebo výrobní postup, naopak nelze jeho prostřednictvím chránit například vědecký objev.

BusinessInfo.cz: Jak na patenty a průmyslové vzory

V moderním obchodním světě představují ochranné známky, patenty a informace o nich…

před 1 hodinou

 Solidní nejistota. Jiří Písařík se soudí o část své firmy Bohemia Energy. Celou společnost proto převedl do stabilnějšího Nizozemska.

Další pokuta pro miliardáře Písaříka. Bohemia Energy blokovala odchod lidí ke konkurenci

Největší alternativní dodavatel elektřiny na českém trhu Bohemia Energy entity dostal…

před 1 hodinou

Události Sídlo OKD, ilustrační foto

Miliardové pohledávky Citibank za OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 20…

23. října 2019

 Americký prezident Donald Trump

Trump ruší sankce uvalené na Turecko kvůli Sýrii. Ankara slíbila ukončení bojů

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý…

23. října 2019

 Boris Johnson

Johnson: Brexit k 31. říjnu je v nejlepším zájmu země

Odchod Británie z Evropské unie k 31. říjnu by byl v nejlepším zájmu země. Prohlásil to…

23. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 5 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Penzisté a cestovní pojištění do zahraničí
Kdy budou zvýšeny daňové slevy?
Zajištění na horší časy: Kdy a jak nakoupit zlato?
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče