Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Recyklace hliníkových plechovek. Ilustrační foto.
Recyklace hliníkových plechovek. Ilustrační foto.
Autor: Profimedia.cz

Hliník místo lithia. Edison internetu chystá černou labuť v energetice

22. srpna 2017, 11:10  -  frn
Recyklace hliníkových plechovek. Ilustrační foto.
Recyklace hliníkových plechovek. Ilustrační foto.
Autor: Profimedia.cz
22. srpna 2017, 11:10

Nečekaná událost, která změní dosavadní poměry. To je fenomén černé labutě podle ekonoma Nassima Taleba. Investor Bill Joy označovaný za „Edisona internetu“, chystá vlastní černou labuť na trhu s bateriemi - dobíjecí alkalickou baterii. Kromě větší bezpečnosti oproti nyní rozšířeným lithium-iontovým bateriím by měla být levnější, protože bude využívat dostupnější hliník.

Softwarový vývojář William Joy, který je považován za ikonu Silicon Valley a za „Edisona internetu“ kvůli rozvoji rodiny protokolů TCP/IP, v poslední době propaguje projekt Ionic Materials, ve kterém zastává funkci šéfa představenstva.

Tvrdí, že vývoj nových pevných alkalických baterií bude černou labutí, která změní dosavadní pořádky v oblasti elektromobilů i ukládání energie. Podle časopisu Wired mají jeho slova váhu, protože je také jedním se spolutvůrců programovacího jazyka Java a také už před dvaceti lety předpověděl nástup internetu věcí.

Koncept baterií Ionic Materials má spojovat výhody „starých dobrých“ alkalických baterií, které si kupujeme do fotoaparátů, ovladačů televizí a rádií, jsou levné a bezpečné. A pak těch dražších – lithium-iontových, které se používají do mobilních telefonů, notebooků a elektromobilů. Přitom ceny lithium-iontových článků podle Bloomberg New Energy Finance v letech 2010 až 2016 spadly o 73 procent.


Velkolepé plány na těžbu lithia v Krušných horách:

Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná


Li-ion články jsou sice náchylné ke vzplanutí (vzpomeňme na problémy firmy Samsung), ale jsou silnější a mohou se dobíjet. Nové baterie podle zakladatele firmy Sun Microsystems způsobí revoluci, již přirovnává k „energetickému internetu“. Bude možné jednoduše ukládat energii z obnovitelných zdrojů.

„Co si lidé neuvědomují, je to, že se alkalické baterie mohou dělat tak, aby se mohly opětovně dobíjet. Myslím, že už tuto možnost lidé vzdali,“ řekl agentuře Bloomberg.

Podle něj si masová výroba nových baterií, jež jsou založeny na použití polymerů, pro plnou komercionalizaci vyžádá okolo pěti let. V rozhovoru pro Wired byl odvážnější a uvedl pouhé dva až tři roky.

Výhodou nových baterií má být využití levnějších materiálů. Zejména hliníku, jenž je výrazně levnější než lithium, o kterém se nyní hovoří jako o surovině budoucnosti. Hliník by měl nahradit dosavadní základní materiál v alkalických bateriích, zinek

Černé labutě pro rok 2017 podle průzkumu Barclays
Elon Musk dodá na trh Tesla Model 3 včas, nebo dojde k průlomu v technologiích baterií
Severní Korea provede nukleární test
Čínská obdoba havárie ve Fukušimě obrátí veřejné mínění proti jádru
Eskalace americko-íránských vztahů povede k dalším raketovým testům

Zdroj: Barclays Research

„Myslím, že se jedná o černou labuť,“ tvrdí Joy s tím, že se lidé snaží sto let o vytvoření článku, který nepotřebuje tekutinu. Revoluční baterie obsahují kus plastu, polymer, který se nemůže vznítit. Pak odpadá bezpečnostní problém.

V dlouhodobém horizontu může porazit model Elona Muska a jeho výroby baterií, na které se používá lithium. „Můžete vyrábět alkalické baterie za použití hliníku. Už jsme jich pár vyrobili. Zatím nemají dostatečný počet dobíjecích cyklů, který bychom potřebovali, ale pracujeme na tom,“ řekl v rozhovoru pro Wired.

Podle Joye je jen otázkou času, než bude mít taková baterie výhody lithiových článků, ale bude mnohem levnější a navíc bude recyklovatelná. Cena hliníku se pohybuje okolo dvou tisíců dolarů za tunu. Cena uhličitanu lithného je až desetinásobná.

Vývoj ceny hliníku za posledních deset let:


source: tradingeconomics.com

Nadšení Joye chladí experimentální fyzik Amory Lovins, zakladatel neziskové organizace pro obnovitelné energie Rocky Mountain Institute. „Baterie jsou velmi složité a rád bych viděl, co skutečně mají, jakým způsobem to měří a mohou to prokázat, pokud by s tímto produktem šli na trh,“ citoval jeho námitky deník New York Times.

Dále čtěte:

Paradox. Hon za čistými energiemi může zplundrovat planetu

Vu Nguyen Hong: Výroba lithia je velmi nákladná



Čtěte také

 Šéf Tesly Elon Musk

Tesla postaví novou Gigafactory u Berlína, oznámil Musk

Americký výrobce elektromobilů Tesla hodlá postavit novou továrnu v blízkosti Berlína.…

před 2 hodinami

Společnost Deutsche Telekom si nárokuje výhradní používání barvy magenta.

Magenta je naše: německý telekom se soudí o barvu s americkou pojišťovnou

Spor o používání barvy magenta se rozhořel mezi Deutsche Telekom a americkou firmou…

před 4 hodinami

Kryptoměny Investice do blockchainu, ilustrační foto

Zaseknutý blockchain. Uplatnění technologie v praxi pokulhává

Využití technologie blockchain je v reálném podnikání mnohem složitější, než se před…

před 4 hodinami

Události  Protest proti znečištěnému ovzduší v Teplicích v roce 1989

Jedovatá teplická předehra. Zdevastované ovzduší vyhnalo lidi do ulic už před 17. listopadem

Pár dní před sametovou revolucí se lidé vzbouřili proti extrémně znečištěnému ovzduší,…

před 4 hodinami

Události Studentský vůdce Marcel Hájek

Bez svazáků by se revoluce nepovedla, tvrdí studentský vůdce Marcel Hájek

Rodiče začali zahazovat stranické knížky, když jejich děti mlátili policajti, vzpomíná…

12. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vzrostou minimální zálohy pro OSVČ v roce 2020?
Prevence před rakovinou existuje
Jak fungují odložené platby
8 čísel o zvýšeném rodičovském příspěvku
EU: V Česku žije nejméně „chudých“ lidí
Auta
Ve kterém městě vám hrozí největší riziko silniční bitky? A…
Automobilové origami je nejdražší SUV na světě. Stojí sedmkrát víc než Cullinan
Nový rodinný model Mitsubishi spojuje dvě kategorie aut. Moc krásy ale nepobral
Nový Peugeot e-Expert
Volkswagen Užitkové vozy v novém
Hry pro příležitostné hráče