Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Lewis Hamilton během letošní VC Maďarska
Lewis Hamilton během letošní VC Maďarska
Autor: Mercedes AMG F1

F1 se těší z vyšších tržeb, k přilákání nových týmů to ale nestačí

09. srpna, 17:52 - Tomáš Bohuslav
 Lewis Hamilton během letošní VC Maďarska
Lewis Hamilton během letošní VC Maďarska
Autor: Mercedes AMG F1
09. srpna, 17:52

Formule 1 zaznamenala mírný nárůst v oblasti tržeb generovaných během letošního druhého kvartálu. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku si polepšila o celých 35 milionů dolarů (cca 806 milionů korun). Vyplývá to z vyjádření společnosti Liberty Media Group, která je stoprocentním vlastníkem šampionátu.

Zatímco loni činily celkové tržby za měsíce duben, květen a červen 585 milionů dolarů, letos dokázala formule 1 tuto cifru navýšit na rovných 620 milionů, přičemž její operační příjem vzrostl ze 14 na 26 milionů.

To je přirozeně dobrá zpráva i pro samotné týmy, neboť jejich tržby se odvíjejí právě od toho, jak moc se bude, respektive nebude dařit šampionátu jako takovému. Loni během druhého kvartálu vyplatilo vedení F1 stájím celkem 307 milionů dolarů, letos těchto milionů bylo hned 335, což indikuje zhruba devítiprocentní nárůst.

Toho všeho se podařilo dosáhnout navzdory skutečnosti, že v inkriminovaném období došlo k jistým změnám, co se týče pořadí jednotlivých závodů, kdy některé lukrativnější velké ceny byly nahrazeny podniky, které z komerčního hlediska tolik úspěšné nejsou.

Jak totiž připomíná web Motorsport.com, Grand Prix Bahrajnu se na rozdíl od ročníku 2018 konala tentokrát již na konci března, oproti tomu Velká cena Rakouska byla pro letošek přesunuta z červencového termínu na červnový, přičemž je to právě závod v malém ostrovním království, který tradičně generuje velmi vysoké příjmy plynoucí z hojné účasti tamních velice zámožných VIP hostů.

Struktura příjmů se mění

Pokud jde o jednotlivé složky generující celkové příjmy, povšimlo si vedení Liberty Media Group jistých změn. Vedle již zmíněného poklesu tržeb takzvaného Paddock Clubu, který je vyjma novinářů zpravidla vyhrazen právě jen hrstce vyvolených, se snížily rovněž tržby pramenící z propagace jednotlivých závodů. Naproti tomu se vedení šampionátu dařilo ve srovnání s loňským rokem zejména v oblasti prodeje vysílacích práv a reklamy.

Chase Carey, nový šéf formule 1, který toto pomyslné žezlo přebral před několika lety spolu s kolegy Rossem Brawnem a Seanem Bratchesem po legendárním Berniem Ecclestonovi, je s celkovým růstem tržeb spokojen a zdůrazňuje, že šampionát je na nejlepší cestě k tomu „aby dosáhl (finančních) cílů pro rok 2019“.

Bez rozpočtového stropu se F1 nerozroste

Otázkou nicméně je, zda se vedení F1 podaří tyto pozitivní zprávy náležitě zužitkovat. Carey a spol. se totiž již dlouhou dobu netají tím, že by byli rádi, kdyby se současné startovní pole čítající deset stájí, do budoucna rozrostlo.

Ještě na začátku této dekády jich přitom bylo hned třináct, všechny tři tehdy nově přibrané týmy ovšem šampionát v průběhu dalších let postupně opustily, neboť je dostihly výrazné finanční problémy. Ty přitom z velké části pramenily z toho, že nebylo přijato jedno klíčové pravidlo, díky němuž stáje Marussia, Caterham a HRT (tehdy ještě pod názvy Virgin, Lotus a Campos – pozn. red.) svoji přihlášku vůbec podaly. Jednalo se o takzvaný rozpočtový strop, který relativně dobře funguje mimo jiné například v kanadsko-americké NHL.

Po téměř desetiletém období handrkování se mezi všemi zúčastněnými stranami o tom, jestli je něco takového ve formuli 1 potřeba, případně zda je to vůbec proveditelné, svitla v tomto ohledu poměrně nedávno jistá naděje. V rámci chystané změny pravidel pro sezonu 2021 se totiž s rozpočtovým stropem počítá. Jeho mezní hranice byla stanovena na hodnotu 175 milionů dolarů (cca 4 miliardy korun), ačkoliv nebude zahrnovat celou řadu položek, jakými jsou například platy jezdců či náklady na marketing.

Ostatně, i sám Carey přiznává, že bez podobného pravidla omezujícího kolikrát až zbytečně vysoké výdaje vynakládané především ze strany účastnících se automobilek to zkrátka nepůjde.

„Co se rozpočtového stropu týče, jedním z jeho jasných cílů je vytvořit sport, který bude zdravější,“ řekl podle Motorsport.com šéf F1 v rozhovoru s analytiky z Wall Street. „Hovořili jsme (s potenciálně novými účastníky) o kompetenčních cílech, ale stejně tak je důležité, aby rozpočtový strop vytvořil zdravý obchodní model, díky němuž dosáhneme růstu a který bude pozitivní jak pro naše existující týmy, tak rovněž i pro ty nové, potenciální.“

„Všechny poukázaly na to, že kroky v oblasti nákladové disciplíny, a možná i trochu vyváženějšího rozdělení příjmů, jsou tím základním kamenem pro vytvoření něčeho, co budou považovat za vzrušující příležitost,“ přiznává Carey.

Roční zkušební doba

Jelikož rozpočtový strop chystaný pro sezonu 2021 představuje relativně velký zásah, pokud jde o současný přístup těch největších stájí ve startovním poli k otázce financí, dostanou všichni účastníci šampionátu dostatek času na to, aby si nové pravidlo mohli takříkajíc „nanečisto“ vyzkoušet.

Vedení formule 1 bude společně s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) jeho dodržování hlídat již od příštího ročníku. Pakliže jej ovšem někdo překročí, žádný postih mu prozatím hrozit nebude.

Ale proč vlastně zmiňovaný rozpočtový strop neobsahuje veškeré výdaje, které týmy během sezony vynaloží?

„Naším úmyslem je, aby závodění na trati bylo spíš o tom, jak chytře dokážete svoje peníze utratit, než kolik jich celkem utratíte. Myslím si, že marketingové a další takové aktivity konkurenceschopnost na trati neovlivňují. Cílem rozpočtového stropu je učinit dění na trati, a jeho nepředvídatelnost a dramatičnost, o poznání lepší a současně také vytvořit zdravější obchodní model,“ uzavřel Carey.

Přečtěte si také:

Dvě ferrari k mání, a ne ledajaká. Do dražby jdou formule, které přinesly titul Laudovi se Schumacherem

Nablýskané, leč mnohými proklínané. Závodit v Monaku je jako „jezdit na kole v obýváku“


Čtěte také

Události  Šéf ÚOHS Petr Rafaj

Rafaj potvrdil sedmimilionovou pokutu pro ministerstvo obrany kvůli zakázce na granáty

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 7,2…

před 4 hodinami

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

před 5 hodinami

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 6 hodinami

 Huawei, ilustrační foto

Huawei bude moci nakupovat americké součástky dalších 90 dní, Washington prodloužil výjimku

Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei Technologies bude moci nakupovat…

před 7 hodinami

Události  Šéf Národního hřebčína v Kladrubech Jiří Machek

Šéf kladrubského hřebčína Machek: Nepočítali jsme, že nás na seznam UNESCO zapíší už letos

Zápis na seznam světového kulturního dědictví ovlivnil i zájem o starokladrubské koně,…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Kdo se může přihlásit k dobrovolnému důchodovému pojištění?
Jsou dovolené a musíme pracovat přesčas. Opravdu musíme?
Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?
Auta
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce…
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Bugatti vyrobí pouze 10 kusů modelu Centodieci. Cena jednoho z nich je 200 milionů a všechny jsou už prodané
Hry pro příležitostné hráče