Nepřehlédněte

ilustrační foto

Jak ukrást firmu?

Ilustrační foto

Příliš vysoká laťka. Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová: Dohoda zemí EU na migraci bude složitá

Cesta z Čech na konec světa. CzechTrade se zaměří na firmy s příběhem

David Tramba 25. prosince 2017, 12:02  -  David Tramba
25. prosince 2017, 12:02

Prioritou už nejsou čísla, ale kvalita. Vládní agentura CzechTrade se více zaměří na firmy s příběhem, které dělají Česku v zahraničí dobré jméno.

Může český výrobce krmiva pro psy proniknout na indický trh? Je šance vyvážet tradiční české hračky do Austrálie? Nebo dokonce školit budoucí piloty čínských aerolinek v Česku? Ano, i to je možné. Jedná se o některé z řady obchodních případů, u kterých v nedávné době asistovala vládní agentura CzechTrade.

V souvislosti s českým vývozem se nejčastěji hovoří o Škodě Auto a dalších automobilkách, případně o výrobcích autodílů a elektroniky. Polovinu ze čtyř bilionů korun, což je celková hodnota exportovaného zboží a služeb, však zajišťují malé a střední podniky. Alespoň do jedné země vyváží své produkty odhadem nějakých 20 tisíc firem.

Podle zkušeností generálního ředitele agentury CzechTrade Radomila Doležala se toto číslo příliš nezvyšuje, ale dochází k fázovému posunu. Firmy, které vyvážely do sousedních zemí, mají zájem o vstup na další trhy v rámci Evropské unie. Dalším krokem bývá expanze do postsovětských republik či do Turecka. A kdo úspěšně prošel i tímto stadiem, rozhlíží se po Asii a Severní Americe.

Nakrmit pejsky zámožných Indů

Do této poslední fáze vstoupila například společnost Tekro. Její historie se píše od roku 1991, zaměřuje se na výrobu specializovaných krmiv a aditiv pro hospodářská zvířata. Vyrábí také krmiva pro psy a kočky. Během uplynulého čtvrtstoletí postupně rostla a začala své produkty dodávat do řady evropských a postsovětských zemí. Nedávno se obrátila na CzechTrade, aby jí pomohl s expanzí na čínský a indický trh.

Právě Tekro se zařadilo mezi první desítku účastníků nového projektu agentury CzechTrade s názvem Šance pro úspěšný export. Jaký je jeho cíl? „Především malé a střední firmy trpí nedostatkem zdrojů a hlídají každou korunu. V případě, že firmy na základě placené individuální služby zahraniční kanceláře CzechTrade potvrdí úspěšné uzavření zahraničního kontraktu, peníze jim vracíme v podobě jakéhosi voucheru k dalšímu bezplatnému využití služeb naší agentury,“ říká Radomil Doležal.


Podívejte se na rozhovor s náměstkem ministra průmyslu a obchodu Vladimírem Bärtlem:


V našem případě vše proběhlo tak, že Tekro využilo asistence agentury při vstupu na čínský trh a slevu následně uplatnilo při expanzi do Indie. Zástupci CzechTradu vypomohli v první fázi s analýzou trhu dané země, následně při hledání, oslovování a osobní návštěvě potenciálních obchodních partnerů.

Šanci pro úspěšný export využila vedle Tekra třeba i firma Aries, která shodou okolností vznikla taktéž v roce 1991. Má však zcela jiný obor působnosti, tato textilka ze Studence v Podkrkonoší vyrábí zdravotní a sportovní stahovací punčochy. S pomocí agentury CzechTrade úspěšně pronikla na čínský trh a nyní využije „slevový voucher“ k expanzi do Spojených států amerických.

Ale také zde platí známé pravidlo, že sleva není zadarmo. Její podmínkou je souhlas s medializací obchodního případu.

Školení čínských pilotů

Firmy sice agenturu CzechTrade znají, ale často jen registrují její existenci. Proto ji chce její ředitel více zviditelnit. Přispět k tomu má také nový web a facebookový profil Exportní úspěchy. „Chceme zde publikovat úspěchy jednotlivých exportérů. Často zde jsou amatérská videa natočená mobilním telefonem, kterým nechybí upřímnost a věrohodnost. Zachycují zkušenosti lidí, kteří vstoupili na nový trh v zahraničí,“ popisuje Radomil Doležal.

První obchodní případy již jsou na webu popsány. Pozoruhodný je třeba úspěch výrobce malých sportovních letadel značky Bristell, firmy BRM Aero. Té se s pomocí vládní agentury podařilo úspěšně uchytit na australském trhu. Na stejnou zemi se zaměřila také mladá česká firma Happy Go Ducky, která do země klokanů začala dovážet tradiční české hračky z produkce firem Kovap, Detoa, Pislik a dalších výrobců.

Zatímco zmíněný web je novinkou, tradiční formu propagace úspěchů českých firem představují každoročně udílené Exportní ceny. CzechTrade spolu s partnery - společností DHL a UniCredit Bank - vybírá mimořádné případy českého průniku na zahraniční trh v několika kategoriích. Letošní vítěze organizátoři vyhlásili na konci listopadu. Přinejmenším vítěz jedné kategorie je v mnoha ohledech výjimečný.


Přečtěte si rozhovor s ředitelem CzechInvestu:

Šéf CzechInvestu Karel Kučera: Bilion je doma


Jedná se o soukromou leteckou školu F AIR ze středočeského Benešova. Po dlouhém šestiletém úsilí se firmě podařilo v loňském říjnu získat certifikát k výcviku pilotů pro čínské aerolinky - jako teprve druhé společnosti z Evropy. „Pro Českou republiku, Letiště Benešov a pro F AIR je to velmi prestižní záležitost a firma se tak mění ze střední na velkou leteckou školu globálního formátu,“ poznamenal tehdy ředitel F AIR Michal Markovič.

První skupinu 14 čínských studentů, budoucích pilotů společnosti Sichuan Airlines, přijali na benešovském letišti letos v dubnu. K získání prestižního kontraktu přispělo i to, že CzechTrade má vedle Pekingu a Šanghaje zastoupení také ve městě Čcheng-tu, což je centrum čínského leteckého průmyslu.

Právě Čínu má CzechTrade velmi dobře pokrytou. Vedle tří zmíněných kanceláři je ve fázi vzniku čtvrtá pobočka vjižní části země, konkrétně v Kuang-čou. Naopak překvapí skutečnost, že vládní agentura dodnes nemá zastoupení v Japonsku, Koreji ani na Tchaj-wanu. Šéf CzechTradu dodává, že na nápravě situace se pracuje a další nová pobočka vznikne právě v korejském Soulu.

Japonsko ne, Nigérie ano

Pracovní zaměření evropských a mimoevropských kanceláří CzechTradu je odlišné. Ty evropské se zabývají například vyhledáváním zkušených a spolehlivých obchodních zástupců pro české vývozce. „Problémem bývá například dostat se k nákupčím velkých korporací, ke kterým se běžně nemáte šanci probít. Daří se nám domlouvat setkání, kdy tito nákupčí přijíždějí do České republiky a setkávají se s potenciálními dodavateli, které si předem s pomocí CzechTradu vyberou,“ uvádí Radomil Doležal.

Pobočky mimo Evropskou unii nabízejí hlavně informační servis a základní orientaci na konkrétním trhu. Když jednání pokročí, vypomáhají třeba i s certifikací výrobku či s ověřováním bonity a pověsti zahraniční partnerské firmy. Výhodou je též jazyková vybavenost zástupců CzechTradu, protože v mnoha zemích stále není pravidlem, že byznysmeni a manažeři ovládají angličtinu.

Od letošního ledna funguje zastoupení v Lagosu, ekonomickém centru nejlidnatější africké země Nigérie. Ta nemá od dob podvodných „nigerijských dopisů“ příliš dobrou pověst. „Není to jednoduchý trh, ale máme tam zkušeného zástupce a zájem českých firem o tuto zemi je velký. Myslím si, že vstup do Nigérie i celé subsaharské Afriky přinese brzy plody,“ tipuje Doležal. Nicméně se jedná o první zemi, kde bude muset reprezentant CzechTradu jezdit z bezpečnostních důvodů v pancéřovaném voze.

Profil agentury CzechTrade
CzechTrade je vládní agentura zaměřená na podporu českého exportu, podřízená ministerstvu průmyslu a obchodu. Prioritu mají zájemci z řad malých a středních podniků, ale neodmítá ani velké společnosti. V čele agentury se od jejího založení v květnu 1997 vystřídalo sedm ředitelů, od poloviny roku 2014 ji řídí Radomil Doležal. Ke konci loňského roku CzechTrade zaměstnával 114 lidí.

V současnosti CzechTrade disponuje sítí 51 zahraničních kanceláří. V minulém roce se síť rozrostla o kanceláře v Teheránu, Singapuru, Bengalúru a Limě, letos přibyl Lagos a připravuje se otevření pobočky v Kuang-čou. Zahraniční kanceláře CzechTradu loni realizovaly pro 915 firem celkem 1569 zakázek, za něž agentura utržila 61 milionů korun.

Jak CzechTrade uvádí v loňské výroční zprávě, firmy agentuře potvrdily realizaci 125 obchodních případů v celkové hodnotě 1,54 miliardy korun. Realita je zřejmě vyšší, firmy nemají povinnost hlásit agentuře výsledek.

Další služby poskytuje CzechTrade bezplatně. Jedná se o pořádání seminářů, konferencí a veletrhů, organizování obchodních misí do zahraničí a informační služby - například prostřednictvím webu BusinessInfo.cz.

Dále čtěte:

Ozvěny EXPO v Astaně: Česká cesta energetickými inovacemi

Čínská YFAI dostala od CzechInvestu slib investiční pobídky 407 milionů

Zahraniční obchod skončil v přebytku 9,7 miliardy. Meziročně ale klesl

Vývoz online: Čeští exportéři zaostávají za konkurencí



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zdražil vám dodavatel elektřinu? Máte právo bezplatně odejít
Na co si dát pozor při pojištění auta před cestou do zahraničí
Co obnáší práce finančního poradce? Doba prodejová skončila
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Auta
Retro: Mazda RX-7 je mezi sportovními auty unikát už 40 let
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Technologie
Nvidia používá umělou inteligenci pro zvýšení snímkové frekvence videa
Český fotbal uvidíte už jen za peníze. O2 TV získala práva na kompletní českou fotbalovou ligu
Třetí multiplex DVB-T2 pokrývá již 85 % populace
Alza otevírá druhou prodejnu bez prodavačů. Chystá už i třetí
Co je uvnitř 144Hz 4K monitorů s G-Sync HDR? Aktivní chlazení, FPGA, 4:2:2 barvy
Hry pro příležitostné hráče