Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Páral
Páral
Autor:

Rub rostoucích mezd

 Páral 05. května 2018, 06:01  -  Pavel Páral
 Páral
Páral
05. května 2018, 06:01

Sbližování českých mezd s těmi západními musí být velmi pozvolné a bude zjevně trvat hodně dlouho.

Konec levné práce měl být tahákem socialistů v posledních volbách, které projeli na celé čáře. Nicméně utkvělá představa, že musíme naší výší mezd dohnat západní Evropu, případně ji ještě předehnat, přežívá stále. Navíc je česká ekonomika ve stavu, kdy je na opravdu masivní růst platů dlouhodobě zaděláno a mzdy rostou. Ti, kdo je dostávají, se logicky radují, ale makroekonom by už měl asi poněkud nadzvednout obočí.

Vyšší platy sice nijak zvlášť neroztáčejí kola inflace. Alespoň zatím. Ale podnikatelé jejich váhu nepochybně začínají cítit. Průměrná mzda roste tempem o osm procent ročně a stále se neobjevují náznaky zpomalování, přestože s ním prognóza České národní banky počítala a z hlediska klidného a vyrovnaného růstu je těch prognózovaných pět procent tak nějak akorát. Naposledy na to upozornil člen bankovní rady Tomáš Nidetzký minulý týden v Hospodářských novinách a připomněl, že to firmy donutí zdražovat své zboží.

Pozor na růst

V malé otevřené české ekonomice je ale podstatná ještě jedna věc. A tou je růst mezd přepočtený na eura, protože to má zásadní vliv na konkurenceschopnost české produkce. A za rok od uvolnění kurzu koruny naše měna zpevnila vůči euru o šest procent. Takže růst průměrné české mzdy v eurech nečiní osm, ale čtrnáct procent a v mladoboleslavské Škodě, kde dosáhla dvacetiprocentního růstu, je to už 26 procent v eurech, tedy více než čtvrtina z pohledu mzdových nákladů koncernu VW. A to už je pěkná darda.


Přečtěte si rozhovor s Miroslavem Singerem:

Miroslav Singer: Dobře je a dobře bude


Často bývá slyšet argument, že je to v pořádku, protože v Česku je podíl mezd na přidané hodnotě nižší než v západních zemích, a měl by vzrůst. Leč uživatelé tohoto argumentu nedodávají, že to není vyšší ziskovostí, a tedy hladovostí kapitalistů, ale vyšší mírou investic. To je dáno především strukturou české ekonomiky. Tuzemský automobilový průmysl je prostě kapitálově náročnější než rakouský lyžařský byznys v Alpách.

Sbližování našich mezd s těmi západními proto musí být velmi pozvolné a bude zjevně trvat opravdu hodně dlouhou dobu. Tak dlouhou, že na její konec není vidět. Excesy, jaké nyní ve mzdách zažíváme, jsou pochopitelné v době po dlouhém půstu během recese a současném prudkém poklesu nezaměstnanosti reálně téměř na nulu. A pokud nebudou trvat dlouho, nezpůsobí žádné velké škody. Je však třeba přitáhnout opratě a zdá se, že ČNB s tím pořád trochu váhá, protože se inflace trochu překvapivě stále moc nehýbe. Je pravda, že to, co se nyní děje, ještě není nějakým šlapáním na minu. Ale více obezřetnosti by to chtělo.

Ve stopách Řecka

Vyhlídka na další takto masivní růst mezd doprovázený zpevňováním koruny nepochybně podváže ochotu firem investovat, protože rizika, že se nepodaří růst nákladů promítnout do cen, porostou nad přijatelnou míru.

A měli bychom také vnímat, že stále nedoléčené starosti Řecka a dalších jihoevropských zemí nezpůsobila jenom fiskální nezodpovědnost a společná evropská měna, ale také to, že tamní firmy s vysokými platy, byť zdaleka nedosahujícími německé úrovně, nebyly schopny na trhu konkurovat po vstupu středoevropských zemí s jejich levnější a kvalifikovanější pracovní silou a podhodnoceným kurzem měny do EU. A my se nyní této výhody s nadšenou ochotou právě vzdáváme.

Přečtěte si další komentáře Pavla Párala:

Vstanou noví Kalouskové

Zbytečná socanská starost

Budiž světlo

Andrej v koutě

Majdan nebude

Národohospodářský bizár

Rudá vlajka s lebkou

Andrej Budovatel

Ukrást stát jako firmu

Berní oko tě vidí

Práskač v Sofii

Se skandálem

Ejdž ár Andrej

Strach z referenda

Soumrak nad babstapem



Čtěte také

ilustrační foto

Pokud operátor změnil podmínky, klient nemůže zůstat u těch původních, upozornil telekomunikační úřaad

Český telekomunikační úřad řeší stále častěji stížnosti vůči operátorům, kteří mění…

19. září 2019

Týdeník Euro Exkluzivně
 České dráhy, ilustrační foto

Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc

Správa železniční dopravní cesty, které patří koleje a nádraží v celé České republice, je…

19. září 2019

 Dřevo - ilustrační foto

Přebytek dřeva rozložil trh. Ceny dřevostaveb a nábytku ale neklesají

Na trhu je obrovské množství dřeva. Ceny dřevostaveb, nábytku a dalších výrobků však…

19. září 2019

ilustrační foto

Dejte si #denoffline i od práce. Umět se odpojit je stále těžší

V sobotu 21. září pořádá magazín Flowee #denoffline, záměrně v sobotu, s ohledem na…

19. září 2019

 Podzimní roadshow agentury CzechTrade, ilustrační foto

Noví ředitelé zahraničních kanceláří agentury CzechTrade se v rámci roadshow představují v regionech

Představit exportní příležitosti zástupcům podnikatelské a vědecké sféry v jednotlivých…

19. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Auta
Další automobilka přichází s koloběžkou. „Mercedes mezi…
Srovnávací test H-D FXDR 114 vs. Ducati Diavel 1260 S: Mistři sprintu
Tesla už se na Nürburgringu cítí jako doma. Nejen že je (asi) rychlejší než Taycan, ale má tu i své nabíječky
Fiat o víkendu oslaví 120. výročí výstavou v Trojském zámku. Těšte se na nejméně 300 aut
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned se dvěma typy pohonu
Hry pro příležitostné hráče