Dopravně klikací martýrium

Jan Brož 12. července, 12:10  -  Jan Brož
12. července, 12:10

Pro zefektivnění tuzemské dopravy není potřeba jen stavět okruhy, dálnice, železnice či linky metra. Nutností bude také dopravu digitalizovat a poskytnout cestujícím spolehlivá data, která jim pomohou se rychle dostat do cíle.

Kdo si myslel, že doprava v Praze už nemůže kolabovat více, toho začátek prázdnin přesvědčil o opaku. Všudypřítomné uzavírky, dopravní zácpy, zablokované tramvaje a přímo ohrožené životy lidí (blízcí autora Reaktoru byli v jeden jediný den svědky hned dvou srážek vynervovaných šoférů s tramvají a sám autor byl u tří případů, kdy se řidiči tramvaje podařilo na poslední chvíli kolizi zabránit) jsou opět denní realitou.

V této souvislosti je dobré zmínit nedávný rozhovor týdeníku Euro s šéfem firmy Robert Bosch v Česku Milanem Šlachtou. Ten tvrdí, že v blízkém budoucnu se doprava neobejde bez perfektně fungujících aplikací, které s naprostou spolehlivostí navrhnou uživatelům nejrychlejší (nebo nejlevnější či nejkomfortnější, záleží na potřebě jednotlivců) způsob dopravy z bodu A do bodu B. Miliardové investice do výstavby dopravní infrastruktury se bez toho minou účinkem.

Přiznám se, že k tomuto tvrzení jsem byl původně trochu skeptický. O opaku mě však přesvědčila situace na železnici v průběhu uplynulého prodlouženého víkendu. Pokud jste si chtěli zakoupit jízdenku třeba mezi Ostravou a Prahou s jistotou místa k sezení, bylo potřeba si vyčlenit hodinu a více volného času.


V Německu již mají plán nazvaný „Digitální koleje“:

Miliony cestujících navíc bez nových kolejí. Digitalizace drah má Němce stát bilion korun


Systém Idos.cz sice spolehlivě vyhledá spojení, zda jsou v zobrazených vlacích volná místa, se však už nedozvíte. Je tedy potřeba se zdlouhavě proklikat stránkami všech tří dopravců. Méně času strávíte u soukromníků Leo Express a RegioJet, které neumožňují koupit jízdenku bez místa, a že je daný vlak obsazen, zjistíte tedy poměrně brzy.

V e-shopu ČD strávíte času mnohem více. Poté, co zdlouhavě zadáte, kam, kdy a případě s jako slevou chcete jet, se dozvíte, že místa ve vlaku jsou obsazená, a pokud nechcete stát na chodbě, musíte začít znovu od začátku. Když však chcete třeba místo v populárním dětském kupé RegioJet, čeká vás zdlouhavé proklikávání i tam.

Navzdory tomu, že v takových situacích se ještě volná místa najít dají, pokud nezbytně netrváte na jednom konkrétním vlaku, klikací martýrium nejednoho cestujícího odradí a rozhodne se raději pro cestu vlastním vozem. Že si tak moc nepomůže, a pokud neustrne v koloně již v hlavní městě, s jistotou to bude na D1, si v naštvanosti na uživatelsky nepřívětivý systém nepřipouští. Přitom by stačila aplikace, která by data o obsazenosti všech dopravců propojila a nabídla spoj podle přesně zadaných kritérií.


Oprava D1 ve skluzu: ŘSD zvažuje výměnu dodavatele


Nemusíme přitom chodit až tak daleko, zkvalitnit cestování díky dostupným a snadno dohledatelných datům dokáže i zdánlivá drobnost. Například nizozemské dráhy ve svém vyhledávači vedle času odjezdu spoje automaticky zobrazují i číslo nástupiště. Jde o detail, pokud však přestupujete ze zpožděného vlaku (což je v Česku spíš pravidlo než výjimka) na jiný spoj, jedná se o informaci k nezaplacení. Ušetříte si zběsilý běh z nástupiště k informační ceduli v nádražní budově a zase zpět.

Aby však něco podobného fungovalo, je potřeba, aby se klíčová data ze všech možných zdrojů někde sbíhala, zpracovávala a poskytovala v přehledné podobě uživatelům. Dopravce k tomu nic nenutí, a je proto potřeba, aby nastoupil stát. Možná by bylo namístě, aby se namísto každoročního záplatování rozbitých silnic uprostřed zimy přesměrovala část prostředků právě do digitalizace tuzemské dopravy. To bychom však po politicích chtěli vizionářství, které dalece přesahuje jejich myšlenkové obzory. Ty obvykle končí u nefunkční a přežité wifi v tramvaji.

Čtěte další komentáře Jana Brože:

Bohatneme, tak musíme více makat

Merkelová versus bavorský střelec

Digitální vzkaz z onoho světa

Česko-rakouský problém: nejdříve jádro, teď i plyn

Když se neexistující problém stane problémem

Česká energetika bez šťávy

Nerozdělení ČEZ odsouvá dostavbu jaderných elektráren do oblasti fantasmagorie

Že alkohol zdražuje? Ale kdeže…

Evropský úder řepce

Žadonit o výjimky se nevyplácí

Česko pohledem zvenku: korupci nahradil czexit

Šizený lančmít napáchal obrovské škody. Zákaz přichází pozdě



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte nárok na náhradní volno?
Práce v důchodu: která smlouva je pro vás nejlepší
V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát
Určitě víte správně, co si můžete a nemůžete zabalit do příručního zavazadla do letadla?
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Auta
Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy…
Kde končí německé dieselové ojetiny? Zájem má Ukrajina, Chorvatsko, Francie i ČR
Dodge Challenger R/T Scat Pack 1320 nabídne 491 atmosférických koní a jen jednu sedačku
Patent odhaluje, že Ferrari chystá hybridní čtyřválec s elektrickým turbem
Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Na brzdě trošku trucoval, ale výkonu má dost
Technologie
Jak výkonnostně vyladit Ryzen 7 2700X/2600X jiným způsobem
APU Picasso bude asi refresh čipů Raven Ridge. 12nm proces, architektura Zen 1
Cnews FM #202: Za co vlastně dostal Google rekordní pokutu od EK? [podcast]
Na hodiny bude větší spolehnutí. Windows 10 zpřesní synchronizaci času
Utekly skoro plné specifikace procesorů Amber Lake. 5W Intely poběží až na 4,2 GHz
Hry pro příležitostné hráče