Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Dopravně klikací martýrium

Jan Brož 12. července, 12:10  -  Jan Brož
12. července, 12:10

Pro zefektivnění tuzemské dopravy není potřeba jen stavět okruhy, dálnice, železnice či linky metra. Nutností bude také dopravu digitalizovat a poskytnout cestujícím spolehlivá data, která jim pomohou se rychle dostat do cíle.

Kdo si myslel, že doprava v Praze už nemůže kolabovat více, toho začátek prázdnin přesvědčil o opaku. Všudypřítomné uzavírky, dopravní zácpy, zablokované tramvaje a přímo ohrožené životy lidí (blízcí autora Reaktoru byli v jeden jediný den svědky hned dvou srážek vynervovaných šoférů s tramvají a sám autor byl u tří případů, kdy se řidiči tramvaje podařilo na poslední chvíli kolizi zabránit) jsou opět denní realitou.

V této souvislosti je dobré zmínit nedávný rozhovor týdeníku Euro s šéfem firmy Robert Bosch v Česku Milanem Šlachtou. Ten tvrdí, že v blízkém budoucnu se doprava neobejde bez perfektně fungujících aplikací, které s naprostou spolehlivostí navrhnou uživatelům nejrychlejší (nebo nejlevnější či nejkomfortnější, záleží na potřebě jednotlivců) způsob dopravy z bodu A do bodu B. Miliardové investice do výstavby dopravní infrastruktury se bez toho minou účinkem.

Přiznám se, že k tomuto tvrzení jsem byl původně trochu skeptický. O opaku mě však přesvědčila situace na železnici v průběhu uplynulého prodlouženého víkendu. Pokud jste si chtěli zakoupit jízdenku třeba mezi Ostravou a Prahou s jistotou místa k sezení, bylo potřeba si vyčlenit hodinu a více volného času.


V Německu již mají plán nazvaný „Digitální koleje“:

Miliony cestujících navíc bez nových kolejí. Digitalizace drah má Němce stát bilion korun


Systém Idos.cz sice spolehlivě vyhledá spojení, zda jsou v zobrazených vlacích volná místa, se však už nedozvíte. Je tedy potřeba se zdlouhavě proklikat stránkami všech tří dopravců. Méně času strávíte u soukromníků Leo Express a RegioJet, které neumožňují koupit jízdenku bez místa, a že je daný vlak obsazen, zjistíte tedy poměrně brzy.

V e-shopu ČD strávíte času mnohem více. Poté, co zdlouhavě zadáte, kam, kdy a případě s jako slevou chcete jet, se dozvíte, že místa ve vlaku jsou obsazená, a pokud nechcete stát na chodbě, musíte začít znovu od začátku. Když však chcete třeba místo v populárním dětském kupé RegioJet, čeká vás zdlouhavé proklikávání i tam.

Navzdory tomu, že v takových situacích se ještě volná místa najít dají, pokud nezbytně netrváte na jednom konkrétním vlaku, klikací martýrium nejednoho cestujícího odradí a rozhodne se raději pro cestu vlastním vozem. Že si tak moc nepomůže, a pokud neustrne v koloně již v hlavní městě, s jistotou to bude na D1, si v naštvanosti na uživatelsky nepřívětivý systém nepřipouští. Přitom by stačila aplikace, která by data o obsazenosti všech dopravců propojila a nabídla spoj podle přesně zadaných kritérií.


Oprava D1 ve skluzu: ŘSD zvažuje výměnu dodavatele


Nemusíme přitom chodit až tak daleko, zkvalitnit cestování díky dostupným a snadno dohledatelných datům dokáže i zdánlivá drobnost. Například nizozemské dráhy ve svém vyhledávači vedle času odjezdu spoje automaticky zobrazují i číslo nástupiště. Jde o detail, pokud však přestupujete ze zpožděného vlaku (což je v Česku spíš pravidlo než výjimka) na jiný spoj, jedná se o informaci k nezaplacení. Ušetříte si zběsilý běh z nástupiště k informační ceduli v nádražní budově a zase zpět.

Aby však něco podobného fungovalo, je potřeba, aby se klíčová data ze všech možných zdrojů někde sbíhala, zpracovávala a poskytovala v přehledné podobě uživatelům. Dopravce k tomu nic nenutí, a je proto potřeba, aby nastoupil stát. Možná by bylo namístě, aby se namísto každoročního záplatování rozbitých silnic uprostřed zimy přesměrovala část prostředků právě do digitalizace tuzemské dopravy. To bychom však po politicích chtěli vizionářství, které dalece přesahuje jejich myšlenkové obzory. Ty obvykle končí u nefunkční a přežité wifi v tramvaji.

Čtěte další komentáře Jana Brože:

Bohatneme, tak musíme více makat

Merkelová versus bavorský střelec

Digitální vzkaz z onoho světa

Česko-rakouský problém: nejdříve jádro, teď i plyn

Když se neexistující problém stane problémem

Česká energetika bez šťávy

Nerozdělení ČEZ odsouvá dostavbu jaderných elektráren do oblasti fantasmagorie

Že alkohol zdražuje? Ale kdeže…

Evropský úder řepce

Žadonit o výjimky se nevyplácí

Česko pohledem zvenku: korupci nahradil czexit

Šizený lančmít napáchal obrovské škody. Zákaz přichází pozdě



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Dnes slavíme 17. listopadu, obchody zůstanou otevřené
Hypotec?ni? sazby leti? nahoru. Ceny bytu? poprve? vystoupaly nad 3 miliony
Jak moc je opravdu výhodné vaše stavební spoření
10 morových ran české krajiny: sucho a chemie
Jen obyčejná bolest hlavy, nebo migréna?
Auta
Los Angeles zavádí nákladní dopravu na vodík
Subaru poslalo na trh nejrychlejší WRX STI v historii. Nás to bohužel zajímat nemusí
Toyota Corolla přichází ve 12. generaci. Prohlédněte si historii nejprodávanějšího auta světa
Na výstavu Czechbus do Holešovic míří autobusy dvaceti značek
Vše, co jste chtěli vědět o dvouspojkové převodovce DQ200
Technologie
AMD přidává dvě nebo tři hry zadarmo k Radeonům RX 580 a RX 570 a Vegám
KVÍZ: Vynalezli počítače, mobily i internet. Poznáte je?
14 věcí, které na vás čekají, když koupíte auto na CNG
Hynix má první paměti DDR5, běží na 5200 MHz. Do počítačů přijdou až v roce 2020
Milník pro digitální rádio. V Evropě budou auta muset povinně nabízet DAB+
Hry pro příležitostné hráče