RegioJet následuje ČD, nakoupí vlaky za 15 miliard

06. května 2016, 12:35 - čtk
06. května 2016, 12:35

Soukromý železniční dopravce RegioJet vypsal obdobně jako České dráhy před třemi týdny tři obří soutěže na nákup nových vlaků v celkové ceně minimálně 15 miliard korun. S vybranými dodavateli chce uzavřít rámcové smlouvy na čtyři roky, během nichž může odebrat potřebný počet vlaků v případě, že uspěje v tendru na zajištění železniční dopravy objednávané státem, vyplývá z informací ve Věstníku veřejných zakázek.

Není však zdaleka jisté, zda a kdy stát, případně kraje, soutěže vypíšou, a pokud ano, v jaké formě. Ministerstvo dopravy i některé kraje totiž stále zvažují variantu, že vlaky nakoupí samy a budou je dopravcům pouze pronajímat.

RegioJet Radima Jančury poptává stejné množství vagónů a motorových jednotek jako České dráhy, tedy 50 a 30 kusů. Na rozdíl od státního dopravce poptává o 40 elektrických jednotek více, tedy 60. Od všech výrobců požaduje i kompletní servis.

Zadání je prakticky shodné, s jakým vyrukovaly České dráhy. Jančura chce vagóny pro rychlost 200 kilometrů za hodinu s velkoprostorovým uspořádáním první a druhé třídy, zároveň chce vagóny pro matky s dětmi, vozíčkáře a pro přepravu kol. Cena za 50 vozů se má pohybovat mezi 1,6 a 2,5 miliardami korun, termín dodání je do jednoho roku.

Přečtěte si, jaké soutěže vypsal státní dopravce:

České dráhy nakoupí vlaky za deset miliard. Už vypsaly výběrová řízení

Elektrické jednotky mají být použitelné na obou napájecích systémech, které se v Česku používají. Část jich má být pro 200 a část pro 300 lidí. Jejich cena je mezi 10,8 a 11,8 miliardami korun a termín dodání je do dvou let.

Motorové jednotky mají mít kapacitu 120 a 180 cestujících, jejich cena má být 2,7 až 3,5 miliardy a termín dodání se má pohybovat mezi 15 až 17 měsíci.

Kraje mají s Českými drahami dlouhodobé smlouvy do roku 2019, některé už avizovaly, že je prodlouží do roku 2024. Zatím sice není jisté, jak budou soutěže vypadat a kdo bude nové vlaky vlastnit, jisté však je, že bude možné čerpat na nákup nových vlaků v nejbližších letech dotace okolo 20 miliard korun.


Čtěte dále:

České dráhy spadly do více než miliardové ztráty

Leo Express snížil ztrátu o polovinu. Daří se mu na východním Slovensku

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče