České dráhy nakoupí vlaky za deset miliard. Už vypsaly výběrová řízení

14. dubna, 09:40 - čtk
14. dubna, 09:40

České dráhy hodlají koupit vlaky za více než deset miliard korun. Společnost vypsala trojici výběrových řízení na dodávku elektrických a dieselových jednotek, které potřebuje pro výběrová řízení na provoz železnic, plánovaných ministerstvem dopravy. Třetí soutěží je dodávka vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které ČD chtějí využívat na mezistátních vlacích.

„Abychom byli připraveni na otevírání trhu dálkové železniční osobní dopravy v České republice a na soutěže na dálkové linky, rozhodli jsme se již nyní vybrat dodavatele elektrických bezbariérových jednotek,“ uvedl k jedné ze soutěží v tiskové zprávě předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Nejdražší elektrické jednotky

Právě rámcová smlouva na nákup elektrických jednotek je největší z celého balíku nákupů. Za 20 elektrických jednotek dopravce plánuje firma utratit 4,6 miliardy korun. Na zhruba čtyři miliardy korun by pak měla podle odhadu ČD vyjít zakázka na nákup 30 dieselových jednotek a 50 rychlíkových osobních vozů pro mezistátní vlaky by měly vyjít na 2,2 miliardy korun.

Řídící výbor Českých drah letos koncem března schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem deseti lokomotiv, předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun. Lokomotivy mají podle deníku E15 v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem, kde drahám selhal plán s nasazením nových škodovek.

Dráhy totiž potřebují třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s německými drahami Deutsche Bahn. Německý dopravce zaštítěný sankční hrozbou tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání.

Čistý zisk 102 milionů

Pronájmem ČD mimo jiné řeší potíže, které vznikly spoluprací se Škodou Plzeň. Vlaky do Hamburku měla tahat nová plzeňská lokomotiva 109E, kvůli které dráhy už loni prohrály se Škodou miliardovou arbitráž. Stroj ale navíc dodnes nemůže v Německu jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině.

Skupina České dráhy měla loni v pololetí čistý zisk 102 milionů korun, meziročně o 56 milionů korun méně. Pokles byl způsoben především nákladní dopravou, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly tržby i přepravní výkon.

Tržby skupiny meziročně klesly o 142 milionů na 16,3 miliardy korun. Celkové zadlužení skupiny se snížilo o 258 milionů korun na zhruba 33 miliard korun. Z tohoto dluhu ročně skupina zaplatí na úrocích přes miliardu korun.

Mohlo by vás zajímat

Praha Primátorka Prahy Adriana Krnáčová

Vnitro žaluje Prahu, mění prý protiprávně stanovy firem

 Systém BUK

Let MH17 zasáhla raketa Buk odpálená z území proruských rebelů

Německá větrná farma Alpha Ventus v Severním moři

ČEZ má zájem o trh větrných elektráren na moři v Německu

Soukromá společnost SpaceX vyvíjí obří raketu a vesmírnou loď k přepravě velkého množství lidí a nákladu na Mars s konečným cílem rudou planetu kolonizovat.

SpaceX vyvíjí obří vesmírnou raketu pro kolonizaci Marsu

 Peking (ilustrační foto)

Komentář: Jak na Číňana?

Šimon Peres

Zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče