České dráhy spadly do více než miliardové ztráty

29. dubna, 10:34 - čtk
29. dubna, 10:34

České dráhy loni hospodařily se ztrátou téměř 1,4 miliardy korun. V roce 2014 přitom skupina, kam patří mimo jiné i nákladní dopravce ČD Cargo, skončila se ziskem 156 milionů korun po zdanění. Důvodem loňského propadu jsou podle vedení státního dopravce zvýšené náklady způsobené mnoha opravami železničních tratí a prohraná arbitráž s dodavatelem vozidel, Škodou Transportation.

Oba tyto faktory zatížily hospodaření drah částkou převyšující 1,2 miliardy korun.

„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Náklady na zavedení náhradní autobusové dopravy a další výdaje spojené s výlukami se podle něho během loňského roku vyšplhaly na půl miliardy korun.

Zhruba dvojnásobek pak České dráhy musely vyplatit na základě prohraného sporu plzeňské Škodovce jako doplatek za pozdní dodávku 20 třísystémových lokomotiv. Do loňského hospodaření se tato transakce promítla 700 miliony korun.

Celkové tržby skupiny se jen mírně zvýšily o 47 milionů korun na 33,083 miliardy korun. V osobní dopravě se tržby zvýšily o 352 milionů korun na 21 miliard korun. V této částce je započítaných i 13 miliard korun, kterými na provoz vlaků přispívá ministerstvo dopravy a kraje. Nákladní dopravě naopak tržby klesly o zhruba 500 milionů korun na 13,1 miliardy korun.

Nákladní doprava v zisku

Zatímco osobní doprava loni skončila se ztrátou 1,398 miliardy korun, nákladní doprava vykázala čistý zisk zhruba půl miliardy korun (480 po zdanění). I na výkonu nákladní dopravy se podle ČD Cargo odrazilo zvýšené množství oprav na železnici. Negativně segment železniční dopravy poznamenaly i nízké ceny nafty, které při přepravě zboží zvýhodňovaly kamionovou přepravu, uvedla společnost.

Objem přeprav zboží vloni klesl o 2,2 milionu tun na 66,4 milionu tun a snížila se i průměrná přepravní vzdálenost o dva kilometry na 167 kilometrů. V osobní dopravě klesl o 400 tisíc na 169, 7 milionu i počet přepravených cestujících. O kilometr naopak vzrostla průměrná přepravní vzdálenost na 42 kilometrů. O procento se rovněž zvýšila průměrná obsazenost vlaků, která vloni dosáhla 27 procent.

Kromě osobního a nákladního dopravce patří do skupiny Českých drah dále například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Celkem skupina na konci loňského roku zaměstnávala téměř 24 tisíc zaměstnanců. Zadlužení společnosti, která v současnosti masivně investuje do obnovy vozidlového parku, se proti roku 2014 zvýšilo o téměř 500 milionů korun na 33,2 miliardy korun. Podle mluvčího společnosti Radka Joklíka, by od příštího roku měl dluh dopravce začít postupně klesat.

Na konci loňského roku provozovaly České dráhy na 2100 lokomotiv a elektrických a motorových jednotek. Flotilu dopravce pak rovněž tvořilo na 2300 osobních vozů. Průměrné stáří vozidel, do kterého se započítávají modernizovaná vozidla jako nová, je zhruba 20 let.


Čtěte dále:

České dráhy plánují dát 1,3 miliardy za pronájem lokomotiv

České dráhy nemusí platit milionovou pokutu za rakouské lokomotivy, soud ji zrušil

České dráhy nakoupí vlaky za deset miliard. Už vypsaly výběrová řízení

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče