Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Přistání na ostrově Barra
Přistání na ostrově Barra
Autor: Loganair

Na této skotské pláži opalující se turisty nehledejte. Oficiálně totiž slouží jako letiště

02. srpna, 11:02 - Tomáš Bohuslav
Přistání na ostrově Barra
Přistání na ostrově Barra
Autor: Loganair
02. srpna, 11:02

Ostrov Barra mezi typické dovolenkové destinace tak úplně nepatří. Je součástí Vnějších Hebrid nacházejících se severozápadně od skotské pevniny a leží v chladných vodách Atlantského oceánu, kde jsou déšť a studený vítr na denním pořádku. Že by jej ale turisté opomíjeli, se říct nedá. Ba naopak, díky své jedinečnosti jich sem přes rok zavítají stovky, možná tisíce. Chtějí totiž spatřit pláž, která jako jediná na světě funguje coby plnohodnotné letiště. Tedy pokud zrovna nezmizí vinou přílivu.

Pro cizokrajné návštěvníky představuje výlet na ostrov Barra vskutku nevšední zážitek. Drsná skotská krajina těžce zkoušená nevyzpytatelnými rozmary počasí může být pro mnohé dobrodruhy skvělým lákadlem sama o sobě. A pokud takovou nabídku cestovní kancelář okoření dovětkem, že zde narazí na něco, co nikde jinde nenajdou, je jasné, že i z takto maličkého kousku země, kde trvale žije všehovšudy jen něco málo přes tisíc obyvatel, se může rázem stát obrovský turistický hit.

Jedno z nejnebezpečnějších letišť na světě

Co ale teprve ti, kteří jsou zodpovědní za to, že sem tyto zvědavce (a pochopitelně rovněž místní domorodce) bezpečně přepraví na palubě svých okřídlených strojů? Co se pilotů samotných týče, jejich pocity jsou při letu na ostrov Barra o poznání jiné. Přinejmenším smíšené.

Zdejší pláž, respektive letiště totiž patří z celosvětového hlediska mezi ta nejnebezpečnější vůbec. Co do obtížnosti jej populární časopis Forbes v rámci jakéhosi srovnávacího žebříčku umístil do první desítky. Přistávat si zde risknou skutečně jen ti nejodvážnější. Ovšem pokud jde o techniku, kterou mají k dispozici, nic zázračného nečekejte. Létají totiž na postarších letounech typu De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, což je dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník, do něhož se v závislosti na konfiguraci vejde od 12 do 20 lidí.

Práci letušek zastanou sami piloti

Ty, které pro přepravu ze skotského města Glasgow na ostrov Barra používá tamní letecká společnost Loganair, pojmou lidí celkem 19. Letušky byste tu nicméně hledali marně. Letadlo je relativně malé, což se ale ostatně dá říct i o vzdálenosti mezi oběma destinacemi, a tak na tu chvíli vlastně ani nejsou potřeba. Instruktáž o tom, co dělat v případě nouze, vám dají sami piloti.

A že se během povídání tentokrát vyplatí dávat obzvláště velký pozor, asi netřeba zdůrazňovat. Při letu na ostrov Barra totiž číhá nebezpečí opravdu na každém kroku.

Někdy letiště doslova zmizí pod nohami

Vzhledem k proměnlivosti zdejšího počasí bývají lety velice často zrušeny klidně i na poslední chvíli. Když se na tento samý okraj Evropy vydal štáb webu CNN Travel, usmálo se na cestující štěstí. Let se mohl uskutečnit podle původního plánu, neboť na ostrově foukal vítr dosahující rychlosti „pouhých“ 27 uzlů, tedy necelých 14 metrů za vteřinu.

Jak moc či málo to je, lze nejlépe vyčíst z Beaufortovy stupnice. Ta praví, že oněch 27 uzlů je nejvyšší možná intenzita větru, který ještě lze popsat jako silný. O pouhý jeden uzel navíc, a jednalo by se již o mírný vichr.

I to je jeden z důvodů, proč se pro lety na ostrov Barra používají již zmíněné DHC-6. Jedná se totiž o robustní letouny, které dokáží operovat ve ztížených podmínkách a umějí vzlétnout, respektive přistát takříkajíc na pár metrech. A něco takového se právě v tomto případě skutečně hodí. Obzvláště když vám ranvej může během chvíle doslova zmizet pod nohama, což se v důsledku přílivu a odlivu děje pravidelně. I proto je tedy nezbytné, aby všechny pravidelné linky byly naplánovány s ohledem na tyto přírodní zákonitosti.

Osvětlení dráhy zajišťují auta

Přestože letiště oficiálně disponuje hned třemi vzletovými a přistávacími drahami, přičemž každá je orientována jiným směrem, aby tak piloti mohli vždy využít protivětru, nezřídka kdy se stane, že ani jedna není v důsledku zaplavení jednoduše k použití. Navíc se sem létá pouze za dne, neboť pro noční lety nemá pláž, respektive letiště patřičnou certifikaci. Když už ale dojde na nejhorší a nějaké letadlo zde musí nouzově přistát za tmy, poslouží k osvětlení dráhy osobní automobily.

Jak to ale piloti společnosti Loganair dělají, zhorší-li se povětrnostní podmínky v podstatě znenadání? „Když je špatné počasí, provedou několik pokusů o přistání, a když to nejde, vrátí se zpátky do Glasgow,“ vysvětluje jeden ze zaměstnanců letiště. To je odsud vzdušnou čarou vzdálené nějakých 220 kilometrů. Fouká-li v takovém případě vítr do zad, netrvá let ani celou hodinu.

Nic moc tu není, a přesto stojí ostrov za návštěvu

Máte-li rádi dobrodružství, rozhodně si jednoho dne cestu na ostrov Barra naplánujte. V jeho hlavním městě Castlebay sice najdete jen pár baráčků, v nichž žijí místní, poštu, řezníka, potažmo malou kavárnu, jak jste se ale mohli na základě popisu výše dočíst, už jen samotná cesta, respektive let a následné přistání na zdejší pláži je zážitek k nezaplacení. A možná právě proto jej server CNN zařadil na seznam 10 nejkouzelnějších vzdušných přístavů světa.

Dále čtěte:

Místo lodí tanky. Jordánské město láká na potápění v nevšedním podmořském světě

Slunce, pláž a rock´n´roll. Na Floridě brzy otevřou unikátní hotel ve tvaru kytary


Čtěte také

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 7 hodinami

 Americký prezident Donald Trump

Trump pohrozil odvetou za francouzskou digitální daň. USA by mohly zavést clo na víno

Před odletem do Francie na summit skupiny ekonomicky vyspělých zemí G7 dnes americký…

před 7 hodinami

Pavel Páral

Agrofert: Tlusté do tenkého

Předpověď týdeníku Euro, že Agrofert doplatí na politickou angažovanost svého skutečného…

před 10 hodinami

 Andrej Babiš

Přežil by Agrofert bez státu? Výrobci biopaliv a lesnické firmy jsou na veřejných zakázkách závislé

Údery ze všech stran schytává v posledních měsících holding Agrofert. Část z nich souvisí…

před 10 hodinami

 Český premiér Andrej Babiš během návštěvy USA

Svěřenská opona: Babiš má stále plnou kontrolu nad majetkem Agrofertu

Nejen právníci Evropské komise, ale i například černošický městský úřad či Krajský úřad…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Sami jsme šťastní, ale ostatní nemusíme
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Auta
Lynk & Co 03 Cyan je čtyřválcová předokolka, která na Ringu…
Porsche Taycan ukázalo své v podstatě poslední tajemství. Podívejte se, jak vypadá uvnitř
Kvíz: Uhodnete model auta na fotce?
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový automobil na ulici v automatu
Videodojmy: Yamaha Niken
Hry pro příležitostné hráče