Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

  Zbraslav sice není závodem v klasickém slova smyslu, adrenalin je ale na tvářích zúčastněných jasně patrný
Zbraslav sice není závodem v klasickém slova smyslu, adrenalin je ale na tvářích zúčastněných jasně patrný
Autor: Martin Pinkas/Euro

Poctivé oktany. Legendární závod Zbraslav - Jíloviště přilákal davy milovníků veteránů

21. září, 09:00 - Michal Borský
  Zbraslav sice není závodem v klasickém slova smyslu, adrenalin je ale na tvářích zúčastněných jasně patrný
Zbraslav sice není závodem v klasickém slova smyslu, adrenalin je ale na tvářích zúčastněných jasně patrný
Autor: Martin Pinkas/Euro
21. září, 09:00

Vůně spáleného benzinu, ricinového oleje a hořícího brzdového obložení. K tomu zdánlivě chaotické hemžení mužů a žen v předválečných kombinézách umazaných od šmíru, kteří se motají okolo roztodivně tvarovaných starých aut a motorek. Jede se závod Zbraslav - Jíloviště, jeden z nejtradičnějších motoristických podniků na světě.

Tradiční jízda pravidelnosti pro vozy vyrobené do roku 1939, jinak též pohár Elišky Junkové, se v novodobé historii jel už po dvaapadesáté. Letos se však poprvé jel jako součást nového šampionátu Grand Prix historických automobilů, jehož promotérem je Autoklub České republiky.

Od sobotní osmé hodiny se na zbraslavském náměstí po přejímce řadili veteráni na výstavu, v horní části se shromažďovaly vozy Bugatti, dole tatrovky, nad nimi pragovky, dokonce i s historickým autobusem, uprostřed náměstí pak návštěvníci mohli obdivovat nejvzácnější kousky, například Duesberg J Murphy z roku 1929 nebo vůz Laurin & Klement 100 z roku 1912. Po poledni se pak historická vozidla začala řadit ke startu a od 13 hodin absolvovala dvě měřené jízdy do vrchu.

Soutěž vždy vyhrává jezdec, který jede obě kola s nejmenším časovým rozdílem. Ten u vítěze Pavla Národy ml. se Z18 z roku 1928 činil pouhých 28 setin sekundy, a to prosím pěkně pršelo. Nebyla tedy nouze o nebezpečně vyhlížející smyky a věřte, že zkrocení neposlušné bugattky z 30. let vyžaduje pořádný kus fortelu.