Sportovně užitkové vozy
PRAHA (tpk) - Proti sportovně užitkovým automobilům se všichni spikli. Jako by nestačilo, že před pár měsíci označil londýnský starosta Ken Livingstone jejich majitele za idioty, kteří mají víc peněz než rozumu. Starosta Paříže je chce v centru města zakázat a Francie zvažuje, že na některé modely uvalí dodatečnou daň kvůli vyšší spotřebě, a naopak zvýhodní malé úsporné vozy. Původní návrh předpokládá, že majitelé automobilů nejméně ohleduplných k životnímu prostředí by platili až o tři tisíce eur více, zatímco spořivé vozy by ušetřily kupcům do 800 eur.
Takový postup se ovšem nelíbí Německu. Do kauzy se vložil i kancléř Gerhard Schröder, jelikož podobná daň by se dotkla tamních výrobců a zvýhodnila by ty francouzské. PSA Peugeot Citroën ani Renault totiž sportovně užitkové vozy v nabídce nemají.
Segment se loni podílel na západoevropských prodejích zhruba pěti procenty a podobné hranice by měl dosáhnout i letos. Nárůst jejich oblíbenosti kompenzoval celkový propad prodejů v regionu, ale to jim u odpůrců nepomáhá. Bouřit se proti nim začali v minulém roce aktivisté ve Spojených státech a letos se nevraživost přesunula i do Evropy. Kromě vyšší spotřeby paliv odpůrcům vadí, že tyto vozy jsou nebezpečné při srážce s chodci, a jejich řidiče považují za arogantní. Majitelé sportovně užitkových automobilů si naopak pochvalují výborný přehled na silnici a pocit bezpečí, který jim vůz poskytuje. Bitva může začít.