Saúdská Arábie chce u Rijádu vybudovat nové obří letiště. Moderní areál má odbavit až 185 milionů pasažérů ročně

8. 12. 2022
Doba čtení: 2 minuty
  • Mezinárodní letiště krále Salmána v saúdskoarabském Rijádu má patřit k největším na světě, což podpoří pozici země jako globálního logistického uzlu

  • Projekt navrhla známá architektonická kancelář Foster + Partners, která se inspirovala tradičními saúdskými motivy

  • Očekává se, že letiště do roku 2050 přepraví až 185 milionů cestujících a 3,5 milionu tun nákladu ročně

Saúdská Arábie se v poslední době otevírá světu a různými způsoby chce do země nalákat zahraniční návštěvníky. Po nedávném zavedení turistických víz nyní vláda plánuje stavbu jednoho z největších letišť na světě, které se má stát monumentální vstupní bránou do islámského království i významným přestupním bodem.

Mezinárodní letiště krále Salmána vznikne u hlavního města Rijádu. Na jeho ploše bude umístěno nejméně šest paralelních ranvejí, které do poloviny století umožní zvýšení kapacity až na 185 milionů cestujících ročně. Areál vznikne rozšířením současného mezinárodního letiště krále Chalída na neuvěřitelných 57 kilometrů čtverečních. 

Zcela nový koncept terminálu 

Za návrhem obřího projektu stojí známá kancelář Foster + Partners, tamní architekti ho ve svém prohlášení, z něhož cituje CNN, označili za „aerotropolis“, tedy letecké město. Podobně rozsáhlý areál už přitom v zemi stojí – je jím nedávno vybudované mezinárodní letiště krále Fahda ve 400 kilometrů vzdáleném Dammámu. To je v současnosti největším vzdušným přístavem na světě.

Skytrax zveřejnil seznam nejlepších letišť světa. Prahu mezi nimi nenajdete, na první příčce se objevilo katarské Dauhá
Přečtěte si také:

Skytrax zveřejnil seznam nejlepších letišť světa. Prahu mezi nimi nenajdete, na první příčce se objevilo katarské Dauhá

Podle vedoucího zmíněného studia Luka Foxe nové letiště „zásadně promění tradiční představu o vzhledu terminálu jako jedné velké haly s mnoha vchody“. Areál má totiž zahrnovat téměř 12 kilometrů čtverečních maloobchodních prodejen, obytných a rekreačních zařízení a dalších logistických prostorů. Jejich vzhled pak bude odrážet tradiční saúdské motivy, což návštěvníkům zajistí unikátní zážitek. 

Do roku 2030 chce letiště přepravit 120 milionů cestujících ročně, v následujících dvou desetiletích se má tento počet zvýšit o dalších 50 procent. V plánu je také každý rok odbavit až 3,5 milionu tun nákladu. Podle hlavního partnera společnosti Foster + Partners Seifa A. Bahá Eldína je cílem letiště pomoci městu Rijád stát se „globálním centrem kreativity a inovace“.

Přes 100 tisíc nových pracovních míst

Jedním z klíčových bodů architektonického návrhu je udržitelnost areálu. V plánu je tedy využívání obnovitelných zdrojů energie, letiště má získat i certifikaci LEED Platinum (Leadership in Energy and Environmental Design). Součástí stavby pak budou také rozsáhlé zelené plochy, jež mají s pomocí skleněných stěn propojit lidi uvnitř terminálu s venkovním prostředím. 

Po vzoru Tempelhofu. Z bývalého aténského letiště bude největší pobřežní park v Evropě, poslouží k relaxaci, sportu i kultuře
Přečtěte si také:

Po vzoru Tempelhofu. Z bývalého aténského letiště bude největší pobřežní park v Evropě, poslouží k relaxaci, sportu i kultuře

Celkové náklady na obří projekt nebyly zveřejněny, jeho financování ale zajistí saúdský Veřejný investiční fond (PIF). Letiště se tak stane klíčovou součástí strategie, která má posílit úsilí Saúdské Arábie při diverzifikaci ekonomiky. Očekává se, že stavba pomůže zvýšit neropné HDP země o zhruba 27 miliard saúdských rijálů (asi 166 miliard korun) a vytvoří 103 tisíc přímých i nepřímých pracovních míst.

  • Našli jste v článku chybu?