VEDOUCÍ MARKETINGU A OBCHODU ŠKOFIN MICHAL BÍLEK: Většina leasingových firem hýří optimismem, pokud se mluví o budoucnosti. "Nabídka se bude stále více přibližovat potřebám klientů," říká vedoucí marketingu a obchodu ŠkoFIN Michal Bílek. Zároveň tvrdí, že zvýšení DPH u finančního leasingu klienti prakticky nepocítili.
VEDOUCÍ MARKETINGU A OBCHODU ŠKOFIN MICHAL BÍLEK:
Většina leasingových firem hýří optimismem, pokud se mluví o budoucnosti. „Nabídka se bude stále více přibližovat potřebám klientů,“ říká vedoucí marketingu a obchodu ŠkoFIN Michal Bílek. Zároveň tvrdí, že zvýšení DPH u finančního leasingu klienti prakticky nepocítili.
* Leasingový trh loni zaznamenal propad. Co všechno ho způsobilo? Zřejmě šlo zejména o zvýšení DPH.
Loňský propad leasingového trhu nebyl poznamenán pouze změnou legislativy v souvislosti se vstupem do Evropské unie. Vzhledem k tomu, že leasingové společnosti samy absorbovaly zvýšení DPH z finančních služeb do svých marží, klientů se změny téměř nedotkly. Osobně se domnívám, že za 2,5procentním poklesem leasingu movitých věcí stojí především fakt, že výrazně poklesl prodej nových osobních vozidel.
* Jaký je výhled leasingu?
Pokles trhu je ale podle mne dočasný, i když nelze samozřejmě do budoucna očekávat takové nárůsty jako v minulém desetiletí. Leasing podle mého názoru z důvodu dostupnosti, rychlosti uzavření smlouvy a některých daňových výhod zůstane i nadále populární formou financování. Prodej na splátky či úvěr zůstane doplňkovou formou financování, i když s rostoucí tendencí. V dlouhodobém horizontu lze očekávat, že především u spotřebitelů bude zejména úvěr stále častějším instrumentem financování jejich potřeb, a to hlavně v segmentu ojetých vozidel.
* V oblasti „značkového“ leasingu, jehož je ŠkoFIN „průkopníkem“, se objevují další hráči na trhu. Jaké jsou hlavní výhody „značkového“ leasingu?
Značkový leasing, tedy propojení financování s danou značkou vozidel má mnoho synergických efektů a v oblasti financování nových vozidel, bude i nadále hrát prim. Lze očekávat, že i dovozci, kteří dnes značkový leasing nenabízejí, k tomuto kroku přistoupí. A to buď založením vlastní leasingové společnosti, či spoluprací s již existující. Výhodou „značkového“ leasingu je zejména příprava produktů, které jsou „střiženy“ dané značce či modelu přesně na míru a které v konečném důsledku znamenají kvalitní produkt pro klienta, mnohdy i za nižší cenu.
* Čím se dá oživit leasingový trh? Budou se leasingové firmy předhánět v nabídkách cen nebo budou hrát roli nadstavbové služby?
V oblasti finančního leasingu vozidel bych neočekával výrazné snižování cen, nýbrž orientaci na rychlé schvalování smluv, minimalizaci předkládaných podkladů a podobně. Lze očekávat i další rozvoj „akčního“ leasingu, kdy zákazník obdrží i jinébenefity - například tankovací kartu, výbavu vozidla či některé další služby zdarma. V oblasti operativního leasingu bude vývoj nadále směřovat k využívání celé škály služeb, které již dnes leasingové společnosti nabízejí a které budou stále populárnější. *
Foto popis| Pavel Holík.