Menu Zavřít

Ochrana klimatu nesmí být na úkor evropského průmyslu, řekl Babiš

9. 5. 2019
Autor: čtk

Česká republika udělá maximum k ochraně klimatu, nemůže to ale být způsobem, který zničí její průmysl, řekl to premiér Andrej Babiš. Za konkrétní „krok k začátku konce automobilového průmyslu v Evropě“ přitom Babiš jednoznačně považuje elektromobily. Tuzemské automobilky musely elektromobilitu přijmout za svou a podle jejich reakce ji berou jako příležitost.

Otázka ochrany klimatu je pro řadu členských zemí EU jedním z klíčových témat pro práci unie v příštích letech. Osm z nich - například Francie, Nizozemsko či Belgie - před summitem ve společném dokumentu vyzvalo k tomu, aby například čtvrtina budoucího rozpočtu unie přímo směřovala do oblastí s touto problematikou spojených, včetně vývoje a výroby bezemisních automobilů, nových baterií a „udržitelné mobility“. Navrhly také, aby unie byla nejpozději v roce 2050 neutrální z hlediska emisí skleníkových plynů.

Vývoj elektromobility je podle ředitele českého Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla jedním z hlavních směrů vedoucích k čisté mobilitě a lepší ochraně životního prostředí, což EU potvrdila schválením nařízení stanovujícím emisní normy CO2 pro následující dekádu. „Tato regulace již dnes klade velké nároky na finální výrobce i dodavatelský řetězec, český automobilový průmysl však udělá vše proto, aby se k těmto emisním limitům v požadovaném čase přiblížil. Jedině kvalitní spolupráce vlády, firem z autoprůmyslu a dalších zainteresovaných stran rozhodne o konkurenceschopnosti a úspěchu naší ekonomiky v relativně blízké budoucnosti,“ podotkl Petzl.

Souhlasíte s tvrzením, že elektromobilita je začátkem konce automobilového průmyslu v Evropě?

Podle Babiše si chce Česká republika dál zachovat právo rozhodovat sama o svém energetickém mixu, tedy o tom, z jakých zdrojů svou energii vyrábí. „Nechápu, proč jádro, které nemá emise, se nezapočítává do závazků na cíle u obnovitelných zdrojů,“ poznamenal Babiš.


K tématu čtěte:

Řepka hned tak nezmizí: Česko místo elektromobilů preferuje biopaliva

Žluté Česko: větší podniky pěstují řepku na 12,5 procentech výměry


Klimatická problematika je jedním z bodů, kde se pohledy členských států unie na budoucí cestu liší. Připravená deklarace dnešní neformálního summitu 27 zemí EU v rumunském Sibiu, kde chce EU především ukázat svou jednotu, proto toto téma obchází a zmiňuje jen potřebu „zajistit budoucnost dalším generacím Evropanů“ a připravit unii tak, aby byla schopna se vypořádat s klíčovými výzvami 21. století.

Český premiér připomněl, že o klimatické problematice dlouze diskutovali lídři už na posledním řádném unijním summitu v Bruselu. „Měli bychom být racionální,“ podotkl Babiš. Podle něho je důležité, aby po květnových volbách neseděli v europarlamentu „anarchisté typu zelení, piráti“.

Unie, která sama produkuje ani ne desetinu celosvětových skleníkových plynů, podle Babiše není schopna přesvědčit o potřebě dodržovat příslušné závazky své partnery a konkurenty jako je Čína nebo Spojené státy.

Čtěte vše o eurovolbách 2019:

KL24

Šéfka francouzské restaurace i zakladatel největší realitky: český byznys míří do europarlamentu

Jak si pro volby do Evropského parlamentu zařídit voličský průkaz?

Seznam českých stran a kandidátů pro volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu: vše, co potřebujete vědět

Dále čtěte:

ANO získá v europarlamentu osm křesel, jednoho zástupce bude mít i SPD, vyplývá z projekce voleb

Evropské volby: ANO chce dostat do Bruselu ekonoma Hlaváčka, poslankyni Maxovou i expiráta Knotka

Evropské socialisty povede do voleb Nizozemec Timmermans

Jan Zahradil bude kandidovat na post šéfa Evropské komise

Evropský projekt čelí největšímu ohrožení od války, říká kandidát na šéfa komise Weber

Osvědčený kádr: komunisty do evropských voleb povede Konečná

Piráti chtějí v eurovolbách získat 20 procent hlasů, zaměří se na ochranu jednotného trhu

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).