Více metanu, méně elektřiny, ilustrační foto
Více metanu, méně elektřiny, ilustrační foto
Autor: Archiv

Řepka hned tak nezmizí: Česko místo elektromobilů preferuje biopaliva

Jan Brož 03. května, 19:38  -  Jan Brož
 Více metanu, méně elektřiny, ilustrační foto
Více metanu, méně elektřiny, ilustrační foto
Autor: Archiv
03. května, 19:38

Pokud jde o elektromobilitu, není Česko příliš ambiciózní. Za deset let by se na spotřebě energie v dopravě měla podílet jen 0,8 procenta, především v MHD.

Při zadání klíčového slova elektromobil do archivního vyhledávače mediálních zpráv vyskočí jen za poslední měsíc 3265 článků. Podle statistik Centra dopravního výzkumu přitom bylo ke konci loňského roku v Česku registrováno dohromady 703 osobních elektromobilů. To sice představuje meziroční nárůst o 82 procent, na každý takový vůz však připadá více než 4,5 zmínky. O e-mobilitě se tedy mnohem víc mluví (a píše), než se toho dělá.

A vypadá to, že na nepoměru se ani v blízké budoucnosti příliš nezmění. Česko rozhodně nepatří ve věci elektromobility mezi nejambicióznější státy. Navzdory tomu, že bude muset v průběhu příštích deseti let dopravu masivně očistit. A na jeho území sídlí tři velké automobilky, které budou zásadně obměňovat produkci.

na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH

Česko se k „očistě“ zavázalo v evropských cílech snižování emisí. V roce 2030 by tak 14 procent energie spotřebované v dopravě mělo pocházet z čistých zdrojů. V současnosti je to 6,42 procenta a většina z toho připadá na bionaftu.

Řepka zůstává, i když nemusí

Podobně by tomu mělo být i v budoucnosti. Podle náměstka ministerstva průmyslu pro energetiku Reného Neděly by sporná paliva z řepky, případně dalších potravinářských plodin, měla i za deset let zajišťovat minimálně polovinu zelené dopravy v Česku. Brusel přitom členské země k ničemu takovému nenutí, spíše naopak. O každé procento biopaliv méně by se snížil i celkový 14procentní cíl. Česko se však chce držet maximálního možného horního limitu.

Jinak je tomu s takzvanými pokročilými biopalivy z řas, slámy, chlévské mrvy či ořechových skořápek a také biometanu z odpadů. Ty by měly zajistit 4,5 procenta dopravní energie; přičemž 3,5 procenta je povinných. Česko je v této oblasti momentálně na nule a marně se aspoň pokouší spočítat, kolik „skořápek“ pro výrobu pokročilých biopaliv by mohlo mít k dispozici.


Přečtěte si esej Rána řepce na solar


To se příliš nedaří a velkou většinu v této kategorii tak pokryje spíše biometan z přestavěných bioplynek, což určitě nebude levné. Dalších 1,7 procenta by pak měla zajistit paliva z použitých kuchyňských olejů nebo kafilerních živočišných tuků. Taková už v Česku aspoň dvě firmy vyrábějí.

Na elektřinu ze solárních panelů, větrníků či bioplynových stanic v dopravě tedy připadá pouze 0,8 procenta. Přesto to znamená, že Česko bude muset k současným sedmi stovkám osobáků ještě minimálně několik stovek až tisíc vozů přidat. „Ta auta budeme samozřejmě muset mít. Stáří vozového parku v Česku je v průměru 14 až 16 let a tyto technologie samozřejmě něco stojí,“ dodává náměstek Neděla.

Ani halíř z rozpočtu

Premiér Andrej Babiš přitom jednoznačně odmítl dotovat nákup drahých automobilů soukromým osobám ze státního rozpočtu. Na ministerstvu dopravy se proto v současnosti rodí první náčrty plánu, jak naplnit evropské cíle a zároveň nezatížit erár. „Nejjednodušší by samozřejmě bylo dát nějaký příspěvek na nákup vozidla, což není průchozí. Napadla nás ale myšlenka na samofinancovatelný systém. Dopad do státního rozpočtu by byla nula,“ uvedl zdroj týdeníku Euro, který však nechtěl prozradit více podrobností. Podpora by měla směřovat především k firmám. Už dnes většina tuzemských elektromobilů brázdících Českem nepatří movitým fanouškům moderních technologií, ale právě firmám či úřadům.

Podle Neděly skrývá velký potenciál pro rozšíření elektromobility městská hromadná doprava, která je z principu dotovaná. Stát podle něj bude muset pro dopravní podniky při nákupu nových autobusů stanovit jako podmínku, že se musí jednat o vůz na elektrický, plynový, případně dokonce vodíkový pohon.

Dále čtěte:

Češi, ropáci Evropy. Špinavější města má už jen Polsko

Energie zdarma: odpadní teplo by mohlo vytápět 800 tisíc českých domácností

Z Česka mizí ornice. Protierozní vyhláška je ale v nedohlednu


Čtěte také

  Protesty v ekvádoru

Dolar zachránce. Zavedení americké měny uchránilo Ekvádor od osudu Venezuely

Ekvádor přežil pokus Rafaela Correy o vybudování socialismu 21. století. Exprezident se…

před 2 hodinami

Makrooko Miroslava Zámečníka

Spolehlivá německo-česká převodovka

Na výpadek vývozu velkého rozsahu není česká ekonomika připravena, ač muže nastat dříve,…

před 2 hodinami

Praha  Nový byt, ilustrační foto

Neobydlených bytů v Praze je 46 tisíc. Skutečný počet může být nižší, tvrdí expert

Podíl neobydlených bytů na celkovém bytovém fondu v Praze jsou nižší jednotky procent.…

před 2 hodinami

Šéf Consequ Jan Vedral

Šéf Consequ Vedral: Optimismus na burzách ještě nekončí

Tradiční nedůvěra mizí, Češi už do akciových a smíšených fondů vložili přes 300 miliard…

před 2 hodinami

 Ilustrace k eseji Diagnóza z pravěku

Esej: Diagnóza z pravěku

Současní socialisté stejně jako jejich předchůdci cíleně likvidují institut soukromého…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školní prázdniny v roce 2019/2020: kdy se mohou děti těšit na volno?
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Auta
Autojeřáb AD 28 unese skoro svoji vlastní hmotnost. A to…
Plug-in hybridy nemusí být jen osobní. Ford nabízí dobíjecí Transit s tříválcem
U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej. Je to mnohem větší problém, než si myslíte
Připravují se elektrické dodávky od PSA
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s oválem na střeše. Je fascinující
Hry pro příležitostné hráče