JP Morgan Partners skončila exkluzivita v Intercable CZ
Investorům z nadnárodní společnosti JP Morgan Partners v pátek 26. července skončila šestitýdenní exkluzivita pro jednání o převzetí druhého největšího provozovatele kabelové televize v Česku – Intercable CZ. Definitivní rozhodnutí o tom, zda českou firmu koupí, či nikoliv, by proto mělo být otázkou blízké budoucnosti. Zdroje týdeníku EURO uvádějí, že společnost JP Morgan Partners v plánech na převzetí Intercable CZ pokročila podstatně dále než dřívější zájemci. Část pozorovatelů se nicméně domnívala, že z konečné dohody může ještě sejít – třeba i kvůli celosvětovým problémům s financováním telekomunikací. Majitelem českého operátora byla dosud prostřednictvím své dceřiné společnosti nizozemská telekomunikační společnost KPN, která hodlá prodat rovněž svůj podíl v Českém Telecomu.
JP Morgan Partners zároveň posiluje kontrolu nad třetí největší českou kabelovou televizí, společností TES Media. Nyní ovládá necelou polovinu firmy (další podíly patří fondům Barings). Generální ředitel TES Media Robert Gardner týdeníku EURO potvrdil, že JP Morgan Partners hodlá svůj podíl v tomto kabelovém operátorovi dále zvyšovat, a dokonce usiluje o expanzi na celém středoevropském trhu.
Silná česká „dvojka“?
Týdeník EURO již dříve upozorňoval, že jednou z možností do budoucna by mohla být fúze mezi Intercable CZ a TES Media, čímž by na českém trhu vznikla silná kabelová „dvojka“ (EURO 20/2002). Intercable CZ má v současné době necelých 200 tisíc platících zákazníků, v případě TES Media to je 85 tisíc. Je tu však také značný potenciál v dosud neaktivovaných zásuvkách. Největší hráč na českém hřišti, nadnárodní operátor UPC, má dnes zhruba 380 tisíc zákazníků. Toto číslo zahrnuje i příjemce digitální satelitní televize, kterou UPC v Česku také provozuje.
JP Morgan Partners patří k největším světovým investorům do telekomunikací. Z pohledu českých kabelových televizí jde o finančního, nikoliv strategického investora. V TES Media se angažuje již delší dobu a obecně lze říci, že většinou usiluje o zhodnocení své investice v horizontu tří až deseti let. O firmách ze skupiny JP Morgan se v poslední době mluví v souvislosti s problémy amerických korporací, jako Enron či WorldCom, v nichž se finančníci tak či onak angažovali.
Zástupci jedné z větví JP Morgan radí při privatizaci Českého Telecomu. V této souvislosti se objevily dohady, zda tato poradenská činnost nějak souvisí s aktivitami JP Morgan Partners v oblasti českých kabelových televizí. Faktem je, že kabeloví operátoři by se v budoucnu mohli stát významným konkurentem Českého Telecomu v oblasti připojení na internet. Na rozdíl od ostatních českých internetových operátorů totiž hodlají oslovovat stejnou cílovou skupinu – domácnosti.
Čekání na Telecom.
Není tedy divu, že mnozí lidé z odvětví kabelových televizí v minulých dnech s napětím sledovali bouřlivý vývoj v českých i světových telekomunikacích. Zatímco vláda odložila rozhodnutí o privatizaci Českého Telecomu, v Americe zkolaboval největší světový poskytovatel připojení na internet – společnost WorldCom. Zástupci českých kabelových provozovatelů tvrdí, že je tyto události bezprostředně nepostihnou, z dlouhodobějšího hlediska však jejich vliv nemusí být vůbec zanedbatelný.
„Pokud by Český Telecom získala aktivní telekomunikační společnost, mohla by nám pomoci rozvíjet trh,“ uvádí Robert Gardner. Šéf TES Media tvrdí, že by mu více konkurence v oblasti vysokorychlostního připojení na internet pro domácnosti vůbec nevadilo. Český Telecom má totiž více předpokladů k tomu, aby zvyšoval povědomí lidí o této službě. „Kabelové televize nemají finance na rozsáhlou marketingovou masáž v této oblasti,“ dodává Gardner.
Lepší internet.
Gardnerova úvaha má svou logiku: Ředitel TES Media totiž předpokládá, že připojení na internet po kabelu bude nakonec lákavější než to, jež bude nabízet Český Telecom. Tuto naději potvrzuje i průzkum mezi uživateli internetu, o němž nedávno na serveru mobil.cz informoval Petr Pavlík. „Nejšťastnější jsou majitelé kabelové televize, která zatím přináší nejlepší poměr rychlosti a ceny,“ napsal Pavlík. Gardner tvrdí, že kabelové televize neohrozí ani technologie XDSL, s níž budou telekomunikační firmy stále více přicházet. „Stále budeme internet nabízet levněji,“ říká sebevědomě Robert Gardner.
Zatímco generální ředitel TES Media už nyní výrazně zaměřuje svou pozornost na internet, byť šíření televizních programů stále považuje za hlavní byznys, výkonný šéf Intercable CZ Luboš Řežábek je v tomto ohledu považován za většího skeptika. Poskytovat připojení na internet pro cílovou skupinu rezidenčních klientů zatím nepovažuje za příliš ekonomicky výhodné. Období „šílené internetové bubliny“ už je za námi. „Tato bublina působila na zákazníky, internet se jevil jako něco famózního. Proto také penetrace internetu rostla s touto bublinou, proto zde bylo takové tempo růstu. Dnes si klienti umějí říci, co opravdu potřebují,“ říká Luboš Řežábek.
Šéf Intercable CZ dodává, že internet se zvláště obtížně prosazuje v těch domácnostech, kde nežije žádný teenager. Pro teenagery je kabelový přenos už dnes bezpochyby zajímavý – díky vysoké rychlosti si mohou stahovat filmy či hudbu. Starší lidé, kteří mají připojení na internet ve svých firmách, však často nemají pocit, že by ho potřebovali i doma, zdůrazňuje Řežábek. „Dnešní děti si internet bezpochyby vynutí, ale jde o běh na dlouhou trať. Není to otázka dvou tří let,“ říká Luboš Řežábek.
Hned teď!
Jaroslav Holobradý, jednatel poradenské společnosti Cable Media, naopak prosazuje názor, že internet je pro kabelové televize velkou výzvou už nyní. Soudí, že operátoři se musí zákazníkům více podbízet. „Provozovatelé kabelových sítí by se měli více zajímat i o obsah internetu (nejen připojení) a e-commerce,“ zdůrazňuje.
Holobradý vychází z předpokladu, že internet může kabelovým společnostem přinášet skutečný zisk, což je v případě core byznysu – tedy televizního vysílání – dost obtížné. „Core byznys je důležitý k obsazení území, k tomu, abychom se dostali do povědomí lidí. Finančně však trh z paty nevytrhne.“ Jednatel Cable Media upozorňuje, že diváci příliš nechtějí platit za větší počet televizních programů. K tomu, aby operátoři nabídli interaktivní televizi, by zase bylo zapotřebí značných investic.
Na rozdíl od Roberta Gardnera Jaroslav Holobradý vidí v Českém Telecomu především konkurenta. Pokud by nový majitel dřívějšího českého telekomunikačního monopolisty nabídl veřejnosti nižší tarify pro připojení na internet a zpřístupnil by technologii XDSL, mohly by na to kabelové televize v některých případech doplatit – především v těch lokalitách, kde by šly s Telecomem do přímé konkurence.
Zatím v plenkách.
Faktem ovšem je, že kabelové televize se dosud se svou službou připojení na internet nijak výrazně neprosadily. Nejlépe je na tom společnost UPC, která nalákala asi deset tisíc zákazníků, TES Media jich má zhruba tisíc. Intercable CZ tuto službu zkouší v rámci pilotního projektu v Ostravě, kdy hodlá pro příští rok projekt rozšířit.
Přesto kabelové televize drží v rukou některé trumfy. Na rozdíl od ostatních telekomunikačních společností (s výjimkou Českého Telecomu) vlastní takzvanou poslední míli – tedy připojení svých kabelů přímo do domácností. Kromě toho mají možnost pro službu připojení na internet využívat sítě, jež už beztak slouží k televiznímu vysílání. „Internetové služby jsou dodatečnou aktivitou, která si žádá jen relativně nízké náklady,“ říká Robert Gardner. Skeptičtější Luboš Řežábek ovšem připomíná, že třeba i zprovoznění zpětných směrů kabelových cest si určité další investice vyžádá.
Poselství WorldComu.
Pád WorldComu i kabelovým firmám opět připomněl, že telekomunikační sektor jako celek se zdaleka nebude těšit takové přízni finančníků jako v minulosti. „Situace se zhoršuje každým dnem,“ připouští Robert Gardner. Zároveň však zdůrazňuje, že je nutné dobře zkoumat jednotlivé společnosti. Ta jeho – TES Media – údajně peníze má a je schopna další expanze.
Úvěry na financování dluhu, se kterým se po období budování sítí potýkají všechny velké české kabelové firmy, v případě TES Media poskytuje francouzská banka BNP Paribas. Obrat od červených k černým číslům v hospodaření očekává Gardner v příštích pěti letech. Luboš Řežábek – pokud jde o Intercable CZ – v tomto směru dokonce mluví již o roce 2004. „Už dnes splácíme nejen úroky, ale i část jistiny,“ dodává Řežábek.
Vše špatné nakonec může být k něčemu dobré. Dobu telekomunikačního útlumu lze také považovat za období, v němž je vhodné nakupovat firmy za levnou cenu. A tak se české kabelové televize (nyní především Intercable CZ) možná konečně dočkají kupce. Snad se dostanou do správných rukou.