Menu Zavřít

Maloobchod už je v Unii

Autor: Euro.cz

Nejpočetnější zastoupení má v tuzemsku ve franchisingových konceptech maloobchod. A právě odvětví vnitřního obchodu hodnotí náměstek ministra průmyslu a obchodu Zdeněk Vorlíček jako nejpokročilejší z hlediska harmonizace s požadavky a principy tržní ekonomiky tak, jak to vyžaduje vstup do Evropské unie.

„Náš vnitřní obchod má všechny atributy vyspělého trhu, je technologicky a technicky vyspělý s celkem dobrou úrovní péče o zákazníka. Je to standardní evropský trh,“ konstatoval Vorlíček. Na hrubém domácím produktu se vnitřní obchod podle jeho slov vloni podílel zhruba 15 procenty, stejně jako na zaměstnanosti, což jsou hodnoty, které také odpovídají unijním průměrům. „Je to odvětví, které už čtyři roky roste. Kde rostou výkony, produktivita práce i počty pracovníků. Nechci říct, že se ve vnitřním obchodě nebude už nic dít, ale nebude to už ta dravá soutěž o rozdělení českého trhu. Spíš to bude soutěž o získávání zákazníka kvalitnější péčí,“ konstatoval Vorlíček. Podle něho zažijeme znovuoživení zájmu o obchod v centrech měst, v pasážích a nákupních galeriích. Ty umožňují nadstandardní pohodlí. A právě centra měst jsou příležitostí pro menší podnikatele, kteří nabídnou nadstandardní služby, které neosobní velkoplošné prodejny nejsou schopny zajistit. Na druhé straně se zřejmě budeme ještě setkávat s tím, že se budou dobudovávat obchodně zábavní střediska druhé generace. V nich už nevévodí potravinářský hypermarket, ale jsou tam střediska relaxace, zábavy, restaurace a obchody.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek