Každá krize má své vítěze. Z amerických automobilek zatím vítězí Ford, protože mu nehrozí bankrot. Velkým poraženým je naopak společnost General Motors.
Autor: www.opel.com
Její evropská dcera Opel se přitom dostala do průšvihu docela nevinně. Opel sice kdysi vyráběl extrémně konzervativní vozy pro pány v klobouku, na rozdíl od své americké matky však chytnul druhý dech a již řadu let montuje dobrá auta. Jenže to nestačí, americký vlastník táhne firmu do propasti.
Hrozící řetězová reakce
Na potíže společnosti Opel se lze z českého pohledu dívat dvěma způsoby. Finální výrobci by mohli mít radost, protože k většině modelů této značky lze najít konkurenta montovaného v České republice. Tuzemské automobilky se však z případného pádu firmy nijak neradují. Její zánik by vyvolal řetězovou reakci a řada dodavatelů dílů je společných. Mnozí přitom působí i v Česku.
Opel může zachránit jen vstup nového strategického partnera. V úvahu připadají zejména italský Fiat a kanadsko-rakouský výrobce dílů Magna. Kdyby to nevyšlo ani s jedním z těchto potenciálních západních investorů, Opel by patrně skončil v rukou Číňanů. Spojení s Fiatem se jeví jako nejlogičtější. Přínosem by bylo sdílení nákladů na vývoj a úspory vyplývající ze společného nákupu.
Přes Opel do Polska
Nepochybně by však došlo ke snížení počtu pracovníků, a to nejen v Opelu, ale také ve Fiatu. Šéfa italské automobilky Sergia Marchionneho určitě nevede k záměru převzít Opel nějaké mecenášství. V Evropě je zhruba dvacetiprocentní nadbytečná výrobní kapacita, přičemž některé italské provozy jsou zastaralé. Pýcha italské automobilky Fiat 500 se úspěšně vyrábí v Polsku a přitom Opel tam má také velkou výrobu. Po spojení by tedy možná přibylo „polských“ fiatů.
Češi mají odjakživa sklon Italy podceňovat, Fiat se však v posledních pěti letech dokázal vyhrabat z hluboké krize. Navíc má cenné historické zkušenosti s připojováním jiných firem. Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati – to jsou výrobci, které Fiat ovládl a jejich značky zachoval (naproti tomu uzavřel továrny někdejších společností Innocenti a Autobianchi, jejichž význam byl však pouze lokální).
Pro české dodavatele by nakonec mohlo být vítězství Fiatu nad kanadsko-rakouským výrobcem dílů přínosem. Opel by nadále odebíral součástky z Česka a českým firmám by se časem naskytla šance, aby se více uchytily také v samotném Fiatu.