Menu Zavřít

Konečně sami

Autor: Euro.cz

FIAT/GM

PRAHA (tpk) - Utrpení s opcí skončilo. Fiat a General Motors se v neděli 13. února konečně dohodly na zrušení smlouvy o spolupráci, uzavřenou v roce 2000. Americký koncern vrátí skupině Fiat zbývajících deset procent akcií, jež držel v její automobilové divizi, a navrch zaplatí 1,55 miliardy eur. Miliarda putovala přitom na konto Fiatu již minulé pondělí, zatímco na 550 milionů si Italové počkají tři měsíce, než bude rozdělen společný podnik na Fiat-GM Powertrain a ukončena jeho činnost.
Na dohodě obou automobilek nakonec není podstatná suma, již si Fiat vydobyl a která je nižší, než se čekalo (EURO 6/2005), ale ostatní aspekty transakce. Koncern General Motors bude sice nadále spoluvlastníkem technologie common-rail pro výrobu dieselových agregátů 1,9 JTD, avšak tyto motory bude pro své evropské modely odebírat od Fiatu z továrny v italské Pratola Serra. Na jejich produkci má právo pouze mimo Evropu a nesmí je ani na kontinent dovážet. Zato by měl nadále platit výzkumným a vývojovým centrům Fiatu za podporu pro dieselové motory. Na oplátku Američané získali poloviční podíl v polské továrně na dieselové agregáty o obsahu 1,3 litru u městečka Bialsko-Biala stejně jako 50procentní práva na duševní vlastnictví této technologie.
Fiat zůstane zapojen do sítě GM při nákupech od dodavatelů a od koncernu bude odebírat benzinové agregáty pro vozy směřující na čínský trh. Zároveň se stal spolumajitelem práv na duševní vlastnictví technologie pro výrobu nových manuálních převodovek.
Ke dvěma platformám, které během pěti let spolupráce koncerny vyvinuly, bude mít přístup jak General Motors, tak Fiat. Italové jednu z nich představí na ženevském autosalonu v nové Alfě Romeo Brera. Takzvaný Small Car Component System bude zase základem třetí generace Fiatu Punto, která se objeví na podzim. Fiat navíc získal práva používat nadále americkou platformu Epsilon, na níž je postaven Fiat Croma chystající se do prodeje. Prvním sériovým modelem od General Motors, který využívá některou z platforem, se stane v příštím roce Opel Corsa vyvíjený společně s Puntem. Zatímco akcie Fiatu zareagovaly na vývoj osmiprocentním růstem, ratingová agentura Moody's snížila výhled General Motors na negativní.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek