Kdy začne dlouho očekávané zběsilé nakupování?
Když se 17. listopadu světem rozletěla zpráva, že hodnota akcie mamutího internetového vyhledávače Google překročila bájnou hranici 400 dolarů, možná došlo ke zrodu nového finančního planetárního systému. S tržní kapitalizací ve výši 120 miliard dolarů, dvojnásobku oproti největšímu sokovi Yahoo!, má Google takovou gravitační sílu, že může přitáhnout spousty institucí a firemních dohazovačů neschopných odolávat potenciálním výdělečným příležitostem. Kapitál Googlu s ukazatelem P/E 70 je jednou z nejsilnějších podnikatelských deviz vůbec. Jeho moc vytváří rostoucí galaxii podnikatelů, rizikových investorů a investičních bankéřů, z nichž všichni obíhají kolem Googlu a doufají, že mu něco prodají - novou službu, začínající společnost, nebo dokonce novou strategii - cokoli, co by jim umožnilo sáhnout si na kousek zlata od Googlu. „Sázky jsou hodně vysoko,“ soudí Geoffrey Baldwin, výkonný ředitel investiční banky Perseus Group v San Franciscu.
Působení Googlu v Silicon Valley již narušuje křehkou hranici mezi investory rizikového kapitálu a začínajícími společnostmi. Místo toho, aby rizikoví kapitalisté starostlivě pečovali o nejslibnější start-upy a starali se o jejich uvádění na veřejnost, pátrají teď mnozí z nich po jakékoli firmě, jež by mohla vyplnit mezeru v portfoliu Googlu. Nikoli celý trh, samotný Google představuje cílovou strategii pro rizikové investory, od níž se odvíjí okamžik exitu a zhodnocení peněz vložených do start-upu. Na vlastní kůži už to pocítili také zakladatelé nových společností. „Je slyšet o spoustě manažerů, kteří pátrají po rizikových investorech s hlavním cílem nechat se koupit od Googlu,“ říká Daniel Primack, vydavatel podnikatelského časopisu PE Week Wire, který je v kruzích rizikových investorů velmi populární. „Od šílenství kolem primární emise akcií před pěti lety je to obrat o 180 stupňů. Nyní vnímají Google stejně jako tehdy NASDAQ,“ podotýká Primack. Jiní manažeři se zatím snaží vynechat stádium rizikových investorů úplně a doufají, že uzavřou obchod přímo s Googlem.
Na Wall Street sice vliv Googlu není tak důrazný, ale určitou silou zcela jasně disponuje. Investiční banky od gigantů, jakými jsou Morgan Stanley a Credit Suisse First Boston, až po hráče střední velikosti typu Allen & Co. vyslaly bankéře do Mountain View, kalifornského sídla Googlu, aby pootevřeli brány obří firmy, snažíce se jí prodat stohy rad ohledně fúzí a akvizic, finančních zdrojů, či možných strategií. Menší luxusní firmičky se zatím pokoušejí chytat za šosy významné osobnosti Googlu a zařadit se mezi stále více oceňované nováčky, kteří se kolem vyhledávacího gigantu líhnou.
Přeskupení planet má však jedno úskalí: Google doposud nejeví žádný zvláštní zájem pouštět se do velkých obchodů s kýmkoli. Ačkoli krátce větřil kolem Skype Technologies, obra na poli internetového telefonování, couvl před cenou 2,6 miliardy dolarů, kterou za firmu v září nabídl eBay. Největší dosavadní akvizice Googlu se tak uskutečnila již v roce 2003, stála 102 milionů dolarů a jmenuje se Applied Semantics, firma zabývající se internetovou reklamou. Tučné akvizice zatím Google pouští. „ Jsou zahlceni lidmi, kteří se jim snaží vecpat do dveří,“ vysvětluje Rodd Langenhagen, výkonný ředitel bostonské společnosti Revolution Partners, zaměřené na fúze a akvizice, a dodává, „Google coby kupec zatím pouze představuje skvělý potenciál.“ Investiční bankéř Alec Ellison z newyorské pobočky banky Jefferies Broadview říká: „Fúze a akvizice pro ně zkrátka netvoří hlavní prioritu.“
Historie dot-com svědčí především o tom, že riziko nicnedělání by mohlo být osudové. Google možná dřímá na pomíjivých hodnotách. V roce 1999 měl nejbližší srovnatelný, veřejně obchodovatelný ekvivalent Googlu - Yahoo, tržní kapitalizaci 115 miliard dolarů. Promeškal ale šanci koupit eBay. Dnes je eBay cennější než Yahoo, jehož hodnota od té doby klesla téměř na polovinu. Když byl v roce 1999 na vrcholu Doubleclick, byl to velký hráč v oboru internetové inzerce s tržní kapitalizací čtrnácti miliard dolarů. Jenže toho nevyužil a letos v dubnu jej koupila firma private equity pouze za něco málo přes miliardu.
To neznamená, že by si Google mohl dovolit udělat velký obchod pro nic za nic. Extrémní akvizice by pro něj mohla znamenat pohromu. Dokonce i Safa Rashtchy, internetový analytik společnosti Piper Jaffray a jeden z největších burzovních spekulantů společnosti Google na Wall Street, tvrdí: „Kdyby snad koupili AOL nebo eBay, akcie by to poškodilo.“ David C. Drummond, ředitel vývojářského oddělení Googlu, uvádí: „Nechystáme se vymýšlet příležitosti, abychom udělali dojem.“ (Ačkoliv Google své obchodní plány komentuje nerad, Drummondovi, stejně jako svým investičním bankéřům, to pro některé otázky povolil.)
Lákadlu velkého sousta by mohlo být těžké odolat, zvlášť pokud by strategická pozice Googlu byla ohrožena. V posledních dvou měsících se dohaduje s Microsoftem o získání podílu v AOL, která je součástí mediálního koncernu Time Warner. Zatím není jasné, zda se bude jednat o rozšířenou obchodní spolupráci, nebo joint-venture. Google sice AOL nevlastní, od roku 2002 s ním však spolupracuje ve vyhledávací technologii i v inzerci. AOL stojí za velkou částí byznysu Googlu - v první polovině letošního roku přinesla jedenáct procent z 2,6 miliardy hrubých zisků vyhledávače. Ještě cennější může pro Google být skutečnost, že AOL má přístup k obrovskému množství materiálů, které vlastní sesterské společnosti, jako jsou Time a kabelový kanál HBO.
Jednání přivádí Google do neznámých vod. Někteří analytici odhadují obchodní aktivity AOL až na dvacet miliard dolarů, včetně dvanácti miliard za žádané portály a vyhledávače. Pokud by bylo rozhodnuto o rozšířené obchodní společnosti, pak by král v oblasti internetového vyhledávání mohl zvítězit a téměř nic by ho to nestálo. Fakt, že Google ještě neodešel od stolu s vysokými sázkami, napovídá, jak moc by mohl ztratit, kdyby mu AOL uteklo.
V nesmělých prohlášeních, která Google uvedl v brožurách při příležitosti prvního veřejného prodeje svých akcií před patnácti měsíci, se o mimořádných strategických plánech nemluví. „Investovali bychom do projektů, u nichž je desetiprocentní šance, že v dlouhodobé perspektivě přinesou miliardu dolarů,“ napsali zakladatelé firmy Sergey Brin a Larry Page, „Nesmí vás překvapit, že vkládáme malé částky do projektů, které nám připadají krajně spekulativní, nebo dokonce podivné. Mezi odměnou a rizikem je totiž nepřímá úměra. Hodlámee akceptovat projekty daleko za běžnými hranicemi, zejména pokud bude počáteční investice nevelká.“ Taková slova sice eventuálním partnerům a obchodníkům dodávají naději, směr však nenaznačují.
Šamani z investičních bank jsou zvyklí na určitou míru respektu – to je ovšem něco, co se Google zdráhá garantovat automaticky. Stačí se zeptat u Goldman, Sachs & Co. Firma byla s hanbou vyhozena z elitní skupiny vybrané pro řízení primární emisi akcií Googlu poté, co se Brin a Page v zákulisí dozvěděli, že Goldman lobboval v zájmu jednoho z největších investorů rizikového kapitálu. Příslušná banka se od té doby snaží vynořit z šera. Goldman to odmítl komentovat.
První polní práce.
Brin a Page si z přehlížení Wall Street udělali sport už v roce 1998, kdy Google založili. A jasně dali najevo, že hrají podle vlastních pravidel a hodnot. Zápis jejich akcií z roku 2004 připomínal spíše nějaký manifest než obvykle nudné standardní finanční texty. Emisi akcií provedli v duchu modifikované holandské aukce a na tradiční způsob, jakým Wall Street dělá byznys (tedy ve smyslu „věřte nám a my všechno zařídíme“), udělali dlouhý nos.
Přesto mnozí bankéři věří, že v novém vesmíru okolo Googlu budou vznikat nesmírné zisky, a to i v případě, že firma zůstane při zemi. „Jsme svědky zlaté horečky kolem investičního bankovnictví,“ tvrdí Geoffrey Baldwin z Perseus Group, zatímco vytahuje oblýskanou smolnou knihu a upozorňuje na statistiky dokládající masivní změny ve světě reklamy a médií. Trendy, jimž Google může udávat tón, naznačují některé zapeklité tektonické posuny napříč mediálním světem. A právě tam leží příležitost pro chytré investory a podnikatele.
V loňském roce se náklady na reklamu v Americe pohybovaly v rozmezí 300 až 400 miliard dolarů. Jen deset miliard dolarů z toho bylo ale vynaloženo na reklamu po internetu, což je méně, než kolik stojí inzerce v amerických zlatých stránkách. Reklama v tisku ji přesáhla pětinásobně, přímé telefonické služby generovaly devětkrát víc peněz. Ačkoli podle agentury Forrester Research tráví domácnosti třicet procent svého mediálního času na internetu, do webové reklamy bylo vloženo pouhých pět procent celkových výdajů. Taková situace nevydrží dlouho. Interactive Advertising Bureau spolu s PricewaterhouseCoopers uvádí, že zisk z online inzerce vzrostl v minulém čtvrtletí o 34 procent, díky čemuž dosáhl v roce 2005 celkového nárůstu o 25 procent na více než dvanáct miliard dolarů. Zisky z reklamy v tisku naopak rostly letos tempem sotva tří procent. Geoff Baldwin uvádí, že Perseus má v záloze šest portálových a e-marketingových transakcí, připravených využít tohoto přesunu zisku za dozoru Googlu, a je nakročen k uzavření minimálně třiceti obchodů v roce 2005, to je dvakrát tolik co loni.
Také bankéři Googlu zahlédli ve stínu 120 miliard možnosti. „Na úspěch jiných společností si můžete vsadit často jen kvůli jejich spojení s Googlem,“ podotýká Quincy Smith z firmy Allen & Co., která Google zastupuje. Upozorňuje na Advertising.com, e-marketingovou společnost, která jej zaujala, když si všiml, že čtyřicet procent jejího zisku pochází od Googlu. Allen & Co. pomohla Advertising.com loni v červnu prodat společnosti AOL za 435 milionů a předvedla, jak může spící Google vydělávat bance peníze. Další z bankéřů Googlu získal pro svou banku pětiprocentní podíl na tržbách s online inzercí tím, že 16. září uspořádal prezentaci zákládajícím akcionářům, kteří měli zájem o druhou nabídku akcií v hodnotě 4,2 miliardy dolarů. „Řekl jsem jim: Máme za sebou jen první polní práce. Teprve teď bude reklama nasazovat klasy.“
V potravní pyramidě v Silicon Valley si na směr, kterým se záležitosti pohnou, jako první sázejí rizikoví kapitalisté, jejichž osud je nyní pevně propleten s osudem Googlu. Pro venture kapitálové firmy, sledující Google se směsicí opovržení a závisti, to ale není příliš pohodlná pozice. Goggleři, jak se říká zaměstnancům firmy, se vynořili, když význam Googlu stoupl a oni získali slušné osobní majetky. Nyní pracují v jednom z nejpohodlnějších korporátních kampusů v Silicon Valley. Je tam bezplatná kavárna založená bývalým šéfem Googlu, který kdysi pracoval pro Jerryho Garciu ze skupiny Grateful Dead, najdete tam podmínky pro hraní volejbalu, fotbalu a pro jízdu na kolečkových bruslích. V komplexu googleři mohou zajít na svačinu, nebo si dát masáž. Přesycenost mladých googlerů těmito výhodami přivádí k zoufalství rizikové kapitalisty. „ Když slyším, jak si ten ignorant zase stěžuje na omeletu, nebo se ho nudí jednotvárný výběr, mám chuť… no, já nevím…“ rozčiluje se jeden z nich.
Skutečný problém ale nespočívá v luxusu. Potíž je v tom, co rizikoví investoři vnímají jako aroganci a nedostatek respektu vůči úloze, kterou hrají. Vždyť to koneckonců byli oni, kteří v určité chvíli největší jména na poli technologií, od eBay přes Cisco Systems až po Google, objevili, vložili do nich svou důvěru, vypiplali je a finančně podpořili – bez ohledu na následné enormní zisky. Nyní mají mnozí pocit, že s nimi Google jedná se stejnou úctou, s jakou se dohaduje o smlouvě s novým správcem.
Den start-upů.
Řada manažerů rizikového kapitálu se například stále rozčiluje nad tím, jak u Googlu proběhl „Den start-upů“. Rizikoví kapitalisté, kteří jsou zvyklí připravovat pro potenciální zájemce elaboráty a majetkové rozklady, byli hromadně vyzváni, aby se pustili do špičkování s desetičlenným vývojářským týmem Googlu. „Nech si zkontrolovat žlučník,“ říká jeden z těch, kdo 3. srpna obdrželi e-mailovou zprávu od týmu Google pro fúze a akvizice. „Ahoj, Velmi Starý Partnere,“ hlásalo oslovení v hromadně rozesílaném elektronickém dopisu. Po krátkém úvodu s vysvětlením, jaké překážky bude muset rizikový kapitalista zdolat, aby se ke Dni start-upů propracoval, byli případní zájemci vyzváni k „vyplnění přiloženého dotazníku a uvedení stručného popisu firmy, jejího technologického zaměření a popisu týmu, uvedení libovolných údajů, které by chtěli sdělit, a názoru, proč by právě tahle společnost měla spolupracovat s Googlem“. Jeden z ukřivděných investorů si stěžuje: „Napadlo je vůbec někdy, že to vypadá, jako by po nás chtěli, abychom dělali jejich práci za ně? Je to vrchol arogance.“ „Ale vůbec ne,“ reaguje Drummond z Googlu: „Byla to jen snaha zkusit něco nového,“ vysvětluje. „Většina manažerů rizikového kapitálu si s námi ráda popovídá. Google je v této komunitě doma mnohem víc, než si lidé myslí.“
Přesto dva zaměstnanci Googlu soukromě časopisu BusinessWeek poskytli jiný komentář. Společnosti by musely být hloupé, aby svá obchodní tajemství vyslepičily Googlu, jak uvedli, zatímco mamutí vyhledávací stroj jim oplátkou téměř žádné informace neposkytne.
Ačkoli Den start-upů nikdy nenastal, Google se údajně s jednotlivými manažery rizikového kapitálu následně setkal. Hlavní bankéř Googlu George Boutros z investiční společnosti Credit Suisse First Boston říká: „Jestliže si Google umane vstoupit do komunity krizových investorů, pak se mu to podaří.“
Akvizice na klíč.
Rizikoví kapitalisté mají další, mnohem pádnější důvod, proč Google nesnášet: má hluboké kapsy, externím poradcům nehodlá nechat ani pětník, a tak je v současné chvíli pro manažery ze Silicon Valley stále větším konkurentem. Může si snadno dovolit je přeskočit a vložit do nováčka mnohem víc, než kterákoli firma rizikového kapitálu, zejména pokud Brin a Page myslí vážně to, že v případě návratnosti investic vítají šanci jedné ku deseti. To svádí podnikatele k modelu „svépomoci“ – pustit se do práce sami, opatrně a levně, bez pomoci od nákladných rizikových kapitalistů a s nadějí, že se jim do kapsy dostanou vyšší podíly z výnosů, které vzejdou z prodeje výsledků přímo Googlu. Tak Google například koupil portál Blogger.com od firmy Pyra Lab a výrobce softwaru k bezdrátové komunikaci Android přímo od zakladatelů. Lidé obeznámení s pozadím projektu prohlašují, že úspěšný odkup Androidu vyplynul z hvězdného obsazení firmy - v sestavě byl třeba technologický mág Andy Rubin, který kdysi stál u zrodu společnosti Danger vyrábějící sluchátka. Larry Page akvizici nesmírně urychlil.
Google se dokonce usilovně snaží sezobnout start-upy dřív, než se samy pustí do prodejní a marketingové strategie, a dává přednost společnostem zaměřeným na technologie a těm, jež jsou blízké jeho firemní kultuře. Vybírá přitom malé lokální týmy, které může snadno začlenit do své struktury. „Garáž, pes a dva kluci s kroužkem v nose, co se snaží spoutat vítr do sítí,“ tak situaci charakterizuje Quincey Smith z Allen & Co. Loni ulovil Google ve svém sousedství v Mountain View za nezveřejněnou cenu společnost Keyhole, která se zabývala digitalizací map. Tým Keyhole se přestěhoval a do šesti měsíců dodal pro oslavovaný mapový nástroj Googlu satelitní technologii. Větších akvizic mimo město se Google naopak vzdal, částo právě kvůli obavám z integrace.
„Google vytváří celý nový podnikatelský ekosystém,“ říká Baris Karadogan z U.S. Venture Partners, venture kapitálové společnosti, která v Silicon Valley investuje do špičkových technologií. Karadogan vysvětluje, že bedlivě sleduje skupinu podnikatelů, kteří navrhují velmi specializovaný internetový reklamní nástroj a doufají, že ho prodají Googlu za padesát milionů dolarů. „Dříve jste se bez rizikového kapitálu neobešli. Teď si můžete postavit datový systém založený na Linuxu za sto tisíc dolarů a přežívat dost dlouho na to, abyste ho mohli prodávat a nemuseli jít oklikou přes rizikový kapitál,“ tvrdí.
Uvnitř Googlu se byznysmeni nemají o mnoho lépe než profesionálové zvenčí. Několik současných a bývalých zaměstnanců říká, že ve firmě funguje kastovní systém, v němž jsou obchodníci vedle technologických guru Googlu považováni za občany druhé kategorie. Obchodníci upozorňují, že se to může ukázat v budoucnu jako problém, až bude chtít Google udržet dosavadní tempo růstu. Tým starající se o korporátní rozvoj firmy je podle nich podceněný, inženýři a produktoví manažeři mají větší vliv než než prodejci a dealmakeři.
Jeden bankéř, který se v Googlu ucházel o pozici v oddělení korporátního rozvoje, došel k témuž závěru. „Nejsou tolik zaměřeni na cíl,“ říká uchazeč, který nakonec práci nedostal, „Jsou apriori proti obchodníkům a jejich podnikatelská strategie se dá popsat: Fajn, když se něco namane, tak se na to podíváme.“ Další kandidát, specializující se na Wall Street na fúze a akvizice, který hledal změnu prostředí a klidnější životní styl, charakterizuje svou zkušenost jako „chaotickou, byrokratickou a velmi rigidní“. Po nekonečných devíti měsících cestování letadlem z jednoho konce Ameriky na druhý vyvrcholily námluvy nepříjemným „estrádním výstupem“. Lidé z Googlu nakonec náhle opustili scénář, poskytli uchazeči laptop a čtyřicet minut na to, aby zhodnotil byznys firmy, navrhl strategického kupce a studii před týmem odprezentoval.
Drummond odmítá obvinění, že má Google něco proti obchodníkům. Prohlašuje, že Google již najal spoustu graduovaných ekonomů i bankéřů a že svou obchodní strategii stále hodnotí. „V určitém okamžiku,“ dodává, „bude i pro nás smysluplné, abychom se vrhali do akvizic stejně jako Cisco nebo GE.“
Jak je vidět, takový čas ještě nenastal. Je překvapivé, že společnost velikosti, významu a obchodních potřeb Googlu, zatím nemá vlastní prospívající armádu rizikových kapitalistů. A to vzhledem k některým dírám, které zejí v jeho produktové řadě. „Určitě neuděláme všechno správně,“ přikyvuje Drummond, „Jsou oblasti, které nám utíkají a které vyplní jiní.“ Začínající podnikatelé by měli vědět, že Google musí ještě ujít dlouhou cestu, aby se vyrovnal svou šíří, hloubkou a košatostí portálu Yahoo. To samé platí o pozici na trhu vedle produktové nabídky společností eBay a aplikacích podobných těm od Microsoftu.
Navzdory překážkám, kterým čelí zástupy investičních bankéřů, rizikových kapitalistů a podnikatelů, se nedá očekávat, že by to někdo z nich zabalil a vrátil se domů. Sázky jsou vysoké a do hry by chtěl vstoupit každý.
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Dagmar Tomková