Menu Zavřít

Designérské orgie

Autor: Euro.cz

Frankfurtský autosalon 2003

Podzimní setkání všech, kteří něco znamenají v automobilovém průmyslu, bylo letos skutečně prestižní. Šedesátý autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem, který skončil v neděli 21. září, se nesl ve stylu velkého množství nových modelů a zajímavých studií, jež nemají daleko na výrobní pásy. Největší zásluhu na tom, že se na frankfurtském výstavišti neobjevilo jen množství faceliftovaných verzí, nových motorů či jiných technických vylepšení, mají bezpochyby dvě domácí automobilky Opel a Volkswagen. Jejich hatchbacky nižší střední třídy Astra a Golf se střetly v přímém souboji, což přimělo ostatní světové výrobce k nebývalé aktivitě. Hýřili nápady a činili se, aby odlákali návštěvníky od dvou německých hvězd a přitáhli pozornost potenciálních zákazníků. Dokonce i ruská Lada se vytáhla a přivezla studii monopostu s názvem Revolution, který je údajně schopen vyvinout rychlost až 260 kilometrů za hodinu.
Naštěstí se většině zúčastněných automobilek podařilo dvojblok německých vozů překonat, takže se o letošním zářijovém setkání již nyní nehovoří jako o show pro dva, ale jako o veletrhu, který přinesl množství premiér. Své novinky kromě domácích výrobců ukázaly jihokorejské značky Daewoo a Kia, ve velkém stylu se předvedli Japonci od Mazdy, Mitsubishi či Toyoty a zájem vzbudily rovněž ostatní evropské automobilky, jako Fiat, Renault nebo Citroën. Kolem třiceti zcela nových modelů nebo vylepšených verzí těch zavedených by se mělo do konce příštího roku objevit také na českém trhu.
Oněch osm dnů od 13. do 21. září, kdy byl frankfurtský autosalon otevřen pro veřejnost, mnoho návštěvníků nazvalo talé svátkem designérů. Přestože tato výstava nejnovějších vozů ukázala další možnosti, jak vyrábět motory méně závislé na ropě a produktech z ní, i automobily s hybridními a jinými pohony fascinovaly především zevnějškem svých výrobků. Ostře sportovní linie střídaly elegantní křivky, funkčnost a praktičnost balili výrobci do lákavých tvarů. Těžko si přát něco lepšího. Trendem jsou diesely (miniauta a malé vozy) V kategorii nejmenších vozů, které jejich majitelé nejčastěji používají pro kličkování v městských aglomeracích, si to mezi sebou rozdaly hlavně Evropa s Asií. Automobilka Fiat oprášila staré známé jméno a automobilovému světu představila model Panda, který ji má vrátit na špičku v tomto segmentu. Autíčko, měřící něco přes tři a půl metru, dostalo tři motory – dva benzinové a jeden dieselový agregát s objemy od 1100 cm3 do 1300 cm3. Zvláště diesel je zajímavý, neboť jeho kombinovaná spotřeba má být dle výrobce 4,3 litru nafty na 100 kilometrů. Na českém trhu je panda již od 5. září a v lednu příštího roku ji navíc doplní malý minivan Idea. Koncern zastupovala v této třídě rovněž luxusnější Lancia Ypsilon.
Mezeru ve své nabídce modelů zaregistroval francouzský Citroën, který svojí cé trojce, konkurující Škodě Fabia, stvořil menšího bratříčka s označením C2. Dvoudveřový minivůz se sportovnějšími rysy je montován na nové platformě koncernu PSA Peugeot-Citroën a v Česku by se měl objevit do konce roku.
Volkswagen se žádným novým modelem neprezentoval, takže alespoň ozvláštnil Polo. Verze Polo Fun je jak názvem, tak provedením lákadlem na mladé. Výrazné barvy, sportovní sedačky a o dva centimetry zvýšený podvozek jsou znaky toho, že jde o auto pro volný čas. Modelová řada těchto vozů navíc dostala novou karosářskou variantu sedan a pod jejich kapotou se bude objevovat 130koňový dieselový motor známý z fabie RS.
Za jihokorejské značky se v segmentu nejvýrazněji předvedla Kia. Svůj malý vůz Picanto až do poslední chvíle obestřela tajemstvím a jeho jméno zveřejnila až ve Frankfurtu. Automobilka, agresivně bojující na trhu nízkými cenami, chce do roku 2005 ztrojnásobit prodeje a picanto má být jedním z nástrojů. V nabídce budou dva benzinové čtyřválce o objemech 1,0 a 1,1 litru, díky nimž dokáže lehký vůz uhánět rychlostí až 150 kilometrů za hodinu.
Nejmenší vozítko od další automobilky z Jižní Koreje již na trhu úspěšně válčí přes rok. Hyundai Getz proto nabídku jednoho z nejprodávanějších malých aut v Česku obohatil dieselovým agregátem se systémem vstřikování common-rail o objemu 1,5 litru.
DaimlerChrysler konečně přidal svému minivozu další dvě sedadla a dvoje dveře, a vznikl tak Smart ForFour. Auto vyrobené ve spolupráci s Mitsubishi bude sdílet přes 60 procent součástek s modelem Colt japonské automobilky, který by měl mít premiéru na jaře příštího roku na autosalonu v Ženevě. Roční produkce největšího ze smartů by se měla pohybovat kolem 130 tisíc aut.
Značka Mitsubishi se na autosalonu mezi malými vozy neobjevila pouze v souvislosti se smartem. Její koncept pojmenovaný I (EURO 38/2003) je typickým městským vozem s délkou asi 3,5 metru a místem pro čtyři cestující. Již bylo rozhodnuto o jeho výrobě v Japonsku, do Evropy však přijde patrně až v roce 2006.
Zajímavé koncepty představily také další japonské automobilky. Daihatsu uvedlo studii Ai s posuvnými dveřmi, Suzuki se vytasilo s malým kabrioletem Concept S2 a Mazda ukázala, jak si představuje, že by měla vypadat malá sportovní auta budoucnosti, a to na dieselovém čtyřmístném Kusabi. V segmentu malých vozů bylo ve Frankfurtu mnohé k vidění, což svědčí o rostoucí důležitosti této třídy. Prodeje v ní stoupají a ve strategických plánech automobilek hraje stále větší roli, přestože zisk na auto v ní je nejmenší. Místo dvojky trojka (nižší střední třída) Zpočátku se zdálo, že na letošním frankfurtském autosalonu půjde jen o to, zda je lepší Wolfsburg, nebo Rüsselsheim. Automobilka Volkswagen si připravila trumf v podobě páté generace hatchbacku Golf, Opel kontroval třetí generací astry. Do toho se navíc připletla premiéra Mazdy3.
Oba německé modely se částečně drží svých konzervativních linií, získaly však sportovnější šmrnc. Golf, který příští rok oslaví třicet let na trhu, bude k dispozici se třemi nebo pěti dveřmi. Co se týče motorů, bude automobilka nabízet dva zážehové agregáty (1,4 16V/75 koní a 1,6 FSI/115 koní) a dva vznětové turbodiesely (105 a 140 koní). Zvláště velký důraz tentokrát automobilka kladla na bezpečnost, takže golf bude ve standardní výbavě se šesti airbagy. S vozem se spojují patrně největší naděje Volkswagenu na zvýšení prodejů, které nebyly v poslední době nejrůžovější.
Mladší dvanáctiletá astra (od uvedení první generace) sice začíná pouze s pěti dveřmi, u pohonných jednotek však poskytuje širší výběr: pět benzinových motorů v rozmezí objemu 1,4 až 2,0 litru (80 až 200 koní) a nový turbodiesel 1,9 CDTI (150 koní). Automobilka se chlubí, že je prvním velkosériově nabízeným autem, které nabízí systém elektronické regulace podvozku, samočinně nastavující jeho tuhost v závislosti na kvalitě vozovky a jízdním stylu řidiče. Také Opel předpokládá, že vůz (jehož druhá generace je za letošních osm měsíců třetím nejprodávanějším importovaným vozem v Česku) bude jedním z hlavních tahounů prodejů.
Oba němečtí rivalové by se v České republice měli objevit na jaře příštího roku, ale ještě na podzim dorazí ten třetí vzadu. Mazda3 je jim přitom více než kvalitním protivníkem. Japonská automobilka zaujala svým uvedením Mazdy6 a od té doby těží ze vzhledu svých vozů nové generace. Trojka je po Mazdě2 a sporťáku RX-8 již čtvrtým sériovým vozem s výrazně sportovním image, kterému odpovídají také charakteristiky motorů. Pětidveřový hatchback přijde na trh s dvěma benzinovými agregáty (105 a 150 koní) 1. listopadu, začátkem roku 2004 se připojí karoserie sedan a dva diesely. Na stejné platformě se navíc budou montovat nová generace modelů od Fordu – Focus.
Poněkud ve stínu zůstalo Mitsubishi Lancer, které již na český trh přišlo ve své deváté generaci. S novým designérem Olivierem Boulayem se automobilka snaží vrátit lancer Evropě, v níž se neprodával od roku 2000. Zvláště zajímavě vypadá prodloužená pětidveřová verze Station Wagon s dvoulitrovým benzinovým motorem, sportovními doplňky a tmavými skly.
Nenápadně v přehršli nových linií působila rovněž zvenčí i zevnitř faceliftovaná Honda Civic.
Jihokorejce v segmentu zastupovalo hlavně Daewoo, patřící do skupiny General Motors, s pětidveřovým hatchbackem Lacetti. Automobilce se zalíbilo v italském designu, takže poté, co si nechala navrhnout model Nubira Pininfarinou, oslovila dalšího věhlasného návrháře z Apeninského poloostrova Giorgetta Giugiara. Hyundai přivezla ukázat faceliftovanou elantru.
Stále populárnější jsou v tomto segmentu rychlé vozy se silnými motory. A pro image značky dělají hodně. Automobilky se proto vytasily i s nimi. Koncern Volkswagen představil dva: studii Golf GTI (200 koní) a Seat Leon Cupra R s výkonem 225 koní. Renault se ukázal se sportovní variantou modelu Mégane s přeplňovaným dvoulitrem a shodným výkonem, tři diamanty Mitsubishi zazářily na dlouho očekávaném Lancer Evolution VIII (266 koní). Titul nejrychlejšího vozu v segmentu nižší střední třídy z těch, které byly na frankfurtském autosalonu k vidění, ale jednoznačně uchvátil Peugeot 307 WRC. Automobil, vyvinutý z kupé-kabrioletu, má výkon omezený na 300 koní a od začátku roku bude jezdit soutěže mistrovství světa v rallye. Předtucha jako elixír (střední třída, vyšší střední třída) Zatímco u menších vozů autosalon ovládly novinky, které se v brzké době objeví na trhu, mezi automobily střední a vyšší střední třídy zákazníky i konkurenci přitahoval koncept Peugeotu s označením 407 Elixir. Podal totiž poměrně jasnou představu o tom, jak budou vypadat vozy této kategorie v podání francouzské automobilky se lvem ve znaku. Automobilka jej vybavila elegantními křivkami navazujícími na předchozí řadu svých vozů, panoramatickou prosklenou střechou, kterou použila již na modelu 306 SW, a prostorným interiérem. Pod kapotou měla studie nově vyvinutý vznětový šestiválec o objemu 2,7 litru a sekvenční převodovku Tiptronic System Porsche.
Pozadu nezůstalo ani Volvo se svým modelem S40, které bylo vyvinuto jako první model společně s Fordem, který švédskou automobilku ovládá. Tradičně výborně vybavené auto, co se týče bezpečnostních prvků (signalizuje například nezapnutí bezpečnostních pásů vzadu), bude mít při uvedení na trh v nabídce tři benzinové pětiválce odstupňované na základě výkonu od 140 do 220 koní a dvoulitrový turbodiesel. S40 bude k dostání i ve verzi s pohonem všech čtyř kol a vyrobit by se jej mělo v příštím roce 70 tisíc kusů. Ještě na podzim mu navíc přibude delší sourozenec - kombi V50.
Švéd se značkou SAAB, jež patří do skupiny General Motors, upozornil, že umí dělat i agresivně vypadající modely konceptem 9-3 Sport-Hatch. Jeho dvoulitrový přeplňovaný motor má v zásobě 250 koní a vůz by se zřejmě měl objevit ve výrobě koncem roku 2004.
Koncern General Motors představil také prodlouženou verzi Opelu Vectra, pojmenovanou Caravan. V showroomech by měl začít lákat zákazníky v listopadu, a to hlavně svou prostorností a místem pro zavazadla s objemem 530 litrů.
K osvěžení designu své 166 se odhodlala po pěti letech Alfa Romeo. Facelifting přední masky tento největší vůz automobilky pevněji začlenil do řady k alfám 147 a 156. K tomu se přidaly v nabídce modelu nové motory (turbodiesel 2,4 litru a benzinový šestiválec 3,2 litru).
Především na pohonné jednotky se soustředili u Hondy a Fordu. Japonská automobilka uvedla svůj první diesel 2,2 se systémem vstřikování common-rail a silou 140 koní, který bude zpočátku v nabídce modelů Accord. Ford přijel s úspornou benzinovou osmnáctistovkou, jež se již montuje do řady Mondeo v belgickém Genku.
Nejvíce upoutat ale dokázala pohonnou jednotkou Toyota s novou generací hybridního vozu Prius. Spalovací motor (78 koní) v ní pracuje společně s elektromotorem (68 koní) a předností jsou nízké emise. Ve Spojených státech je již na trhu a jak se vyjádřila automobilka, v Evropě se brzy objeví také.
Japonský specialista na pohon všech čtyř kol Subaru ve střední třídě do Evropy přivezl faceliftovaný sedan Legacy a jeho dvě verze: terénní kombi Outback a Sports Tourer. Tyto modely jsou pro něj zásadní, protože obstarávají většinu prodejů automobilky. V showroomech budou v říjnu. Místo na rozdávání (velkoprostorové vozy – MPV) Vzhled velkoprostorových vozů se od vzniku této třídy řídil především tím, aby se do prostoru kabiny vešlo co nejvíce lidí a zavazadel. Nějakou dobu už to však tak docela neplatí. Krabicové tvary byly postupem času nahrazeny ladnějšími a aerodynamika těchto automobilů, která má vliv na jízdní vlastnosti či spotřebu, se také podstatně vylepšila. V segmentu se v premiéře představila i mladoboleslavská Škoda Auto.
Z Česka do Frankfurtu putovala studie Roomster. Označení velkoprostorový se u této škodovky jednoznačně k vztahuje k variabilitě a velikosti interiéru. Délkou 4055 mm se totiž blíží spíše malým MPV typu Opel Meriva či Ford Fusion. Z frankfurtských novinek mu byl nejbližší koncept Be Bop od Renaultu. Na rozdíl od mnoha jiných studií, jež byly na autosalonu představeny, je téměř na sto procent jisté, že Roomster do výroby nepůjde. A to přestože v nabídce koncernu Volkswagen právě tento typ vozu chybí.
Zmíněný Be Bop od Renaultu jsou vlastně dva koncepty s jedním jménem. První studie je sportovně užitkovým vozem se zvýšeným podvozkem, druhý je pro sportovní jízdu. Platforma použitá pro jejich konstrukci bude základem pro novou generaci stěžejního vozu automobilky v segmentu malých aut – Renaultu Clio. Francouzský výrobce kromě toho přivezl také klasické MPV Scénic s přívlastkem Grand. Jde o prodlouženou verzi, která pojme o dva lidi více, tedy sedm osob.
Potenciálu trhu těchto vozů se konečně přestal bát Ford, který Renaultu Scénic přichystal tvrdého konkurenta. Zatím se osměloval pouze s vozy Fusion a Galaxy, ale na velkoprostorový Focus fanoušci fordů čekali hodně dlouho. Nyní mohou vybírat ze čtyř agregátů (dva benzinové a dva turbodiesely). Informace z automobilového průmyslu navíc hovoří o tom, že Fordu se v segmentu zalíbilo a připravuje varianty Max i pro některé své další modely.
Ani koncern Volkswagen dosud tuto třídu nebral příliš vážně. Hlouběji se do ní podíval letos uvedením VW Touran, ale tu pravou ofenzivu teprve chystá. Možná bude spojená s konceptem Altea Prototipo, který vznikl ve španělském Seatu. Stylingem označuje automobila za vůzje vůz, který je hodně blízko reálnému modelu a v Martorellu, kde je technické centrum firmy, se o něm mluví jako o Multi Sport Vehicle. Motor o výkonu 150 koní a aerodynamická karoserie možná zavedení nové kategorie ospravedlní.
Naopak Mitsubishi prostorná auta vyrábí již delší dobu a své zkušenosti vměstnala do MPV Grandis, které přijde na český trh začátkem příštího roku. Toyota zvětšila svůj model střední třídy Avensis a jeho název protáhla o slůvko Verso. Stejně jako v případě malého yarisu či corolly jde o výrazně zvětšenou variantu téhož vozu. Mazda modernizovala svůj model se všeříkajícím názvem MPV a připravila jeho šestimístnou verzi Karakuri. S velkoprostorovým konceptem Universe se blýskla i automobilka Daewoo. Skutečný bojovník nikde (off-roady a sportovně užitkové vozy - SUV) Design off-roadů ještě více než u velkoprostorových vozů ovlivňují technické parametry. Automobily je musejí splňovat, aby se mohly prodírat krkolomnými cestami a zdolávat extrémní stoupání. Estetika jde potom stranou. Pojetí automobilu do terénu poněkud změnily sportovně užitkové vozy, které se sice off-roadům mimo silnici nevyrovnají, leccos však zvládnou. Na obojí však byl letošní Frankfurt poměrně chudý.
Bavorská automobilka BMW - jak se očekávalo - představila SUV pojmenované X3, které v názvu spojuje dvě základní charakteristiky. Písmeno X odkazuje na sportovně užitkový základ použitý premiérově u X5, trojka na velikost vozu, která se blíží modelové řadě 3, spadající do střední třídy.
Přímým konkurentem X3 je Land Rover Freelander, jehož faceliftovaná verze pro rok 2004 byla k vidění v expozici britského Roveru. Do Evropy by rád pronikl americký Cadillac, který od října začne prodávat větší SUV označené SRX.
Popularitu začínají získávat i malá sportovně užitková auta, která zastupovaly dva modely: Suzuki Ignis a Subaru G3X Justy. Obě značky na vývoji ale spolupracovaly, takže jde víceméně o identická vozidla. Suzuki přijde na český trh koncem září s benzinovým motorem o objemu 1,3 litru, benzinová patnáctistovka a diesel stejně jako verze s pohonem všech čtyř kol pse objeví během roku 2004.
Off-road se žádný na autosalonu nepředvedl, a to ani v podobě studie. Nejblíže k němu vzhledem i možnostmi v terénu měl koncept Dunehawk vytvořený Nissanem s pohonem všech kol All Mode 4×4. Podobně bude nejspíš vypadat i nová generace modelu Terrano. Poprvé v Evropě japonská automobilka představila také prototyp SUV s názvem X-Trail, poháněný palivovými články. A to v podobě, v jaké se ještě letos nejspíše dostane do zkušební výroby. Rychlejší a nejrychlejší (třída luxusních vozů, třída sportovních vozů) Jestliže by se letošní frankfurtský autosalon dal označit za svátek designérů, ve třídě luxusních a sportovních vozů šlo o skutečné orgie. Automobilky teprve ukazují, čeho jsou schopny jak po stránce nejnovějších technických systémů, tak atraktivnosti vzhledu. Do sériových modelů či konceptů implementují nejnovější elektronické systémy, které činí jízdu pohodlnější, bezpečnější nebo rychlejší. A neplatí to pouze u výrobců známých tím, že ceny jejich produktů začínají na dvou či třech milionech korun. Působivá forma je téměř pro všechny jedním z nejjednodušších způsobů, jak vylepšovat svůj image.
Hyundai proto do Německa přivezla ukázat studii svého kupé, jehož pevnou střechu nahradila skleněná skládací, a vznikl tak model s označením CCS. Automobilka se prý nazákladě zájmu bude rozhodovat o tom, zda vůz půjde do sériové výroby. Kia zase předvedla koncept efektního roadsteru KCV III.
Sportovním autům již nějakou dobu vládnou ta italská, takže se mnoho návštěvníků jistě těšilo, co pro Frankfurt připravili v Maranellu. Ferrari si ale svou premiéru čtyřmístného kupé nechává na lednový autosalon v Detroitu, takže se ukázalo pouze se závodní úpravou 575 GTC. Ostatní Italové byli aktivnější. Především Fiat, i když ne se svou hlavní značkou. Předvedl totiž zajímavou Alfu Romeo 8c Competizione s osmiválcem 4,2 litru a Lancii Fulvia na podvozku kabrioletu Fiat Barchetta, u níž se výhledově počítá s uvedením do výroby. Maserati se hodlá soustředit i na zákazníky, kterým jsou dvoje dveře u aut málo a ve světové premiéře představilo Quattroporte, jehož design vytvořil Pininfarina.
Němci na domácí půdě chtěli Italům dokázat, že sportovní vozy umějí neméně dobře. Lamborghini, spadající v koncernu Volkswagen do divize Audi, použilo karoserii svého donedávna jediného modelu Murciélago karbon a vyrobilo extrémní závodní verzi R-GT. K tomu však ukázalo nový, o něco menší sporťák pojmenovaný Gallardo. Největší překvapení od ingolstadtské automobilky Audi nese název Quattro Le Mans, odkazující na její závodní úspěchy. S pětilitrovým desetiválcem přeplňovaným dvěma turby dokáže na stovku zrychlit za 3,7 sekundy a na dvoustovku za necelých jedenáct vteřin. Maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů za hodinu, ale auto prý zvládá také téměř o sto kilometrů více.
Koncern Volkswagen měl v tomto segmentu rozhodně co ukazovat. Audi přijelo ještě s novým dieselovým motorem ve své A8 a kabrioletem S4, Volkswagen představil prodlouženou verzi limuzíny Phaeton a roadster R. Další značku koncernu, Bentley, zastupoval Continental GT.
Porsche připomenulo čtyřicáté výročí vzniku své kultovní devětsetjedenáctky speciální edicí a předvedlo také vrcholný model GT2.
Poznatky ze spolupráce s McLarenem ve formuli 1 se snaží zúročit Mercedes ve svém sporťáku Mercedes SLR McLaren, který na stovku zrychluje za 3,8 sekundy a jehož maximální rychlost dosahuje 338 kilometrů za hodinu. Bude se prodávat ve speciálně designovaných centrech, stejně jako luxusní limuzína Maybach. DaimlerChrysler ukázal také studii Vision CLS, kombi Chrysler 300C Touring či Chrysler Crossfire.
BMW 645i je po dlouhé době oživením sportovní šesté řady u mnichovské automobilky. Jeho vzhled navazuje na novou stylistickou koncepci, započatou u sedmičky, a na českém trhu by se auto mělo objevit v lednu příštího roku.
To, že umí vytvořit zajímavý sportovní vůz, dokázal také americký Ford. Jeho studie Visos by údajně měla odrážet představy automobilky o rychlosti. Luxusní značky Fordu – Jaguar a bondovský Aston Martin – autosalon pojaly po svém. Jaguar se ve snaze najít další kupce odhodlal k uvedení prvního dieselového agregátu do modelu X-Type, navíc jej prodloužil do varianty kombi. Kromě toho představil sportovní koncept R-D6. Aston Martin zabudoval pod kapotu nového kupé DB9 dvanáctiválec o výkonu 450 koní, s nímž se umí auto dostat na rychlost 300 kilometrů za hodinu.
Zajímavou studii sportovního auta na bázi hybridního motoru z priusu s názvem CS&S předvedla Toyota, Citroën naznačil, jak by mohla vypadat řada luxusních vozů na prototypu Airlounge. Jeho protějškem u Opelu je limuzína Insignia. Designově ale patrně nejvíc šokoval francouzský Peugeot, jehož koncept 4002 disponuje natolik aerodynamickými tvary, že není zcela jasné, jak odlišit přední část vozu od zadní. Čekání na Detroit Na letošním frankfurtském autosalonu se stejně jako každý rok ukázalo, jakým směrem hodlají automobilky pokračovat ve svém vývoji. Snižování nákladů se stále více odráží na skutečnosti, že spolupráce v rámci spřízněných výrobců se prohlubuje. Sdílení platforem a velkého procenta dílů je v současnosti hlavní cestou k tomu, jak vyrábět levněji velké množství modelů. Široká nabídka je přitom klíčová při boji o světové trhy.
Na příštím světovém autosalonu, který se bude konat v lednu v Detroitu, se asi tolika novinek nedočkáme. Po zkušenostech z Frankfurtu však bude zajímavé sledovat, jak si s domácím pořadatelstvím poradí tamní velká trojka – Ford, General Motors a DaimlerChrysler.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek