Firma Cybex se chce stát důležitým světovým hráčem
Marketing v Německu, inženýři a designeři z Česka a Rakouska, výroba v Číně. U velkých koncernů běžná věc. A co takhle u malé společnosti se čtyřicítkou zaměstnanců? „Rozhodl jsem se, že využijeme přednosti a schopnosti jednotlivých národů. Mozek firmy proto máme v Německu, duši jí dodávají Češi a Rakušané a ruce jsou čínské,“ vysvětluje Martin Poš, majoritní vlastník společnosti Cybex, která vyrábí celosvětově patentovanou dětskou autosedačku. Necelé dva roky stará firma letos dosáhne obratu patnáct milionů eur a byznys plán na příští rok předpokládá tržby sto milionů eur.
Ve čtyřiadvaceti ředitelem.
Martin Poš už má za sebou úctyhodnou kariéru, byť je mu teprve třicet šest let. Narodil se v Praze, v polovině sedmdesátých let rodina emigrovala do Rakouska. Pro Martina a jeho bratra to příliš příjemná změna nebyla. Noví spolužáci se jim posmívali a pošklebovali kvůli českému původu a zprvu nedokonalé řeči. Nicméně tyto ústrky však zřejmě vybudily v Pošovi silnou vůli prosadit se a ukázat, že i opovrhovaný emigrant něco dokáže.
Hned po dokončení obchodní akademie Poš nastoupil do firmy obchodující s dětským sortimentem. Začínal jako servisní technik montující ulomená kolečka od kočárků, ale brzy se stal obchodním zástupcem. Po listopadových změnách nelenil a založil pobočku této společnosti v České republice. Jeho nadání pro obchod a schopnosti okouzlit zákazníky si povšimli manželé Harry a Carin Reitmayerovi, spolumajitelé německé společnosti Concord, která vyráběla dětské autosedačky, a nabídli mu v první polovině devadesátých let místo obchodního ředitele.
Poš se stal ve svých 24 letech jedním z nejmladších obchodních ředitelů na území Německa. Během několika let dokázal zvýšit prodej autosedaček Concord o stovky procent. Zaplavily nejen celý západoevropský trh, ale pronikly také na trhy v Japonsku a Austrálii. Poš samozřejmě nezapomínal ani na své rodné Česko - i přes vysokou cenu výrobků se společnost Concord stala jednou z nejúspěšnějších prodejců sedaček na území České republiky.
Úspěch Concordu neunikl pozornosti investičních firem a jedna z nich jej od původních majitelů nakonec koupila. Třicetiletého Poše noví vlastníci dosadili do křesla generálního ředitele. „Po neshodách s managementem o další strategii a vývoji společnosti jsem však firmu po třech letech opustil,“ přiznává.
Každý rok jednu cenu.
Po odchodu z Concordu se Poš postavil na vlastní nohy. V dubnu 2003 založil společnost Columbus Trading, která obchodovala se značkovými dětskými výrobky. „Už když jsem zakládal tuto firmu, plánoval jsem, že se časem pustím do vlastního vývoje a výroby. Potřeboval jsem tento mezikrok, abych na své plány vydělal,“ vysvětluje Poš. V roce 2005 zakládá další firmu, Cybex, a vyráží na trh se zcela novou autosedačkou pro děti do dvanácti let pod značkou Cybex Solution. Výrobek je unikátní především v tom, že má sklopnou opěrku hlavy, která nejenže zaručí dítěti příjemnou pozici při spaní, ale dokáže při případném čelním nárazu auta zabránit návratu hlavičky, čímž eliminuje negativní dopad tohoto pohybu na páteř.
Úspěch se dostavil záhy. Na největším světovém veletrhu dětského zboží v Kolíně nad Rýnem získala loni v září tato sedačka ocenění a následně porazila konkurenci v bezpečnostních testech provedených německým autoklubem. Tento pilotní výrobek se nyní prodává nejen v Německu, ale také v celé Evropě včetně České republiky. „Cybex Solution patří k nejprodávanějším autosedačkám, máme na ni velmi dobré ohlasy. Je cenově přijatelná a má bezkonkurenční výbavu. Novější model má další unikátní výhodu – posuvnou ochranu ramen,“ uvedla Martina Vondrušková z internetového obchodu Dětský ráj.
I letos si Pošova firma přivezla z Kolína cenu Innovation Award 2006. Tentokrát za otáčivou autosedačku pro děti do čtyř let. „Porota ocenila možnost otáčení sedačky jak proti, tak ve směru jízdy, což umožňuje umístit děti v protisměru jízdy auta. Významně se tím snižuje riziko zranění dítěte v případě čelního nárazu,“ praví se ve výroku poroty. Některé modely mají integrovanou plazmovou obrazovku, aby se děti za jízdy nenudily a mohly sledovat pohádky.
Úspěšný design z Prahy.
Společnost Cybex prozatím do vývoje investovala tři miliony eur. „Na koncepci firmy jsme pracovali rok a půl. Bylo pro mě dobré, že jsem vypadl z původního byznysu a věnoval se tradingu, protože tak jsem přišel na nové nápady,“ konstatuje Poš. Firma je rozesetá po celém světě. V německém Kulmbachu se tvoří marketingová koncepce, strategie značky a nového výrobku. Cybex si velmi zakládá na designu, a proto hledal designery, kde se dalo. „Průmyslový design je velmi dobrý v Německu a Nizozemsku a také v Česku. Nakonec jsme v Praze našli vynikající Studio Koncern s průmyslovým backgroundem, které vedou dva mladíci Martin Imrich a Jiří Přibyl. Spolupracujeme s nimi od začátku a ceny, které jsme za autosedačky získali, patří i jim,“ zdůraznil Martin Poš. V Čechách ještě Cybex spolupracuje s inženýry z Mladé Boleslavi. Další inženýři, kteří se starají o bezpečnost autosedaček, pocházejí z Vídně. Nejlepší výrobní podmínky jsou v Číně, proto má Cybex hlavní stan v Hong Kongu. Rovněž spoluvlastníci jsou z celého světa, kromě českého šéfa firmy Martina Poše jsou jimi Němci Jörg Brendel a Matthias Steinacker a Korejec Jerry Jo, který má na starosti výrobu. Aby to nebylo tak jednoduché, ředitelem prodeje je Dán. „Všichni dohromady fungujeme úžasně. Máme stejné geny, stejného ducha, podobný smysl pro humor, stejně myslíme a jsme stejně draví po úspěchu. A díky rozdílnému kulturnímu zázemí se skvěle doplňujeme,“ míní Poš. Ve firmě pracuje i jeho manželka, také Češka, která vede finanční oddělení.
Velké cíle.
V každé evropské zemi má Cybex exkluzivního distributora a příští rok chce expandovat i do USA a jihovýchodní Asie. Firma letos vyrobila dvě stě tisíc autosedaček, příští rok to bude 700 tisíc a v roce 2008 produkční plán uvažuje o 1,5 milionu. Nezůstane však jen u autosedaček. Společnost nedávno vyvinula dětské kolo zatáčející nikoliv řidítky ale vlastní vahou dítěte, vyvíjí čtyři modely dětských kočárků - první z nich sjedou z linky v dubnu příštího roku. V prosinci startuje výroba dětských nosítek, takzvaných baby vaků, a koncem roku 2007 se rozjede produkce elektronických chůviček. „Tím nekončíme, chtěli bychom nabízet kompletní sortiment pro děti do dvanácti let,“ plánuje šéf firmy. Martin Poš je velký vizionář a některé své nápady laškovně označuje za lumpárny. Uvažuje například o zavedení internetu do auta, do obrazovek v dětských sedačkách. V každém případě o budoucím postavení své firmy má jasno: „Umíme designovat a máme dobré nápady. V branži se pohybuji již patnáct let a máme na to být jedním z vedoucích globálních hráčů.“