zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Německo nabízí železničním přepravcům miliardy za úspory energie. Přihlásila se jediná firma

28. srpna 2019, 14:00  -  František Novák
Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
28. srpna 2019, 14:00

Německo podporuje úspory energie také v oblasti železniční dopravy. Každoročně mohou firmy čerpat až 100 milionů eur (2,6 miliardy korun). O peníze ale nemá většina z dopravců zájem, za rok 2018 o ně požádala jen jedna společnost. Vláda proplácí 50 procent prostředků vydaných na úsporná opatření, například nákup nových lokomotiv nebo automatické asistenční systémy pro strojvedoucí.

Německá vláda chce motivovat k úsporám elektřiny také železniční dopravce. Od roku 2018 poskytuje podporu v objemu 100 milionů eur (2,6 miliardy korun) ročně. Čerpat peníze mohou firmy, které meziročně snížily spotřebu energií alespoň o 1,75 procenta.

Projekt byl vyhlášen v srpnu 2018 a má trvat do roku 2023. O peníze za loňský rok zažádala pouze společnost DB Cargo, jež provozuje nákladní dopravu. Minimálně polovina prostředků nebude z částky pro rok 2018 vyčerpána, napsal deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Peníze jsou vypláceny zpětně a mají sloužit modernizaci železnice. Mají pokrývat 50 procent nákladů na úsporná opatření, jako jsou nové lokomotivy, školení pro strojvůdce a zavedení automatických asistenčních systémů pro strojvedoucí.

Firmy mohly o dotaci žádat do 30. června. Jediná společnost, která se přihlásila, si program pochvaluje: „Díky atraktivní podpoře jsme se rozhodli nakoupit 40 nových lokomotiv,“ uvedl projektový manažer DB Cargo Jörg Schneider.


Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů


Firma, která dominuje německému trhu v nákladní železniční dopravě, v roce 2018 meziročně ušetřila 2,5 procenta spotřeby energií. Při velkém objemu elektřiny to znamená úsporu oxidu uhličitého ve výši 88 tisíc tun. To je ekvivalent produkce 27 tisíc automobilů při ročním nájezdu 20 tisíc kilometrů nebo uhlíková stopa menšího města s 10 tisíci obyvatel.

Ministerstvo dopravy doufalo, že dotačním programem se na železnici ušetří do roku 2023 milion tun oxidu uhličitého, cíl ale nebude pravděpodobně kvůli dosavadnímu malému zájmu naplněn. Schneider uznal, že program je příliš složitý a pro jejich firmu bylo obtížné podmínky mezi srpnem a prosincem 2018 splnit tak, aby letos mohla DB Cargo o miliony eur požádat. „Specifikace programu je poměrně obsáhlá,“ přiznal.

Kromě byrokracie firmy odrazuje i to, že musí nejprve zainvestovat do úsporných opatření a není jisté, zda na peníze dosáhnou. DB Cargo nicméně počítá s dotací ve výši 50 milionů eur. Pro tento rok by mělo požádat o dotace více firem, věří Martin Bernhadt z poradenské firmy Berg Lund & Company. Například firma Captrain zkoumá možnosti, zda podmínky programu splní alespoň letos. Také TX Logistik doufá, že tentokrát na dotaci dosáhne.

DB Cargo plánuje i pro tento rok úspory, aby mohla peníze čerpat v roce 2020. Už učinila 35 opatření, jež mají vést k úsporám. Největší potenciál vidí v eliminaci jízdy prázdných vlaků a menším počtu zastávek na tratích, protože při rozjezdu je největší spotřeba. To znamená lepší plánování tras. S tím má pomoci digitalizace. Podmínky pro udělení dotace budou totiž přísnější, letos firmy musí uspořit 2 procenta spotřeby elektřiny.

Dále čtěte:

Náklady nehrají roli: Němci řeší, jak zabezpečit 5700 nádraží a stanic

Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

Tunel za půl bilionu: Itálie zastavila práce na nejdražším železničním projektu v Evropě


Čtěte také

 Zlato - ilustrační foto

Těžaři zlata zelenají. Investoři chtějí obchodovat s kovem s nulovou uhlíkovou stopou

Svět investic do zlata má nový trend. Dal by se nazvat touhou po zeleném zlatě. Nejde tu…

23. ledna 2020

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

Dřevěná čtvrť v dánské Kodani Fælledby se má stát domovem pro 7 tisíc lidí

Nový trend stavebnictví: dřevěná čtvrť bez betonu. V domech mají hnízdit ptáci i netopýři

Dřevěné konstrukce místo betonu a oceli jsou stále více v módě. Mají zajistit stavbám…

23. ledna 2020

Události  Premiér Andrej Babiš

Česko se propadlo v žebříčku vnímání korupce. Také kvůli Babišovým kauzám

Česká republika si loni výrazně pohoršila v celosvětovém žebříčku vnímané korupce.…

23. ledna 2020

 Mobilní domek - ilustrační foto

„Mobilní“ hypotéka si našla klienty. Banky financují i domky bez čísla popisného

Loni v srpnu začala ČSOB financovat hypotékou mobilní domky i bez čísla popisného, které…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Maserati představuje novu limitovanou edici a nový paket GT Sport. V Evropě se ale nedočkáme
Hry pro příležitostné hráče