Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Německo nabízí železničním přepravcům miliardy za úspory energie. Přihlásila se jediná firma

28. srpna, 14:00  -  František Novák
Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Lokomotiva DB Cargo, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
28. srpna, 14:00

Německo podporuje úspory energie také v oblasti železniční dopravy. Každoročně mohou firmy čerpat až 100 milionů eur (2,6 miliardy korun). O peníze ale nemá většina z dopravců zájem, za rok 2018 o ně požádala jen jedna společnost. Vláda proplácí 50 procent prostředků vydaných na úsporná opatření, například nákup nových lokomotiv nebo automatické asistenční systémy pro strojvedoucí.

Německá vláda chce motivovat k úsporám elektřiny také železniční dopravce. Od roku 2018 poskytuje podporu v objemu 100 milionů eur (2,6 miliardy korun) ročně. Čerpat peníze mohou firmy, které meziročně snížily spotřebu energií alespoň o 1,75 procenta.

Projekt byl vyhlášen v srpnu 2018 a má trvat do roku 2023. O peníze za loňský rok zažádala pouze společnost DB Cargo, jež provozuje nákladní dopravu. Minimálně polovina prostředků nebude z částky pro rok 2018 vyčerpána, napsal deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Peníze jsou vypláceny zpětně a mají sloužit modernizaci železnice. Mají pokrývat 50 procent nákladů na úsporná opatření, jako jsou nové lokomotivy, školení pro strojvůdce a zavedení automatických asistenčních systémů pro strojvedoucí.

Firmy mohly o dotaci žádat do 30. června. Jediná společnost, která se přihlásila, si program pochvaluje: „Díky atraktivní podpoře jsme se rozhodli nakoupit 40 nových lokomotiv,“ uvedl projektový manažer DB Cargo Jörg Schneider.


Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů


Firma, která dominuje německému trhu v nákladní železniční dopravě, v roce 2018 meziročně ušetřila 2,5 procenta spotřeby energií. Při velkém objemu elektřiny to znamená úsporu oxidu uhličitého ve výši 88 tisíc tun. To je ekvivalent produkce 27 tisíc automobilů při ročním nájezdu 20 tisíc kilometrů nebo uhlíková stopa menšího města s 10 tisíci obyvatel.

Ministerstvo dopravy doufalo, že dotačním programem se na železnici ušetří do roku 2023 milion tun oxidu uhličitého, cíl ale nebude pravděpodobně kvůli dosavadnímu malému zájmu naplněn. Schneider uznal, že program je příliš složitý a pro jejich firmu bylo obtížné podmínky mezi srpnem a prosincem 2018 splnit tak, aby letos mohla DB Cargo o miliony eur požádat. „Specifikace programu je poměrně obsáhlá,“ přiznal.

Kromě byrokracie firmy odrazuje i to, že musí nejprve zainvestovat do úsporných opatření a není jisté, zda na peníze dosáhnou. DB Cargo nicméně počítá s dotací ve výši 50 milionů eur. Pro tento rok by mělo požádat o dotace více firem, věří Martin Bernhadt z poradenské firmy Berg Lund & Company. Například firma Captrain zkoumá možnosti, zda podmínky programu splní alespoň letos. Také TX Logistik doufá, že tentokrát na dotaci dosáhne.

DB Cargo plánuje i pro tento rok úspory, aby mohla peníze čerpat v roce 2020. Už učinila 35 opatření, jež mají vést k úsporám. Největší potenciál vidí v eliminaci jízdy prázdných vlaků a menším počtu zastávek na tratích, protože při rozjezdu je největší spotřeba. To znamená lepší plánování tras. S tím má pomoci digitalizace. Podmínky pro udělení dotace budou totiž přísnější, letos firmy musí uspořit 2 procenta spotřeby elektřiny.

Dále čtěte:

Náklady nehrají roli: Němci řeší, jak zabezpečit 5700 nádraží a stanic

Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

Tunel za půl bilionu: Itálie zastavila práce na nejdražším železničním projektu v Evropě


Čtěte také

Zemědělství, ilustrační foto

Konec beztrestnosti. Stát začíná přísněji postihovat chyby zemědělců

Každý rok rozpustí stát mezi české zemědělce 23 miliard korun; vlastně jen za to, že se…

před 1 hodinou

 Šéf labouristů Jeremy Corbyn

Velká listopadová Corbynova revoluce. Labouristé chtějí rozdávat podle socialistického vzoru

Britští labouristé chystají převratné ekonomické změny podle socialistického vzoru. Čím…

před 2 hodinami

 Sekera, ilustrační foto

Co bude, až nebude les. Česko se musí připravit na léta bez smrku

Sbohem. Dospělý smrk opouští Česko a za sebou nechává zhroucený trh se dřevem.

před 4 hodinami

Ilustrační foto

Jak ušetřit? Rozdělte příjem na čtyři hromádky

Máte problémy vyjít s platem a neumíte efektivně nakládat s výdělky? Zkuste strategii 70-…

před 7 hodinami

 Výstavba rodinného domu

Kdo nestaví, není Čech. Hrozba přísnějších pravidel nastartovala stavební boom

Podle Českého statistického úřadu zažívá země stavební boom, když úřady vydaly v prvním…

před 9 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí…
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Čistší budoucnost, ale se spalovacími motory? Lidstvo je o kousek blíž technologii, která to umožní
Až 790 palců a rozlišení 16K. Sony chystá „televizor“ snů
Hry pro příležitostné hráče