zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Zelená investice, ilustrační foto
Zelená investice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Zelená je nová černá. Světový byznys je plný ekologických předsevzetí

Daniel Deyl 29. září 2018, 09:30  -  Daniel Deyl
 Zelená investice, ilustrační foto
Zelená investice, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
29. září 2018, 09:30

Snaha o ekologicky vlídné podnikání se osvědčila jako velmi úspěšný marketingový trik. V praxi někdy byznysu pomáhá, jindy mu škodí. Světový byznys dneška je hemží zelenými, či alespoň nazelenalými předsevzetími.

Domy létající vzduchem a sčítání obětí tvoří v posledních letech tragický doprovod každé hurikánové sezony na jihovýchodě USA (i jinde po světě, ale Američané z toho dokážou udělat nejlepší biják). Zároveň jsou výbornou reklamou pro vše, co nějak zavání udržitelností rozvoje, ekologií či environmentalismem - zkrátka vším, co se pohodlně schová pod zelený nátěr.

Jen investice do „čisté“ energie, jež tvoří zlomek celkových zelených výdajů, za posledních patnáct let narostly nejméně šestinásobně až na rekordních 323 miliard dolarů v roce 2015 (viz graf). Pro srovnání, objem veškerého obchodu s drogami v témže roce čítal necelých 350 miliard. Uvážíme-li, že jde o investice, jejichž účinek - na rozdíl od drog - není nikde znát a jejichž úspěšnost nebude nikdy možné kvantifikovat, je to úctyhodné číslo.

Uvědomělí investoři

Zelenými, či alespoň nazelenalými předsevzetími se světový byznys dneška hemží. Velké americké firmy protestují proti klimatické skepsi prezidenta Trumpa. Investoři začali po „svých“ představenstvech požadovat zezelenání. Investiční fond Vanguard, finančnický gigant BlackRock i bilionový norský suverénní fond zahrozily, že budou při budoucích investicích přihlížet ke způsobu, jímž firmy dávají najevo svůj boj proti špatnému počasí.


Čtěte také: Evropa se chystá obrátit naruby finanční svět. Důležité nemají být výnosy, ale ekologičnost investic


Tlak akcionářů přiměl i největší ropné firmy (namátkou ExxonMobil nebo Occidental Petroleum), aby zveřejňovaly podrobnější údaje o tom, jaký dopad na životní prostředí jejich činnost má. Světová banka přestane od roku 2019 financovat nové firmy podnikající v sektoru fosilních paliv.

Přesto není zelený postup jednoznačnou záležitostí. Objem investic do čistých energií, považovaných za svého druhu barometr intenzity globálního podnikatelského brčálu, od zmiňovaného vrcholu v roce 2015 klesá. Loni převzala australská skupina Macquarie Green Investment Bank, finanční dům orientovaný na ekologicky uvědomělé investice, za 2,3 miliardy liber. Nebylo by na tom mnoho zvláštního, nebýt skutečnosti, že prodávajícím byla britská vláda a že jde o projekt, jemuž s velkou slávou vdechl život v roce 2015 tehdejší britský ministerský předseda David Cameron a nechal do něj nasypat tři miliardy liber.

Unilever ano, Nike ne

Jak se zelené odhodlání projevuje konkrétně na jednotlivých firmách, je druhá věc. V některých případech je zjevné, že alespoň neškodí. Britsko-nizozemský Unilever, v branži spotřebitelských výrobců uznávaná zelená jednička, odvrátil nepřátelské převzetí ze strany amerického potravinářského obra Kraft Heinz.


Komu smrdí uhlí? Odklon od fosilních paliv zdraží elektřinu


Management přitom nemusel přistoupit k drastickým opatřením, jako je příslib radikálně vyšších dividend. Podle Financial Times byla právě ekologická uvědomělost firmy jedním z důvodů akcionářské loajality. Jiné úspěšné firmy, jako potravinářský řetězec Whole Foods (loni jej převzal Amazon.com), mají šetrnost k životnímu prostředí rovnou v erbu.

To však neznamená, že ekologická uvědomělost sama o sobě vystavuje firmám jakýsi bianco šek (či snad v tomto případě „verde šek“). Dobrým příkladem je výrobce sportovního oblečení Nike. Již před třinácti lety uvedl na trh tenisky značky Considered, jež měly starost zákazníků o osud planety pěkně podojit tím, že vypadaly jako přírodní produkt.

Investice do zelené energie ( Zdroj: Statista.com, Autor: Euro )

Nevyšlo to; Considered vydržely na trhu pouhý rok. Uznávaný australský profesor marketingu Mark Ritson o tom později napsal, že tenisky selhaly, protože „nevyjadřovaly hlavní motto Nike, jímž je výkonnost“. Firma nicméně letos vsadila na reklamu s Colinem Kaepernickem, hráčem amerického fotbalu, jehož výjimečnost spočívá v tom, že odmítá stát při americké hymně v pozoru. Výsledek? Objem tržeb Nike za první letošní půlrok stoupl o 31 procent, zatímco ve zbytku branže vzrostl o procent sedmnáct. Kaepernick je přitom jevem ekologicky neutrálním; debata o klečení při hymně otravuje ovzduší pouze v přeneseném slova smyslu.

Je tedy možné, že zákazníci Nike dbají více na klečení u hymny než na ekologii. Pokud by šlo takový poznatek zobecnit, je tedy pro firmu skutečně marketingově nezbytné splynout s nějakým progresivním společenským proudem. Jen si musí každá firma dobře zjistit, na který typ takové podbízivosti její zákazníci a investoři zrovna letí.

Čtěte dále:

Uhni, uhlí. Ve finančních ústavech roste odpor vůči fosilním palivům

Melouni všech zemí, spojte se. Energetická politika míří k marxismusu-leninismu

Bionafta a jiné bioomyly: paliva, která často devastují životní prostředí


Čtěte také

Události  Důl Lazy

Jak z Lazů udělat Helsinky: Ostravsko se připravuje na éru bez uhlí

Z těžební krajiny mezi Karvinou, Orlovou a Havířovem má vzniknout „malé Finsko“. Odvážné…

před 44 minutami

Ondřej Stratilík

Šest smutných roků. Obrana stále rozdýchává Stropnického nicnedělání

Tento týden si připomínáme jedno neveselé výročí. Ve čtvrtek 29. ledna to bude už šest…

před 49 minutami

 Předseda Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák

Šéf telekomunikačního úřadu rezignoval. Vadí mu postup ministerstva ohledně aukce kmitočtů

Předseda Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Jaromír Novák dnes rezignoval. Důvodem je…

před 1 hodinou

 Podnikatel, ilustrační foto

Podnikatelů v Česku ubylo. Činnost ukončilo 45 tisíc lidí, další byli vymazáni z registru

Počet podnikatelů v Česku se loni snížil o 20 tisíc. Začalo podnikat téměř 60 tisíc lidí.…

před 2 hodinami

Ilustrační foto

Koronavirus tlačí dolů ceny akcií i ropy, zlato naopak zdražuje

Čínský jüan dnes sestoupil na třítýdenní minimum kvůli rostoucímu počtu úmrtí v důsledku…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Penzisté a platba sociálního pojištění
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Auta
Na české silnice mohou vyjet auta bez řidiče. Už mají…
Ženevský autosalon má náhradu za chybějící značky. Postaví závodní dráhu
KAMAZ vyhrál Dakar na standardních pneumatikách Goodyear
BMW 8 (1990): Tehdejší účetní katastrofa je dodnes překrásné auto
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji už v březnu
Hry pro příležitostné hráče