Výstavba nového reaktoru v elektrárně Flamanville.
Výstavba nového reaktoru v elektrárně Flamanville.
Autor: Profimedia.cz

Debakl nového reaktoru Flamanville: vadné svary prodraží elektrárnu o další miliardu eur

25. června, 15:00  -  František Novák
Výstavba nového reaktoru v elektrárně Flamanville.
Výstavba nového reaktoru v elektrárně Flamanville.
Autor: Profimedia.cz
25. června, 15:00

Firma EDF má velké problémy postavit nový jaderný blok Flamanville 3. Začal se stavět v roce 2007, původně měl být dokončen v roce 2012. Nyní se termín posouvá až za rok 2022. Rozpočet se už zvýšil více než třikrát na 11 miliard eur (281 miliard korun).

Francouzský reaktor EPR, který patří do generace III+, jež se vyznačuje nižší spotřebou jaderného paliva a vyšší bezpečností, měl být chloubou státní energetické společnosti EDF. Vlajková loď jaderného průmyslu má ale na domácí půdě velké problémy. To ohrožuje reputaci francouzské jaderné energetiky jako celku, napsal rakouský Der Standard.

Deník označil problémy při výstavbě reaktoru Flamanville 3 přímo za stavební debakl a finanční hrob v řádu miliard eur. Francouzský úřad pro jadernou bezpečnost ASN totiž oznámil, že osm svarů v sekundárním okruhu musí být opraveno, protože nejsou dostatečně kvalitní. To znamená, že se v některých částech stavby bude muset odstranit až metr silná betonová vrstva.

Provozovateli EDF pro tyto práce chybí dostatek technického personálu, protože se ve Francii dvě dekády nové reaktory nestavěly. Šéf ASN Bernard Doroszczuk oznámil, že nový rektor nebude připojen k sítí dříve než na konci roku 2022. Společnost EDF původně počítala s tím, že svary opraví během provozu okolo roku 2024. Elektrárnu chtěla spustit příští rok.

na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku BMW 5 Touring
Nafta
Automatická
Motor:
530d xDrive AT
Výbava:
Sériové provedení
1 312 311 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW X5
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 574 352 Kč
s DPH

Reaktor o instalovaném výkonu 1,65 GW měl být podle původního harmonogramu z roku 2007 hotov v roce 2012 v nákladu 3,3 miliardy eur (84 miliard korun). Nyní se rozpočet odhaduje na 11 miliard eur (281 miliard korun) s tím, že analytici počítají, že to bude kvůli opravám svarů o další miliardu eur více.

Problémy ve Flamanville vyvolávají pochybnosti o rentabilitě stavby britské elektrárny Hinkley Point C, kde mají stát dva reaktory EPR. Hotovy by měly být mezi lety 2025 a 2027. Pouze v Číně byl zatím tento druh reaktorů dokončen.

Slepá ulička francouzské energetiky?

Do slepé uličky by se navyšováním nákladů na stavbu nových velkých reaktorů mohl dostat celý francouzský jaderný sektor, protože postupně má být nahrazeno 58 současných jaderných bloků v zemi.

Odklady zprovoznění nového reaktoru mohou ovlivnit i dlouho slibované odpojení nejstarší jaderné elektrárny ve Francii Fessenheim. Slouží od roku 1978, tedy 41 let. Leží jen kilometr a půl od hranic s Německem, proto politici v Německu dlouhodobě usilují o urychlené uzavření elektrárny.


Malé reaktory, velká očekávání. Po zklamání s tradičními bloky může přijít jaderná renesance


Zpoždění výstavby reaktoru Flamanville 3 se dotkne i odpojení uhelných elektráren, které dříve oznámil prezident Emmanuel Macron. Reaktor měl začít vyrábět elektřinu už příští rok a do roku 2022 plánoval Macron odpojit poslední čtyři uhelné elektrárny v zemi.

Ve Francii se diskutuje o rozdělení EDF. Nerentabilní jadernou část by měl vlastnit ze sta procent francouzský stát. Obnovitelné zdroje energie a prodej elektřiny mají být naopak úplně privatizovány. Nyní v EDF vlastní francouzská vláda 84,5 procenta akcií.

Proti rozdělení společnosti se postavily francouzské odbory. Nelíbí se jim, že jadernou část firmy by měli ve větší míře dotovat francouzští daňoví poplatníci. Na konci roku 2018 měla EDF čistý dluh ve výši 33 miliard eur (845 miliard korun). S obměnou a modernizací dalších francouzských reaktorů bude pravděpodobně narůstat. Ekonomická náročnost výstavby nových jaderných zdrojů staví Francouze proti jaderné energii. Před šesti měsíci jadernou energetiku negativně hodnotilo 53 procenta dotázaných, což je nejvíce od 60. let.

Dále čtěte:

Francouzští novináři varovali před katastrofálním stavem deseti francouzských bloků

Nejdřív uhlí, potom jádro. Část německé CDU chce prodloužit životnost reaktorů

Němci si patentovali nový typ reaktoru. Doma jej zatím postavit nemohou

Molekuly svobody: tak Trumpova vláda propaguje americký zemní plyn

Velké plány pro Česko i svět. Stoletou energetickou síť čeká bod zlomu, tvrdí zakladatel Faraday Grid


Čtěte také

 Premiér Andrej Babiš

Babiš: Rozhodnutí Ústavního soudu o restitucích respektujeme, příjmy se ale mají danit

Premiér Andrej Babiš (ANO) trvá na tom, že církevní restituce byly předražené o 54…

před 4 hodinami

Události  Smog nad Prahou, ilustrační foto

Špinavý vzduch dál zabíjí. V Česku zemře předčasně více než 10 tisíc lidí ročně

V České republice každý rok předčasně zemře v důsledku znečištěného ovzduší 10 190…

před 4 hodinami

Letecký motor, ilustrační foto

Amoniak místo benzínu: letecký průmysl hledá zelenější palivo

Letecká doprava představuje pro životní prostředí významnou zátěž. V Norsku vědci…

před 5 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 5 hodinami

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče