zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Jiří Zatloukal
Jiří Zatloukal
Autor: Euro

Řecký experiment, který se nepovedl

20. srpna 2018, 14:09  -  Jiří Zatloukal
 Jiří Zatloukal
Jiří Zatloukal
Autor: Euro
20. srpna 2018, 14:09

Dnešním dnem Řecko vstoupilo na dluhopisové trhy a začalo znovu éru finanční samostatnosti. Samostatnost je to však jen zdánlivá.

Vyhýbání se daním je v Řecku stále národním sportem. Zatímco však v době hojnosti v období do finanční krize v roce 2008, kdy helénská republika výrazně profitovala z evropských fondů, tento sport pěstovali Řekové pro kratochvíli, dnes ho provozují z nutnosti.

V Řecku je stále běžný model, kdy zaměstnanci pracují za minimální mzdu a zbytek dostávají „na dřevo“, aby se nedanila celá mzda. Ne že by to některé firmy nedělaly i v Česku, ale v současném ekonomickém boomu je to spíše okrajová záležitost.

Řecká krize začala v roce 2009, kdy tehdejší ministr financí Jorgos Papaconstantinou přiznal, že země falšovala statistiky a její rozpočtový schodek dosáhne 12,5 procenta HDP. Po sérii tří záchranných programů dnes Řekové dluží celkem 322 miliard eur, tedy přes 180 procent hrubého domácího produktu.

Věřitelské země v čele s Německem Řekům naordinovaly tvrdá úsporná opatření, která měla za následek pokles cen, hlavně ceny práce. A během této tzv. vnitřní devalvace se ekonomika země zmenšila o čtvrtinu.

Vývoj hrubého domácího produktu Řecka (v dolarech)


source: tradingeconomics.com

Věřitelé sice hned na počátku odepsali asi 107 miliard eur, od té doby však úporně trvají na tom, aby zbytek splatili Řekové. Ke splacení obřích dluhů však je ještě dlouhá cesta. Všechno závisí na křehké rovnováze, kdy řecká ekonomika musí růst a rozpočet zůstávat v přebytku, aby zbyly peníze na splácení.

Svou roli v tom hrají i finanční trhy, které dnes sice hodnotí riziko řeckých bondů čtyřprocentním úrokem, ale v případě turbulencí z nich mohou znovu začít prchat a úrokové spready porostou do výšin. Řekové sice mají polštář kolem 20 miliard eur, z nichž velkou část dostali v rámci posledního záchranného balíčku, ale spát na něm mohou zhruba jen dva roky.

Výnosy desetiletých řeckých dluhopisů:


source: tradingeconomics.com

Otázkou zůstává, jak dlouho se podaří Řecku kontinuálně růst, natož dosahovat primárního rozpočtového přebytku, který má podle „přání“ (čti nařízení) věřitelů dosahovat po dalších pět let 3,5 procenta a následně dvě procenta až do roku 2060. Aby Řekové mohli platit, budou muset dělat další úsporné kroky, na které bude navíc každý čtvrtrok dohlížet Evropská komise. Ekonomika tak bude těžko hledat růstové impulzy a při prvním zpomalení eurozóny se skácí zpět na kolena.

Řešením svízelné řecké situace mohou být investice, na které však sami nemají peníze a věřitelé je neposkytnou. Nejlepším řešením tak zůstává odpis části obrovského dluhu, kdy se věřitelé musí smířit se ztrátami a převzít riziko, které normálně mají, když půjčují mazaným dlužníkům.

Teprve pak se bude moci Řecko znovu nadechnout, investovat do fyzického i lidského kapitálu (jak stát, tak firmy), aby nastartovalo další růst. Teprve při rostoucí ekonomice se začne zadlužení v poměru k HDP snižovat a země bude moci „vyrůst z krize“.

Je těžké mluvit o úspěchu záchranných programů, když je řecká ekonomika po deseti letech o čtvrtinu menší, když desetitisíce mladých Řeků odešly do zahraničí (většinou ti vzdělaní), když nezaměstnanost pořád atakuje hranici dvaceti procent. Nikdo nepopírá, že Řecko falšovalo statistiky, jeho obyvatelé neplatí daně a žili si nad poměry, avšak dostali za to trest snad až příliš přísný – v podobě sociální deprivace společnosti, která nemá dobré vyhlídky do budoucnosti a je stále pod kontrolou svých evropských partnerů. I tohle je německá „přísná láska“.

Počet obyvatel Řecka (v milionech)
2009 11,094
2010 11,119
2011 11,123
2012 11,089
2013 11,003
2014 10,927
2015 10,858
2016 10,784
2017 10,768
2018 10,739

Zdroj: Eurostat

Čtěte také:

Hypotéky, ČNB a návrat Řecka na scénu

Řecko má zachránit marihuana. Tsipras si slibuje miliardy, Brusel ho nebere vážně



Čtěte také

Ilustrační foto

Koronavirus tlačí dolů ceny akcií i ropy, zlato naopak zdražuje

Čínský jüan dnes sestoupil na třítýdenní minimum kvůli rostoucímu počtu úmrtí v důsledku…

před 2 hodinami

 Jiří Šmejc, archivní foto

Konkurence pro Babišův fond. Miliardář Šmejc koupil pražskou reprodukční kliniku

Investiční skupina Emma Capital miliardáře Jiřího Šmejce koupila pražskou reprodukční…

před 2 hodinami

Americký lodní dron Sea Hunter, ilustrační foto

Američané pracují na vojenské lodi bez námořníků. Vydrží nepřetržitě hlídkovat tři měsíce

Námořní loďstvo bez lidské posádky má v budoucnu dominovat armádám světa. Americká…

před 4 hodinami

 Prezident Ekvádoru Lenín Moreno

Staline, vynes koš. Ekvádor zasáhla móda bizarních křestních jmen

V jihoamerické zemi tíhnoucí k socialismu dostává mnoho dětí jméno Lenin nebo Stalin. V…

před 4 hodinami

Události  Důl Lazy

Jak z Lazů udělat Helsinky: Ostravsko se připravuje na éru bez uhlí

Z těžební krajiny mezi Karvinou, Orlovou a Havířovem má vzniknout „malé Finsko“. Odvážné…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Penzisté a platba sociálního pojištění
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Auta
Na české silnice mohou vyjet auta bez řidiče. Už mají…
Ženevský autosalon má náhradu za chybějící značky. Postaví závodní dráhu
KAMAZ vyhrál Dakar na standardních pneumatikách Goodyear
BMW 8 (1990): Tehdejší účetní katastrofa je dodnes překrásné auto
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji už v březnu
Hry pro příležitostné hráče