Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Jiří Zatloukal
Jiří Zatloukal
Autor: Euro

Řecký experiment, který se nepovedl

20. srpna 2018, 14:09  -  Jiří Zatloukal
 Jiří Zatloukal
Jiří Zatloukal
Autor: Euro
20. srpna 2018, 14:09

Dnešním dnem Řecko vstoupilo na dluhopisové trhy a začalo znovu éru finanční samostatnosti. Samostatnost je to však jen zdánlivá.

Vyhýbání se daním je v Řecku stále národním sportem. Zatímco však v době hojnosti v období do finanční krize v roce 2008, kdy helénská republika výrazně profitovala z evropských fondů, tento sport pěstovali Řekové pro kratochvíli, dnes ho provozují z nutnosti.

V Řecku je stále běžný model, kdy zaměstnanci pracují za minimální mzdu a zbytek dostávají „na dřevo“, aby se nedanila celá mzda. Ne že by to některé firmy nedělaly i v Česku, ale v současném ekonomickém boomu je to spíše okrajová záležitost.

Řecká krize začala v roce 2009, kdy tehdejší ministr financí Jorgos Papaconstantinou přiznal, že země falšovala statistiky a její rozpočtový schodek dosáhne 12,5 procenta HDP. Po sérii tří záchranných programů dnes Řekové dluží celkem 322 miliard eur, tedy přes 180 procent hrubého domácího produktu.

Věřitelské země v čele s Německem Řekům naordinovaly tvrdá úsporná opatření, která měla za následek pokles cen, hlavně ceny práce. A během této tzv. vnitřní devalvace se ekonomika země zmenšila o čtvrtinu.

Vývoj hrubého domácího produktu Řecka (v dolarech)


source: tradingeconomics.com

Věřitelé sice hned na počátku odepsali asi 107 miliard eur, od té doby však úporně trvají na tom, aby zbytek splatili Řekové. Ke splacení obřích dluhů však je ještě dlouhá cesta. Všechno závisí na křehké rovnováze, kdy řecká ekonomika musí růst a rozpočet zůstávat v přebytku, aby zbyly peníze na splácení.

Svou roli v tom hrají i finanční trhy, které dnes sice hodnotí riziko řeckých bondů čtyřprocentním úrokem, ale v případě turbulencí z nich mohou znovu začít prchat a úrokové spready porostou do výšin. Řekové sice mají polštář kolem 20 miliard eur, z nichž velkou část dostali v rámci posledního záchranného balíčku, ale spát na něm mohou zhruba jen dva roky.

Výnosy desetiletých řeckých dluhopisů:


source: tradingeconomics.com

Otázkou zůstává, jak dlouho se podaří Řecku kontinuálně růst, natož dosahovat primárního rozpočtového přebytku, který má podle „přání“ (čti nařízení) věřitelů dosahovat po dalších pět let 3,5 procenta a následně dvě procenta až do roku 2060. Aby Řekové mohli platit, budou muset dělat další úsporné kroky, na které bude navíc každý čtvrtrok dohlížet Evropská komise. Ekonomika tak bude těžko hledat růstové impulzy a při prvním zpomalení eurozóny se skácí zpět na kolena.

Řešením svízelné řecké situace mohou být investice, na které však sami nemají peníze a věřitelé je neposkytnou. Nejlepším řešením tak zůstává odpis části obrovského dluhu, kdy se věřitelé musí smířit se ztrátami a převzít riziko, které normálně mají, když půjčují mazaným dlužníkům.

Teprve pak se bude moci Řecko znovu nadechnout, investovat do fyzického i lidského kapitálu (jak stát, tak firmy), aby nastartovalo další růst. Teprve při rostoucí ekonomice se začne zadlužení v poměru k HDP snižovat a země bude moci „vyrůst z krize“.

Je těžké mluvit o úspěchu záchranných programů, když je řecká ekonomika po deseti letech o čtvrtinu menší, když desetitisíce mladých Řeků odešly do zahraničí (většinou ti vzdělaní), když nezaměstnanost pořád atakuje hranici dvaceti procent. Nikdo nepopírá, že Řecko falšovalo statistiky, jeho obyvatelé neplatí daně a žili si nad poměry, avšak dostali za to trest snad až příliš přísný – v podobě sociální deprivace společnosti, která nemá dobré vyhlídky do budoucnosti a je stále pod kontrolou svých evropských partnerů. I tohle je německá „přísná láska“.

Počet obyvatel Řecka (v milionech)
2009 11,094
2010 11,119
2011 11,123
2012 11,089
2013 11,003
2014 10,927
2015 10,858
2016 10,784
2017 10,768
2018 10,739

Zdroj: Eurostat

Čtěte také:

Hypotéky, ČNB a návrat Řecka na scénu

Řecko má zachránit marihuana. Tsipras si slibuje miliardy, Brusel ho nebere vážně



Čtěte také

 Železnice - ilustrační foto

ČEZ musí SŽDC vrátit 1,1 miliardy korun za neodebranou elektřinu, rozhodl soud

Energetická společnost ČEZ Prodej musí Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) vrátit…

před 1 hodinou

Ilustrační foto

Fed snížil základní úrok o čtvrt procenta. Snaží se tím podpořit ekonomiku USA

Americká centrální banka (Fed) podle očekávání podruhé v letošním roce snížila svou…

před 1 hodinou

 Výrobní linka v Madetě

Nejznámější potravinovou značkou zůstává Madeta, polepšily si firmy Agrofertu, Vitana se propadla

Jihočeská mlékárna je nejznámějším českým výrobcem potravin. Vitanu na druhé pozici…

před 3 hodinami

Události  Ilustrační foto

Vítěz americké krize studentských půjček? Armáda

Americká armáda tento týden oznámila, že již splnila náborový plán pro letošní rok. Do…

před 3 hodinami

 Dřevo - ilustrační foto

Přebytek dřeva rozložil trh. Ceny dřevostaveb a nábytku ale neklesají

Na trhu je obrovské množství dřeva. Ceny dřevostaveb, nábytku a dalších výrobků však…

před 9 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Jak a kde si v roce 2019 zařídit ošetřovné?
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Auta
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned…
Mercedes-AMG GT 63 S má díky zásahům společnosti Poseidon 830 koní. Navýšení však stojí pěkný balík
Renault Trucks vystaví legendární Berliet T100
Video: Co dělat v situaci, když zůstanete na přejezdu mezi závorami? Zlomit je není žádný problém
Na zadním sedadle Rolls-Royce Phantom LWB: Jízdní dojmy z pozice člověka, který za vůz utratí 20 milionů
Hry pro příležitostné hráče