Tomáš Studeník pořádá akci FuckUp Nights v Česku.
Tomáš Studeník pořádá akci FuckUp Nights v Česku.
Autor: Archiv

Radikální inovátor Studeník: EET je politický fuckup. Na akci Fuckup Night bych ale Babiše nepozval

31. května, 14:30  -  František Novák
Tomáš Studeník pořádá akci FuckUp Nights v Česku.
Tomáš Studeník pořádá akci FuckUp Nights v Česku.
Autor: Archiv
31. května, 14:30

Tomáš Studeník je muž mnoha zájmů. Pro velké firmy hledá mladé talentované lidi, kteří se nebojí řešit problémy mimo zažité postupy, pořádá inovační maratony i setkání FuckUp Nights, kde lidé mluví o svých průšvizích a neúspěších. Stojí i za založením církve smíchu, aby se lidé mohli i na občanském průkazu usmívat. Na svou akci by nepozval českého prezidenta Miloše Zemana, ani premiéra Andreje Babiše. Chybí jim prý sebekritika i odstup od politiky. Snad až v ní skončí.

Česko má mnoho šikovných a talentovaných lidí, kteří se ale často neumí ve světě prodat. V tom jim pomáhá Tomáš Studeník, jenž sám sebe nazývá radikálním inovátorem a městským hackerem.

Tvrdí, že by země měla mít jasnou vizi, kde chce za 30 let být, aby nezmizela z mapy světa z pohledu technologického byznysu. Projektu vývoje umělé inteligence, který podpořila Praha i česká vláda, fandí. Je ale podle něj nezbytné činit konkrétní kroky a nezůstat jen u strategie napsané na papíře.

na objednávku Hyundai Kona Electric
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV ECO 39.2 kWh
Výbava:
Future
894 990 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku BMW X5
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 574 352 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 094 708 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quatro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
na objednávku BMW 5 Touring
Nafta
Automatická
Motor:
530d xDrive AT
Výbava:
Sériové provedení
1 312 311 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88 kW
Výbava:
Komfort
369 990 Kč
s DPH

Tomáš Studeník.

Na osobních stránkách máte napsáno, že jste radikální inovátor a městský hacker. Většina lidí asi začne přemýšlet, co takové označení vlastně znamená?

Radikální inovace je pojem, že neměníme věci postupně, ale rychle s tím, jak přicházejí nové obchodní modely. Například sdílení nebo technologie blockchain. Hovoří se také o nástupu singularity, kdy se to, co jsme si mysleli, že jsme a co víme, změní s nástupem umělé inteligence.

Navíc nás čeká sto let od použití slova robot Karlem Čapkem ve hře R. U. R. (Rossumovi univerzální roboti), jež měla premiéru v lednu 1921. Dnešní doba je o radikálních inovacích a o tom, jak se dělá byznys a jaká je úloha člověka na Zemi nebo jinde ve vesmíru. Když pracuji pro velké firmy, snažím se přinést hledisko, které mění základní předpoklady, jak byznys a život obecně vypadá. Čerpám ze setkání s mladými lidmi a studenty na inovačních maratonech. Čerstvost pohledu je šance, jak se vymanit ze zažitých přihrádek.

Termín městský hacker vychází z toho, že město je základním modem, jak člověk žije. Už nyní většina populace žije ve městech a tento trend bude pokračovat. Problémy města se stávají problémem člověka. Jak funguje město, definuje, jak funguje lidstvo. Město je přitom unikátní organismus, který má velmi dlouhou životnost. Průměrná firma má životnost 30 let, města žijí tisíce let. Koncept Smart City dokáže radikálně zlepšit život lidí, kteří ve městech žijí. Fungování měst bude hrát v životě člověka klíčovou roli, proto se zaměřuji na města. Je to místo, kde se setkávají lidé a technologie.

Vraťme se k tématu inovací. Pořádáte hackathony, jinými slovy inovační marathony. Naposledy vyhrál tým, který vymyslel aplikaci, jež plánuje cesty podle emocí. Loni zaujali studenti, kteří vyvinuli aplikaci pro sledování děr na silnicích. Jaký je osud a životnost těchto vítězných nápadů?

Hackathony jsou hlavně o radikálním řešení najít určitý zlepšovák. Například projekt sbírání dat z auta o dírách v silnici, podle kterého se mohou plánovat opravy, zaujal firmu Škoda Auto DigiLab. Studenti vypracovali už funkční prototyp. DigiLab projekt poslal na šest měsíců do Drážďan do akcelerátoru Future Mobility firmy Volkswagen, kde mají prototyp dotáhnout do reálného auta. Dostali na to 15 tisíc eur.

V minulosti to bylo zrychlení nastupování do metra s názvem Pralinka. Mělo by se implementovat na nové trase D. Další cestou je, že si úspěšný tým založí společnost s ručením omezeným a začnou byznys dělat sami. Například aplikace Fuzee, jež plánuje trasy kombinací MHD a sdílených kol.


Šéf CRE Ctibor: Praha zmizela z mapy světa. Globální investory nezajímá


Jak vnímáte Prahu z pohledu inovací?

Praha má ohromný potenciál z pohledu přitahování inovačních talentů. Když se bavím s cizinci, jsou nadšení z toho, jak se tu žije. A zatím levně ve srovnání s Mnichovem nebo Londýnem. Praze stále chybí infrastruktura, která by inovacím pomáhala na svět. Trvá dlouho založit firmu, chybí i velká koncentrace talentu na jedno místo. Je to v Praze rozdrobené.


Praha jako technologické město? To bude ještě dlouhá cesta


Americký ekonom Edward Glaeser z Harvardu tvrdí, že nejlépe se predikuje bohatství tam, kde je největší koncentrace lidí na metr čtvereční. Tam lépe vznikají nápady a inovace. Dnes se investoři rozhodují hlavně podle týmu, který potřebují znát. Ukazuje se, že je nutné být spolu, aby vznikaly dobré nápady. Model, kterému věřím, je budování center (hubů, inkubátorů, akcelerátorů), kde se všichni potkávají. I proto stále funguje Silicon Valley.

Asi nejvíce jste se proslavil pořádáním akce FuckUp Nights, kde lidé mluví o svých selháních a neúspěšných projektech. Většinou to jsou ale lidé, kteří nakonec s něčím uspěli?

Je pravda, že jsme už pozvali hodně spíkrů, kteří řešili nějaký průšvih. Po nějaké době čtu v novinách, že ten prodal svojí firmu za miliardy, nebo jiný získal investici sto milionů dolarů. Čím dál víc se ukazuje, že nezdar nebo neúspěch je nutnou podmínkou pro úspěch. Lidé, kteří neměli problém mluvit o tom, že se něco nedaří, nakonec uspěli. Nejde pouze o úspěch finanční, často to je stav mysli.

Sám tvrdíte, že máte za sebou řadu „fackupů“, ale člověk se z nich má poučit a jít dál. Co vám dal „jogurtový fuckup“ Yogoo?

Dalo mi to několik lekcí. Poučení z toho, že udělat něco s jídlem nebo pitím je hrozně těžký. Je to velmi konkurenční prostředí. Myšlenka, že budete nabízet novou palačinku, většinou nefunguje. Yogoo bylo o tom, že si necháte namíchat jogurt s čerstvým ovocem a müsli ráno na ulici, než jdete do práce.

Zjistili jsme, že je těžký udělat jogurt, aby při manipulaci, když ho někde vozím, vypadal dobře. Je strašný problém mít čerstvé ovoce. Všem se líbil design, ale neotestovali jsme skutečný produkt. Většinu peněz jsme totiž utratili za design stánku, bylo to unikátní vozítko z Itálie. Je lepší udělat nedokonalý prototyp služby a hned ji testovat v reálném trhu. Celkem mě to stálo řádově miliony a téměř dva roky života.

Kolik fuckupů lze za sebou prodělat, aby vás to ještě posunulo dál? Je spousta lidí, kterým po několika neúspěšných projektech dojde dech, peníze a nakonec stejně skončí někde jako zaměstnanci.

Největší problém je s egem. Aby si člověk přiznal, že musí nefungující projekt opustit. Velká příčina nezdarů je v tom, že zakladatel sám ví vše lépe než ostatní, nenechá si poradit. Nepustí do toho jiné lidi. Je těžké se této vlastnosti zbavit. Člověk se musí umět odosobnit od svého projektu. Často je nejlepší pro rozvoj firmy, aby se její zakladatel stáhl.

Spolupracujete také s nadnárodními firmami. Co vám spolupráce s globálními hráči dává?

Myslím, že změny ve společnosti se budou odehrávat zejména přes průmysl, zejména v dopravě a energetice. Je to důležitější než vymýšlet, jak lépe přefiltrovat kávu. Jsem rád, že mohu pracovat s partnery, kteří mají schopnost tyto sektory globálně měnit. I oni oceňují, že mohou pracovat s českými talentovanými lidmi. Česká republika je úžasná zásobárna talentů a nápadů.


Nová vlna českého byznysu: Expanduj, dokud můžeš


Předpokládám, že vás nejlépe živí digitální butik Confidence Digital, kde jste kreativním ředitelem. Co pro klienty děláte?

Digitální kampaně, například když potřebujete natočit video, kampaň na sociálních sítích, mobilní aplikace.

Mezi klienty máte známé značky, jako je Microsoft, GE, ABB, innogy, Siemens, Kia Motors, ale i Státní úřad pro jadernou bezpečnost. Co jste například dělali pro úřad Dany Drábové?

Stránky o radonovém programu a kampaň kolem něj. Webové stránky vám pomohou, jak si zjistit koncentraci radonu například na pozemku, kde chcete stavět, nebo v domě, kde bydlíte.

Považujete projekt EET za největší státní fuckup posledních let? Takto se vyjádřil v týdeníku Euro investor Jan Veverka z firmy Touzimsky Kapital. Stát prý hrubě neodhadl počet živnostníků a firem v první a druhé vlně, kteří do EET spadají. Bylo jich o polovinu méně, než sliboval. Kvůli tomu hodně firem, které nabízely elektronické pokladny, zkrachovalo.

Každopádně to je velký politický fuckup. Když mám platit daněmi za nějakou službu, tak chci, aby to zboží bylo kvalitní. Stát se má zaměřit na kvalitu svých služeb. Pokud člověk jezdí po silnicích, jaké máme, tak si říkám, kde peníze z daní končí?

Udělat život složitější pro ty, kteří se snaží nastartovat ekonomiku a jsou jejím motorem, malé a střední podnikatele, je špatným řešením. Spíš bych se zaměřil při zlepšení výběru daní na velké hráče.

V obecné rovině je třeba podpořit renesanci podnikání jako takového. Podnikavost je zásadní rys v české společnosti, který je třeba podporovat, ukazovat pozitivní příklady. To nás jako Česko udrží na mapě světa. EET to jenom ztěžuje. Stát by měl podporovat, aby mladí lidé začali podnikat a nezapadli do podnikových a byrokratických kariér.


Technologické firmy, giganti moderní ekonomiky, jsou v defenzivě - ovšem často ze špatných důvodů. Na ty dobré teprve pomalu dochází. Čtěte více v eseji Hromy budoucích bouří


Umíte si představit, že na vaší FuckUp Night přijde prezident Miloš Zeman nebo premiér Andrej Babiš a podělí se s ostatními o tom, co v životě takzvaně podělali a kam je to posunulo? Hlásí se vám lidé z politiky a měl byste o ně zájem?

Ne. Řekl jsem si, že politiky na tyto akce nepustím, nechci být součástí jejich kampaně. Politik nevypne a nepřestane hrát svojí hru. Udělal jsem ale výjimku. Před dvěma lety jsem pozval Dominika Feriho. Myslím, že potřebujeme mladé lidi, aby dělali politiku. Bohužel nezklamal, zase se prodával a dělal politiku, bude mít dobrou kariéru. Druhou výjimkou byl Marek Hilšer po prezidentské volbě. Babiše ani Zemana bych nepozval.

Myslel jsem to trochu jako nadsázku, nejsou to lidé, kteří jsou k sobě sebekritičtí…

Asi by nikdy nepřišli. Teoreticky, až Babiš prohraje volby, ať přijde a řekne, jak to bylo. Stejně tak prezident, až skončí, ať klidně přijde. Politika ale není pro mě téma, kterému bych se chtěl věnovat.

Jak hodnotíte státní správu ve vztahu k podnikatelům?

V čem je stát a státní správa dobrá, je ve formulaci různých strategií a dokumentů. To jde super. Jsem nicméně rád, že se zformulovala strategie rozvoje umělé inteligence. Fandím tomu. Jsem ale zvědavý, jestli to povede k naplnění tohoto plánu. Jsem připraven tomu pomoci například pořádáním hackathonu, nebo organizací oslav stého výročí hry R.U.R. Karla Čapka. Vždy je důležité, jak se podaří takové strategie implementovat. Je potřeba se důsledně držet cesty, po které chce Česká republika jít.

Jedním z vašich projektů je také založení církve smíchu Ecclesia Risorum. Jakou má ambici?

Původní myšlenkou pro založení bylo to, aby se lidé mohli usmívat na občanských průkazech. Došlo k tomu tak, že psycholog a motivátor Patrik Procházka se stále usmívá a měl problém při focení na občanku. Nyní všichni musí mít neutrální výraz. Jednou z možností je, že řeknete, že se usmíváte z náboženských důvodů. K tomu je třeba, aby byla v ČR registrována církev smíchu. Nyní probíhá komunikace s ministerstvem kultury o registraci.

Jak často se smějete?

Je užitečné se každé ráno zasmát, je to dobré cvičení. Člověk získá odstup od problémů, které řeší.

Dále čtěte:

Čtěte rozhovor: Fait: Ekonomika zpomalí. A pak začnu nakupovat

Česko - země pro budoucnost. Ministerstvo průmyslu podpoří digitalizaci a inovace

Nechceme být montovnou Evropy, vzkazují autoři Manifestu kreativních průmyslů

Pokus oživit mrtvolu: plán ministerstva na rozvoj kapitálového trhu firmy na burzu nepřivede


Čtěte také

 Premiér Andrej Babiš

Babiš: Rozhodnutí Ústavního soudu o restitucích respektujeme, příjmy se ale mají danit

Premiér Andrej Babiš (ANO) trvá na tom, že církevní restituce byly předražené o 54…

před 4 hodinami

Události  Smog nad Prahou, ilustrační foto

Špinavý vzduch dál zabíjí. V Česku zemře předčasně více než 10 tisíc lidí ročně

V České republice každý rok předčasně zemře v důsledku znečištěného ovzduší 10 190…

před 4 hodinami

Letecký motor, ilustrační foto

Amoniak místo benzínu: letecký průmysl hledá zelenější palivo

Letecká doprava představuje pro životní prostředí významnou zátěž. V Norsku vědci…

před 5 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 5 hodinami

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče