Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Autor: Alstom

Po autech vlaky. V Německu debatují o zákazu dieselových lokomotiv

13. února, 15:07  -  František Novák
Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Autor: Alstom
13. února, 15:07

V Braniborsku byl uveden do provozu první vlak na vodíkový pohon, který jezdí do Berlína. V souvislosti se zaváděním vodíkových vlaků se začíná v Německu debatovat o tom, že by naftou poháněné lokomotivy měly časem úplně zmizet z kolejí. Když do center měst nemohou vjíždět auta se staršími naftovými motory, proč by směly dieselové lokomotivy, zní jeden z argumentů.

Ministři spolkové země Braniborsko se sešli na nádraží v městečku Basdorf, které leží severně od Berlína, aby oslavili zavedení příměstského vlaku na vodík, který tudy bude projíždět do berlínské čtvrti Pankow. Jeho výhoda je v tom, že téměř není slyšet a neprodukuje emise skleníkových plynů.

Po loňské zářijové premiéře v Dolním Sasku se jedná o další trať, kde bude jezdit vlak Coradia iLint od francouzského výrobce Alstom. „Vodíkový vlak je ekologickou alternativou k dieselovým vlakům,“ zdůraznila braniborská ministryně pro infrastrukturu Kathrin Schneiderová z SPD. Podle ní by Braniborsko mělo vypisovat veřejné soutěže na nákup pouze bezemisních vlaků.

Vodíkový vlak Coradia iLint:

Vlak vypadá stejně jako běžné příměstské soupravy, na střeše má ale nádrž na vodík a palivové články, které mění vodík a kyslík na elektřinu pro elektromotory. Souprava může jet rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Ze zásobou vodíku o hmotnosti 360 kilogramů může vlak ujet tisíc kilometrů, vysvětlil Jens Sprotte z německé pobočky společnosti Alstom.

Zákaz diselů: když ne auta, proč ne i vlaky?

Potenciál vodíkových vlaků je velký, v Německu není elektrifikováno 40 procent z celkových 34 tisíc kilometrů železniční sítě. „Otázka, jak nahradit naftové motory čistší technologií, je v železničním sektoru stále důležitější,“ tvrdí Suzanne Henckelová, šéfka veřejné dopravní společnosti Verkehrsbund Berlin-Brandenburg (VBB).

„Dieselové vlaky stále jezdí do center měst, to je problém,“ dodala. Henckelová očekává, že také pro vlaky s naftovými motory začnou platit přísná emisní omezení jako je tomu v případě automobilů. Elektrifikace tratí by byla dražší a pomalejší, než výměna dieselových souprav za vodíkové.


Nehostinný hyperloop: cestujícím hrozí nebezpečí jako ve vesmíru


Že se má vodík stále více prosazovat jako zelené alternativní palivo dokládá i to, že německá společnost Amprion investuje do továrny, která bude z obnovitelných zdrojů vyrábět vodík. Projekt má stát 150 milionů eur (3,9 miliardy korun). Do roku 2030 by měl být vodík běžně dostupný.

Také Alstom plánuje, že vodíkové stanice budou dostupné nejen pro vlaky, ale i pro silniční nákladní dopravu. Výrobce tvrdí, že životnost vlaku na vodíkový pohon je 25 až 30 let a provozní náklady jsou nižší než u tradičního motorového vlaku. Pořizovací cena je ale vyšší. V Dolním Sasku si objednali kromě dvou vlaků, jež jsou v provozu, dalších 14 vozů. Mají stát 81 milionů eur (2,1 miliardy korun).

Henckelová zdůraznila, že by měli všichni regionální dopravci v Německu podpořit stejný systém pro zavádění vodíkových vlaků, aby by se provozní náklady dále snížily.

Související články:

Fúze Siemensu a Alstomu padla. Zablokovala ji Evropská komise

Tendr za šest miliard. České dráhy koupí 50 elektrických vlaků

Donaha. Leo Express věří, že se ukáží predátorské praktiky Českých drah

Vlakem z Prahy do Plzně rychleji než autem. Díky nové trati za 74 minut

Doprava budoucnosti: kdo a co bude konkurovat hyperloopu?


Čtěte také

Události  Šéf ÚOHS Petr Rafaj

Rafaj potvrdil sedmimilionovou pokutu pro ministerstvo obrany kvůli zakázce na granáty

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 7,2…

před 3 hodinami

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

před 4 hodinami

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 5 hodinami

 Huawei, ilustrační foto

Huawei bude moci nakupovat americké součástky dalších 90 dní, Washington prodloužil výjimku

Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei Technologies bude moci nakupovat…

před 6 hodinami

Události  Šéf Národního hřebčína v Kladrubech Jiří Machek

Šéf kladrubského hřebčína Machek: Nepočítali jsme, že nás na seznam UNESCO zapíší už letos

Zápis na seznam světového kulturního dědictví ovlivnil i zájem o starokladrubské koně,…

před 7 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Kdo se může přihlásit k dobrovolnému důchodovému pojištění?
Jsou dovolené a musíme pracovat přesčas. Opravdu musíme?
Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?
Auta
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce…
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Bugatti vyrobí pouze 10 kusů modelu Centodieci. Cena jednoho z nich je 200 milionů a všechny jsou už prodané
Hry pro příležitostné hráče