Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Autor: Alstom

Po autech vlaky. V Německu debatují o zákazu dieselových lokomotiv

13. února, 15:07  -  František Novák
Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Vlak na vodíkový pohon Coradia iLint.
Autor: Alstom
13. února, 15:07

V Braniborsku byl uveden do provozu první vlak na vodíkový pohon, který jezdí do Berlína. V souvislosti se zaváděním vodíkových vlaků se začíná v Německu debatovat o tom, že by naftou poháněné lokomotivy měly časem úplně zmizet z kolejí. Když do center měst nemohou vjíždět auta se staršími naftovými motory, proč by směly dieselové lokomotivy, zní jeden z argumentů.

Ministři spolkové země Braniborsko se sešli na nádraží v městečku Basdorf, které leží severně od Berlína, aby oslavili zavedení příměstského vlaku na vodík, který tudy bude projíždět do berlínské čtvrti Pankow. Jeho výhoda je v tom, že téměř není slyšet a neprodukuje emise skleníkových plynů.

Po loňské zářijové premiéře v Dolním Sasku se jedná o další trať, kde bude jezdit vlak Coradia iLint od francouzského výrobce Alstom. „Vodíkový vlak je ekologickou alternativou k dieselovým vlakům,“ zdůraznila braniborská ministryně pro infrastrukturu Kathrin Schneiderová z SPD. Podle ní by Braniborsko mělo vypisovat veřejné soutěže na nákup pouze bezemisních vlaků.

Vodíkový vlak Coradia iLint:

na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona Electric
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV ECO 39.2 kWh
Výbava:
Future
894 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW X7
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 998 516 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
360 905 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88 kW
Výbava:
Komfort
369 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quatro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH

Vlak vypadá stejně jako běžné příměstské soupravy, na střeše má ale nádrž na vodík a palivové články, které mění vodík a kyslík na elektřinu pro elektromotory. Souprava může jet rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Ze zásobou vodíku o hmotnosti 360 kilogramů může vlak ujet tisíc kilometrů, vysvětlil Jens Sprotte z německé pobočky společnosti Alstom.

Zákaz diselů: když ne auta, proč ne i vlaky?

Potenciál vodíkových vlaků je velký, v Německu není elektrifikováno 40 procent z celkových 34 tisíc kilometrů železniční sítě. „Otázka, jak nahradit naftové motory čistší technologií, je v železničním sektoru stále důležitější,“ tvrdí Suzanne Henckelová, šéfka veřejné dopravní společnosti Verkehrsbund Berlin-Brandenburg (VBB).

„Dieselové vlaky stále jezdí do center měst, to je problém,“ dodala. Henckelová očekává, že také pro vlaky s naftovými motory začnou platit přísná emisní omezení jako je tomu v případě automobilů. Elektrifikace tratí by byla dražší a pomalejší, než výměna dieselových souprav za vodíkové.


Nehostinný hyperloop: cestujícím hrozí nebezpečí jako ve vesmíru


Že se má vodík stále více prosazovat jako zelené alternativní palivo dokládá i to, že německá společnost Amprion investuje do továrny, která bude z obnovitelných zdrojů vyrábět vodík. Projekt má stát 150 milionů eur (3,9 miliardy korun). Do roku 2030 by měl být vodík běžně dostupný.

Také Alstom plánuje, že vodíkové stanice budou dostupné nejen pro vlaky, ale i pro silniční nákladní dopravu. Výrobce tvrdí, že životnost vlaku na vodíkový pohon je 25 až 30 let a provozní náklady jsou nižší než u tradičního motorového vlaku. Pořizovací cena je ale vyšší. V Dolním Sasku si objednali kromě dvou vlaků, jež jsou v provozu, dalších 14 vozů. Mají stát 81 milionů eur (2,1 miliardy korun).

Henckelová zdůraznila, že by měli všichni regionální dopravci v Německu podpořit stejný systém pro zavádění vodíkových vlaků, aby by se provozní náklady dále snížily.

Související články:

Fúze Siemensu a Alstomu padla. Zablokovala ji Evropská komise

Tendr za šest miliard. České dráhy koupí 50 elektrických vlaků

Donaha. Leo Express věří, že se ukáží predátorské praktiky Českých drah

Vlakem z Prahy do Plzně rychleji než autem. Díky nové trati za 74 minut

Doprava budoucnosti: kdo a co bude konkurovat hyperloopu?


Čtěte také

Události  Jaroslav Barták u soudu

Lékař Barták dostal za plánování vražd a vydírání tři roky vězení

Za plánování tří vražd a vydírání dnes soud v Liberci potrestal lékaře Jaroslava Bartáka…

před 3 hodinami

 Čeští vojáci - ilustrační fotografie

Česko zaspalo, musí začít masivně zbrojit, tvrdí Babiš

Česká republika musí kvůli situaci ve světě masivně zbrojit a nabírat nové vojáky, řekl…

před 3 hodinami

ilustrační foto

Rozdupaní lososi. Tajné video odhalilo kruté zacházení s rybami v kanadském velkochovu

Pracovníci kanadské firmy Cooke Seafood v amerických sádkách zbytečně krutě zabíjeli…

před 3 hodinami

 Andrej Babiš

Glosa: Proč nejste v Sýrii? vynadal Babiš vojákům. Neposlal jste nás tam

Premiér Andrej Babiš vyčinil generalitě, proč Česká republika nevyslala své vojáky, aby…

před 3 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babišův fond poprvé v zisku. Hartenberg Holding vydělal 489 milionů

Private equity fond ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše se vůbec poprvé od svého…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Srovnání spořicích účtů, kam vložit peníze?
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče