Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Nehostinný hyperloop: cestujícím hrozí nebezpečí jako ve vesmíru

31. října, 15:28  -  František Novák
31. října, 15:28

Elon Musk oznámil na prosinec testování technologie hyperloop v Los Angeles. Hyperloop TT představila na začátku října kapsli pro cestující. Dopravní experti ale tvrdí, že je stále nevyřešeno mnoho technických aspektů přepravy cestujících. Zejména vytvoření vakua pro dosažení vysoké rychlosti a udržení podtlaku na dlouhé vzdálenosti. V případě nehody dojde k dekompresi a cestující čeká okamžitá smrt.

I když se zdá, že zavedení dopravy budoucnosti formou kapsle, která se v podzemním tunelu pohybuje rychlostí 1300 kilometrů v hodině díky podtlaku, se brzy stane skutečností, stále zůstává nevyřešeno mnoho otazníků. Zejména pokud jde o původní verzi, kdy se kapsle pohybuje rychlostí přes 1000 kilometrů v hodině ve vakuu.

Skeptický ohledně rychlosti zavedení tohoto druhu dopravy pod městy je Chris Bannister, docent dopravního inženýrství na britské univerzitě v Bathu. „Vidíme, jak je těžké vybudovat dobíjecí stanice pro elektromobily,“ nabízí srovnání s technologicky mnohem jednodušší variantou dopravy pomocí elektromobilů.

Roger Goodall, profesor dopravního inženýrství na univerzitě Loughborough, který se zaměřuje na výzkum železniční dopravy, sice tvrdí, že se hyperloop může v následujících letech uplatnit na kratší vzdálenost. Fáze, kdy bude kapsle letět na delší vzdálenost ve vakuu, je však hodně daleko. Pokud potrubí nebude vzduchotěsné, dojde k výraznému snížení rychlosti. Vakuová čerpadla, která mají udržovat podtlak, musí být vybudována v intervalech po celé trase a budou vyžadovat napájení.


Doprava budoucnosti: kdo a co bude konkurovat hyperloopu?


Biochemik Phillip Mason tvrdí, že je téměř nemožné vybudovat potrubí dlouhé stovky kilometrů a udržovat v něm vakuum. „Problematika prodloužení trubice s vakuem je noční můrou,“ řekl pro Wired.

Jakýkoliv materiál využitý na výstavbu infrastruktury na dlouhou vzdálenost se vlivem teploty smršťuje a rozšiřuje. To může být pro hyperloop zásadní problém.

Také pro pasažéry se jedná o značné riziko, pokud budou umístěni do kapsle, okolo které je vakuum. Trubice by mohla být rozdrcena atmosférou. „V případě dekomprese, nebudou k dipozici kyslíkové masky, které cestující udrží na živu,“ varoval. S vakuem není legrace. Prostředí několik metrů pod povrchem Země se stane pro člověka stejně nepřátelské jako vesmír. „Jakákoliv nehoda hyperloopu bude mít za následek okamžitou smrt všech lidí v kapsli a ohrozí i další v celém systému,“ tvrdí Mason.

Bezpečnost cestujících v systému, který se pohybuje ve vakuu, nemůže být nikdy spolehlivě vyřešena, souhlasí Marcel Jufer, profesor elektrické dopravy na technickém institutu v Lausanne. Tubusy navíc mohou být vystaveny nebezpečí zemětřesení, sabotáže, teroristického útoku. Jufer se přitom už v 80. letech minulého století podílel na projektu Swissmetro, kdy měly podzemní tunely propojit švýcarská města. Vlaky využívající magnetickou levitaci měly mít rychlost 450 kilometrů v hodině. Projekt byl opuštěn kvůli finanční náročnosti.

Navíc pokud hyperloop nebude dosahovat rychlost vyšší než 600 kilometrů za hodinu, budou mu konkurovat rychlovlaky, protože vybudování jejich infrastruktury a provozu bude levnější, upozornil Carlo van der Weijer, který vede oddělení chytré mobility na technologické univerzitě v Eindhovenu.

Koncept zveřejnil v roce 2013 podnikatel Elon Musk, který zároveň oznámil, že 10. prosince začne testovací provoz v tunelu pod Los Angeles. Tunely razí jedna z jeho firem The Boring Company. Přepravní rychlost by měla být zatím 240 km za hodinu.

Na začátku října konkurenční společnost Hyperloop TT (Hyperloop Transposrtation Technologies) ukázala prototyp kapsle, která měří 32 metrů a váží 5 tun. Testována by měla být ve Francii.

Dále čtěte:

Finanční hádanka. Muskův hyperloop se bez dotací neobejde

Na kabině Hyperloopu pro pasažéry už se pracuje. Denně přepraví 164 tisíc lidí

Z Lipska do Berlína za 14 minut? Hyperloop představil plány pro Evropu


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 13 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Samoplátci budou platit více na zdravotním pojištění
8 nejčastějších chyb při vytápění, které zvyšují účet za teplo
Co je dobré vědět o příspěvku na bydlení?
Dnes slavíme 17. listopadu, obchody zůstanou otevřené
Hypotec?ni? sazby leti? nahoru. Ceny bytu? poprve? vystoupaly nad 3 miliony
Auta
Volvo Group Czech Republic hlásí změnu ve vedení
Retro: Za volantem Porsche 911 Carrera 4 964 (1993)
Los Angeles zavádí nákladní dopravu na vodík
Subaru poslalo na trh nejrychlejší WRX STI v historii. Nás to bohužel zajímat nemusí
Toyota Corolla přichází ve 12. generaci. Prohlédněte si historii nejprodávanějšího auta světa
Technologie
YouTube nabízí filmy zdarma. Terminátora, Rockyho…, ale má to háček
Q3 Nvidie: tržby 3,18 miliardy $ zklamaly očekávání, akcie zažily nejhorší den za 10 let
Electronic Arts chystá Command & Conquer a Red Alert ve 4K
Šeptanda: Microsoft příští rok uvede nový Xbox bez optické mechaniky
Levnější nikdy nebyl. PlayStation 4 Pro jen za 9000 Kč [Black Friday]
Hry pro příležitostné hráče