Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Nehostinný hyperloop: cestujícím hrozí nebezpečí jako ve vesmíru

31. října 2018, 15:28  -  František Novák
31. října 2018, 15:28

Elon Musk oznámil na prosinec testování technologie hyperloop v Los Angeles. Hyperloop TT představila na začátku října kapsli pro cestující. Dopravní experti ale tvrdí, že je stále nevyřešeno mnoho technických aspektů přepravy cestujících. Zejména vytvoření vakua pro dosažení vysoké rychlosti a udržení podtlaku na dlouhé vzdálenosti. V případě nehody dojde k dekompresi a cestující čeká okamžitá smrt.

I když se zdá, že zavedení dopravy budoucnosti formou kapsle, která se v podzemním tunelu pohybuje rychlostí 1300 kilometrů v hodině díky podtlaku, se brzy stane skutečností, stále zůstává nevyřešeno mnoho otazníků. Zejména pokud jde o původní verzi, kdy se kapsle pohybuje rychlostí přes 1000 kilometrů v hodině ve vakuu.

Skeptický ohledně rychlosti zavedení tohoto druhu dopravy pod městy je Chris Bannister, docent dopravního inženýrství na britské univerzitě v Bathu. „Vidíme, jak je těžké vybudovat dobíjecí stanice pro elektromobily,“ nabízí srovnání s technologicky mnohem jednodušší variantou dopravy pomocí elektromobilů.

Roger Goodall, profesor dopravního inženýrství na univerzitě Loughborough, který se zaměřuje na výzkum železniční dopravy, sice tvrdí, že se hyperloop může v následujících letech uplatnit na kratší vzdálenost. Fáze, kdy bude kapsle letět na delší vzdálenost ve vakuu, je však hodně daleko. Pokud potrubí nebude vzduchotěsné, dojde k výraznému snížení rychlosti. Vakuová čerpadla, která mají udržovat podtlak, musí být vybudována v intervalech po celé trase a budou vyžadovat napájení.


Doprava budoucnosti: kdo a co bude konkurovat hyperloopu?


Biochemik Phillip Mason tvrdí, že je téměř nemožné vybudovat potrubí dlouhé stovky kilometrů a udržovat v něm vakuum. „Problematika prodloužení trubice s vakuem je noční můrou,“ řekl pro Wired.

Jakýkoliv materiál využitý na výstavbu infrastruktury na dlouhou vzdálenost se vlivem teploty smršťuje a rozšiřuje. To může být pro hyperloop zásadní problém.

Také pro pasažéry se jedná o značné riziko, pokud budou umístěni do kapsle, okolo které je vakuum. Trubice by mohla být rozdrcena atmosférou. „V případě dekomprese, nebudou k dipozici kyslíkové masky, které cestující udrží na živu,“ varoval. S vakuem není legrace. Prostředí několik metrů pod povrchem Země se stane pro člověka stejně nepřátelské jako vesmír. „Jakákoliv nehoda hyperloopu bude mít za následek okamžitou smrt všech lidí v kapsli a ohrozí i další v celém systému,“ tvrdí Mason.

Bezpečnost cestujících v systému, který se pohybuje ve vakuu, nemůže být nikdy spolehlivě vyřešena, souhlasí Marcel Jufer, profesor elektrické dopravy na technickém institutu v Lausanne. Tubusy navíc mohou být vystaveny nebezpečí zemětřesení, sabotáže, teroristického útoku. Jufer se přitom už v 80. letech minulého století podílel na projektu Swissmetro, kdy měly podzemní tunely propojit švýcarská města. Vlaky využívající magnetickou levitaci měly mít rychlost 450 kilometrů v hodině. Projekt byl opuštěn kvůli finanční náročnosti.

Navíc pokud hyperloop nebude dosahovat rychlost vyšší než 600 kilometrů za hodinu, budou mu konkurovat rychlovlaky, protože vybudování jejich infrastruktury a provozu bude levnější, upozornil Carlo van der Weijer, který vede oddělení chytré mobility na technologické univerzitě v Eindhovenu.

Koncept zveřejnil v roce 2013 podnikatel Elon Musk, který zároveň oznámil, že 10. prosince začne testovací provoz v tunelu pod Los Angeles. Tunely razí jedna z jeho firem The Boring Company. Přepravní rychlost by měla být zatím 240 km za hodinu.

Na začátku října konkurenční společnost Hyperloop TT (Hyperloop Transposrtation Technologies) ukázala prototyp kapsle, která měří 32 metrů a váží 5 tun. Testována by měla být ve Francii.

Dále čtěte:

Finanční hádanka. Muskův hyperloop se bez dotací neobejde

Na kabině Hyperloopu pro pasažéry už se pracuje. Denně přepraví 164 tisíc lidí

Z Lipska do Berlína za 14 minut? Hyperloop představil plány pro Evropu


Čtěte také

 Karakurt

Přehrada černého vlka. Energo-Pro staví v Turecku projekty za 17 miliard korun

Skupina Energo-Pro byznysmena Jaromíra Tesaře staví v horách na severovýchodě Turecka dvě…

21. dubna 2019

 Šéf německé GLS Bank Thomas Jorberg

Doporučení ekobankéře Jorberga: Ani cent do uhlí

Uhlíková daň je nevyhnutelná, po jejím zavedení se veškerá neekologická aktiva stanou…

21. dubna 2019

Makrooko Miroslava Zámečníka

Úvěry zelené, výsledovka červená

Zvlášť vyhřáté místo v ekonomickém pekle náleží manipulaci s finančním trhem.

21. dubna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 13 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Dilema, které řeší každoročně tisíce dovolenkářů. Je…

  • Opce jsou pro toho, kdo si rád nechává zadní vrátka…

  • Strašák jménem volatilita

  • Posíláte peníze po Evropě a chcete se vyhnout vysokým…

  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Přejeme krásné Velikonoce
Našel bitcoin již svoje dno?
Je lepší se pojistit proti vodě, nebo proti ohni?
Když pojistit, tak proti zlomené noze. Nebo?
Dodavatelé elektřiny ovládají on-line svět. Co vyřídíte přes počítač nebo mobil?
Auta
Škoda 1000 MB přinesla před 55 lety technologie, které…
Čtvrtý do hry: Toyota ProAce City
Stinger začne driftovat. Kia představila speciální verzi GTS opatřenou režimem Drift
Kvíz: Uhodnete, ve kterých autech se poprvé objevily tyto vynálezy?
Vyzkoušeli jsme Bureko 6×6: Jak jezdí nové monstrum z Českých Budějovic?
Hry pro příležitostné hráče