Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak se stát profesionálním rozhodcem či mediátorem

Studium manažerských programů MBA a LL.M. zaměřených na oblasti financí, řízení podniku…

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

 Brexit nejvíc postihne své příznivce
Brexit nejvíc postihne své příznivce
Autor: čtk

Čistý průstřel vlastní nohy. Na „tvrdý“ brexit nejvíce doplatí jeho příznivci

 Zámečník 03. března 2018, 15:05  -  Miroslav Zámečník
 Brexit nejvíc postihne své příznivce
Brexit nejvíc postihne své příznivce
Autor: čtk
03. března 2018, 15:05

Máte-li trochu smysl pro ironii, musíte ocenit analýzu regionálních dopadů brexitu. Dokonce by se dalo říct, že je to obzvlášť rafinovaný škleb osudu. Zejména varianta „tvrdého brexitu“ postihne především ty regiony, kde se nejvíc hlasovalo pro vystoupení z Unie. Při hlubším seznámení s okolnostmi ovšem vyjde najevo, že na dosti odlišném regionálním dopadu není nic překvapivého ani nepředvídatelného.

V nejhorším případě naprosté nedohody se po vystoupení Británie z EU ve vzájemném obchodě zbožím přejde na záložní scénář - celní sazby podle Světové obchodní organizace (WTO). To znamená, že vývoz z Británie bude podléhat stejné zátěži jako z jakékoli jiné země, se kterou nemá EU dohodnuto něco lepšího (což se týká většiny významnějších obchodních partnerů).

Abychom to převedli do praktické roviny: Dovoz aut do EU je podle tarifu WTO zatížen sazbou deset procent, u součástek a dílů pro automobily pak tři až čtyři procenta. Těch deset procent je samo o sobě dost, ale podstatné je, že třeba s Jižní Koreou, odkud se dováží hodně aut, má EU dohodu o volném obchodu, a s Tureckem celní unii. Takže součástky i hotová auta by v nejhorším scénáři narážely na podstatně vyšší bariéry v případě Británie než těchto zemí, jakkoli se to jeví jako absurdní. Ale takový výsledek jednoduše vyloučit nelze.

Další věc je, jaká je vývozní závislost jednotlivých regionů na EU, kde existují velké rozdíly. Paradoxně Skotsko, které je na vývozu do EU relativně nejméně závislé, hlasovalo pro setrvání v Unii, zatímco nesrovnatelně závislejší východní a severovýchodní Anglie hlasovaly s výraznou majoritou pro vystoupení. Proevropský a velmi kosmopolitní Londýn je servisní centrum, podíl zboží na celkovém exportu je nízký.

Kdo jak v referendu hlasoval ( Autor: Euro )

Z posledních analýz, které si nechala z vnitřních zdrojů udělat britská vláda, vyplývá, že s výjimkou zemědělství pro všechna britská odvětví dopadá brexit netto záporně, přičemž čím tvrdší varianta, tím vyšší dopady.

Tržní služby jsou většinou koncentrovány v Londýně a okolí, ale zpracovatelský průmysl je něco jiného (regionálně se v Británii sleduje pouze obchod zbožím), protože zrovna vysoké clo WTO na auta postihne jihozápad, středozápad a severovýchod Anglie, zatímco dopad na chemický průmysl zasáhne především východní regiony Anglie.

Podíl vývozu do EU na celkovém vývozu ( Autor: Euro )

Asymetrická závislost

Zastánci brexitu s oblibou poukazovali a poukazují na to, že vzhledem k velkému deficitu Británie v obchodě zbožím má Unie velký zájem se dohodnout, aby nepřišla o svého významného obchodního partnera. Ani v tomto ohledu to není tak jednoznačné. Vzájemná závislost je asymetrická, ato jak na úrovni Británie-EU, tak v jednotlivých bilaterálních relacích, ale i v rámci Británie.

Jak tomu rozumět? Předně má sice EU vysoký přebytek, ale zároveň váha Británie vůči zbytku EU je asi pětinová. Irsko bude samozřejmě odchod Spojeného království bolet nejvíce, a to nejen ekonomicky. Avšak i Česko, až nechutně závislé na automobilovém průmyslu, je příkladem asymetrie.

Struktura vývozu podle regionů ( Autor: Euro )

Srovnejte třeba s Bulharskem nebo Chorvatskem, které žádná auta nevyvážejí a vůči Británii fungují jako relativně levné letní turistické destinace a o toto postavení brexitem nepřijdou. Midlands (centrální regiony), sever a východ Anglie budou v případě tvrdého brexitu bity disproporčně, ale jak to v dějinách bývá, sveze se s nimi i pár nevinných. Třeba chudé Severní Irsko, které hlasovalo pro setrvání v Unii. Tak to chodí.

Pracujte v Unii, láká Česko Brity ke stěhování

Dále čtěte:

Česko bude po brexitu do rozpočtu EU přispívat víc, myslí si Schillerová

Brexit podle Corbyna: Británie by měla zůstat v celní unii

Británii opouští nejvíce občanů EU za poslední desetiletí



Čtěte také

 První poslední Petra Weikerta

Noční pracant

Ministr dopravy Vladimír Kremlík podle všeho našel ve stolku své kanceláře notýsek po…

před 1 hodinou

 CTRL-labs

Facebook koupil firmu CTRL-labs, která vyvíjí ovládání přístrojů pomocí myšlenek

Americká internetová společnost Facebook koupila firmu CTRL-labs, která se zabývá vývojem…

před 2 hodinami

 Josef Průša

Prusa Research a Kiwi.com patří mezi pět nejrychleji rostoucích firem v regionu

České společnosti Prusa Research a Kiwi.com se umístily v první pětce žebříčku Technology…

před 2 hodinami

Boeing 737 Max 8 aerolinek Flydubai

Boeing vyplatí odškodné rodinám obětí dvou nehod stroje 737 MAX

Americký Boeing odškodní rodiny 346 lidí, kteří zahynuli při haváriích dvou letadel typu …

před 2 hodinami

Prodej sendvičů v Londýně, ilustrační foto

Pobrexitový sendvič: výrobci hledají nový recept britského „národního“ pokrmu

Producenti populárních sendvičů na britských ostrovech upravují receptury pro jejich…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Které zboží a služby příští rok zlevní díky nižší DPH?
4 finanční tipy pro samoživitelky
Jak pojistit věci na studentských kolejích?
V sobotu je sv. Václava! Obchody zůstanou zavřené
Jak založit PayPal, jak přes něj platit a jak poslat peníze někomu jinému?
Auta
I starší Tesly mají větší dojezd než nejnovější konkurence…
Tip na zhodnocení úspor: Na prodej je LaFerrari s 5453 najetými kilometry
Lexus představil svůj nejdražší model. Má motory od Volva
Dva důvody k oslavě
Dálniční známky 2020: Vše, co potřebujete vědět
Hry pro příležitostné hráče