Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Čistý průstřel vlastní nohy. Na „tvrdý“ brexit nejvíce doplatí jeho příznivci

 Zámečník 03. března, 15:05  -  Miroslav Zámečník
03. března, 15:05

Máte-li trochu smysl pro ironii, musíte ocenit analýzu regionálních dopadů brexitu. Dokonce by se dalo říct, že je to obzvlášť rafinovaný škleb osudu. Zejména varianta „tvrdého brexitu“ postihne především ty regiony, kde se nejvíc hlasovalo pro vystoupení z Unie. Při hlubším seznámení s okolnostmi ovšem vyjde najevo, že na dosti odlišném regionálním dopadu není nic překvapivého ani nepředvídatelného.

V nejhorším případě naprosté nedohody se po vystoupení Británie z EU ve vzájemném obchodě zbožím přejde na záložní scénář - celní sazby podle Světové obchodní organizace (WTO). To znamená, že vývoz z Británie bude podléhat stejné zátěži jako z jakékoli jiné země, se kterou nemá EU dohodnuto něco lepšího (což se týká většiny významnějších obchodních partnerů).

Abychom to převedli do praktické roviny: Dovoz aut do EU je podle tarifu WTO zatížen sazbou deset procent, u součástek a dílů pro automobily pak tři až čtyři procenta. Těch deset procent je samo o sobě dost, ale podstatné je, že třeba s Jižní Koreou, odkud se dováží hodně aut, má EU dohodu o volném obchodu, a s Tureckem celní unii. Takže součástky i hotová auta by v nejhorším scénáři narážely na podstatně vyšší bariéry v případě Británie než těchto zemí, jakkoli se to jeví jako absurdní. Ale takový výsledek jednoduše vyloučit nelze.

Další věc je, jaká je vývozní závislost jednotlivých regionů na EU, kde existují velké rozdíly. Paradoxně Skotsko, které je na vývozu do EU relativně nejméně závislé, hlasovalo pro setrvání v Unii, zatímco nesrovnatelně závislejší východní a severovýchodní Anglie hlasovaly s výraznou majoritou pro vystoupení. Proevropský a velmi kosmopolitní Londýn je servisní centrum, podíl zboží na celkovém exportu je nízký.

Z posledních analýz, které si nechala z vnitřních zdrojů udělat britská vláda, vyplývá, že s výjimkou zemědělství pro všechna britská odvětví dopadá brexit netto záporně, přičemž čím tvrdší varianta, tím vyšší dopady.

Tržní služby jsou většinou koncentrovány v Londýně a okolí, ale zpracovatelský průmysl je něco jiného (regionálně se v Británii sleduje pouze obchod zbožím), protože zrovna vysoké clo WTO na auta postihne jihozápad, středozápad a severovýchod Anglie, zatímco dopad na chemický průmysl zasáhne především východní regiony Anglie.

Asymetrická závislost

Zastánci brexitu s oblibou poukazovali a poukazují na to, že vzhledem k velkému deficitu Británie v obchodě zbožím má Unie velký zájem se dohodnout, aby nepřišla o svého významného obchodního partnera. Ani v tomto ohledu to není tak jednoznačné. Vzájemná závislost je asymetrická, ato jak na úrovni Británie-EU, tak v jednotlivých bilaterálních relacích, ale i v rámci Británie.

Jak tomu rozumět? Předně má sice EU vysoký přebytek, ale zároveň váha Británie vůči zbytku EU je asi pětinová. Irsko bude samozřejmě odchod Spojeného království bolet nejvíce, a to nejen ekonomicky. Avšak i Česko, až nechutně závislé na automobilovém průmyslu, je příkladem asymetrie.

Srovnejte třeba s Bulharskem nebo Chorvatskem, které žádná auta nevyvážejí a vůči Británii fungují jako relativně levné letní turistické destinace a o toto postavení brexitem nepřijdou. Midlands (centrální regiony), sever a východ Anglie budou v případě tvrdého brexitu bity disproporčně, ale jak to v dějinách bývá, sveze se s nimi i pár nevinných. Třeba chudé Severní Irsko, které hlasovalo pro setrvání v Unii. Tak to chodí.

Pracujte v Unii, láká Česko Brity ke stěhování

Dále čtěte:

Česko bude po brexitu do rozpočtu EU přispívat víc, myslí si Schillerová

Brexit podle Corbyna: Británie by měla zůstat v celní unii

Británii opouští nejvíce občanů EU za poslední desetiletí



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Akcie Apple a Alphabet vymazaly letošní zisky
Jak si vyřídit živnostenský list a kolik to bude stát?
Kdy potřebujete návrh vkladu do katastru nemovitostí? Jde to online?
Zdražil váš dodavatel? Právě teď můžete bezplatně odejít
Jak si vyřídit výpis z katastru nemovitostí online?
Auta
Jízdní dojmy: Autobusy Isuzu
Volkswagen Atlas Cross Sport: Další SUV s karoserií „kupé“ se představuje v sériové podobě
Kvíz: Poznáte auto jen podle fotky zadního světla?
CNG autobusy Solaris pro Paříž
Nová Mazda3 se ukázala v Praze. Jen dva týdny po světové premiéře v L.A.
Technologie
Tohle je 25 nejhorších hesel roku 2018. Stále vede 123456
Xbox Game Pass jen za polovinu. Za 1500 Kč můžete hrát 100+ her po celý rok
Stáhněte si zdarma hry Lego The Hobbit a Full Throttle Remastered
Intel odhalil architekturu GPU Gen11. Grafika Ice Lake má mít výkon jako Ryzen 3 2200G
Nejlevnější smartphony pod stromeček. Co koupit do 5000 Kč?
Hry pro příležitostné hráče