Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Čistý průstřel vlastní nohy. Na „tvrdý“ brexit nejvíce doplatí jeho příznivci

 Zámečník 03. března 2018, 15:05  -  Miroslav Zámečník
03. března 2018, 15:05

Máte-li trochu smysl pro ironii, musíte ocenit analýzu regionálních dopadů brexitu. Dokonce by se dalo říct, že je to obzvlášť rafinovaný škleb osudu. Zejména varianta „tvrdého brexitu“ postihne především ty regiony, kde se nejvíc hlasovalo pro vystoupení z Unie. Při hlubším seznámení s okolnostmi ovšem vyjde najevo, že na dosti odlišném regionálním dopadu není nic překvapivého ani nepředvídatelného.

V nejhorším případě naprosté nedohody se po vystoupení Británie z EU ve vzájemném obchodě zbožím přejde na záložní scénář - celní sazby podle Světové obchodní organizace (WTO). To znamená, že vývoz z Británie bude podléhat stejné zátěži jako z jakékoli jiné země, se kterou nemá EU dohodnuto něco lepšího (což se týká většiny významnějších obchodních partnerů).

Abychom to převedli do praktické roviny: Dovoz aut do EU je podle tarifu WTO zatížen sazbou deset procent, u součástek a dílů pro automobily pak tři až čtyři procenta. Těch deset procent je samo o sobě dost, ale podstatné je, že třeba s Jižní Koreou, odkud se dováží hodně aut, má EU dohodu o volném obchodu, a s Tureckem celní unii. Takže součástky i hotová auta by v nejhorším scénáři narážely na podstatně vyšší bariéry v případě Británie než těchto zemí, jakkoli se to jeví jako absurdní. Ale takový výsledek jednoduše vyloučit nelze.

Další věc je, jaká je vývozní závislost jednotlivých regionů na EU, kde existují velké rozdíly. Paradoxně Skotsko, které je na vývozu do EU relativně nejméně závislé, hlasovalo pro setrvání v Unii, zatímco nesrovnatelně závislejší východní a severovýchodní Anglie hlasovaly s výraznou majoritou pro vystoupení. Proevropský a velmi kosmopolitní Londýn je servisní centrum, podíl zboží na celkovém exportu je nízký.

Z posledních analýz, které si nechala z vnitřních zdrojů udělat britská vláda, vyplývá, že s výjimkou zemědělství pro všechna britská odvětví dopadá brexit netto záporně, přičemž čím tvrdší varianta, tím vyšší dopady.

Tržní služby jsou většinou koncentrovány v Londýně a okolí, ale zpracovatelský průmysl je něco jiného (regionálně se v Británii sleduje pouze obchod zbožím), protože zrovna vysoké clo WTO na auta postihne jihozápad, středozápad a severovýchod Anglie, zatímco dopad na chemický průmysl zasáhne především východní regiony Anglie.

Asymetrická závislost

Zastánci brexitu s oblibou poukazovali a poukazují na to, že vzhledem k velkému deficitu Británie v obchodě zbožím má Unie velký zájem se dohodnout, aby nepřišla o svého významného obchodního partnera. Ani v tomto ohledu to není tak jednoznačné. Vzájemná závislost je asymetrická, ato jak na úrovni Británie-EU, tak v jednotlivých bilaterálních relacích, ale i v rámci Británie.

Jak tomu rozumět? Předně má sice EU vysoký přebytek, ale zároveň váha Británie vůči zbytku EU je asi pětinová. Irsko bude samozřejmě odchod Spojeného království bolet nejvíce, a to nejen ekonomicky. Avšak i Česko, až nechutně závislé na automobilovém průmyslu, je příkladem asymetrie.

Srovnejte třeba s Bulharskem nebo Chorvatskem, které žádná auta nevyvážejí a vůči Británii fungují jako relativně levné letní turistické destinace a o toto postavení brexitem nepřijdou. Midlands (centrální regiony), sever a východ Anglie budou v případě tvrdého brexitu bity disproporčně, ale jak to v dějinách bývá, sveze se s nimi i pár nevinných. Třeba chudé Severní Irsko, které hlasovalo pro setrvání v Unii. Tak to chodí.

Pracujte v Unii, láká Česko Brity ke stěhování

Dále čtěte:

Česko bude po brexitu do rozpočtu EU přispívat víc, myslí si Schillerová

Brexit podle Corbyna: Británie by měla zůstat v celní unii

Británii opouští nejvíce občanů EU za poslední desetiletí



Čtěte také

Události  Péče o osobu blízkou se nejčastěji týká takzvané sendvičové generace.

Maximální výše příspěvku na péči se v roce 2019 zvýší až na 19 200 korun

Situace, kdy člověk není kvůli špatnému zdravotnímu stavu schopen samostatně vykonávat…

před 3 hodinami

 Herba Fabrica, ilustrační foto

Sucho jako příležitost. České zemědělství plodí startupy

Sucho ničí zemědělskou půdu, která navíc rychlým tempem mizí ve prospěch skladů a…

před 3 hodinami

 Samsung Galaxy Fold

Samsung představil skládací telefon. Model Galaxy Fold bude stát přes 50 tisíc korun

Co Samsung slíbil, to i plní. Na podzim nás navnadil skládacím telefonem, které měl začít…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Daňové zvýhodnění na děti: Česko vs. Slovensko
Myslíte si, že kouříte zdravě e-cigaretu? Aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Jak by měla vypadat plná moc k přepisu auta?
Daňové přiznání 2019: do kdy a jak musíte zaplatit daň z příjmu
Žádáme o rodičovskou a mateřskou
Auta
Jako dva mobily v jednom. Skládací Galaxy Fold je tady a…
Audi SQ5 TDI: Další diesel s elektrickým kompresorem přichází. Nabízí 347 koní a 700 Nm
Silnice ve správě státu: Neexistuje lepší řešení?
Kolik NOx produkují moderní diesely v reálném provozu? Některé nic
Mercedes-Benz Trucks prezentoval výsledky a nové produkty
Technologie
Homeopatická pohotovost (video s CZ titulky)
Výzkum poukázal na nedostatky správců hesel. Je možné získat hesla z paměti
Šmoulové a další pohádky. Google v ČR spustil YouTube Kids
Jako dva mobily v jednom. Skládací Galaxy Fold je tady a bude pekelně drahý
Twitter chce nový začátek. K testování „Twttru“ se můžete přihlásit i vy
Hry pro příležitostné hráče