Češi kvůli manipulacím se spotřebou utratili za benzín o 54 miliard víc, než by měli - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Češi kvůli manipulacím se spotřebou utratili za benzín o 54 miliard víc, než by měli

,
Češi kvůli manipulacím se spotřebou utratili za benzín o 54 miliard víc, než by měli
Zdroj: Profimedia.cz

Řidiči v Evropě zaplatili v letech 2000 až 2017 za palivo o 150 miliard eur (3,9 bilionu korun) více, než by správně měli podle uváděné spotřeby automobilek. V Česku to bylo 2,1 miliardy eur (54 miliard korun). Vypočítala to organizace Transport&Environment. Vyšší spotřeba má samozřejmě dopad i na to, že se emise CO2 snižují pomaleji, než bylo naplánováno. Od roku 2000 to je pouze 10 procent.

Deklarovaná spotřeba paliva osobních automobilů od výrobců je mnohem nižší, než je skutečná spotřeba v reálném provozu. Na tento problém dlouhodobě upozorňují nezávislé organizace.

Nyní bruselská organizace Transport&Environment (známá také pod názvem Evropská federace pro dopravu a životní prostředí), jež propaguje čistou dopravu v Evropě, spočítala, o kolik řidiči zaplatili mezi lety 2000 až 2017 více peněz za pohonné hmoty kvůli vyšší spotřebě svých aut.

Celkem se jedná o sumu 150 miliard eur (3,9 bilionu korun). Na Česko připadá rozdíl ve výši 2,1 miliardy eur (54 miliard korun). Jen za loňský rok to v Evropě bylo celkem 23,4 miliardy eur, což je více peněz, než například utratí Švédové ročně za jídlo.

Výrobci totiž udávají hodnoty spotřeby, které se dosahují v laboratorních podmínkách. Nůžky mezi udávanou spotřebou výrobci a spotřebou v reálném provozu se přitom stále více rozevírají. V roce 2000 to bylo devět procent, loni už 42 procent.


Britské školy bojují proti automobilům:

Choďte s dětmi pěšky, vzkazují rodičům

Protest proti znečištění ovzduší v Londýně, ilustrační foto


I když se Evropská unie snaží testy spotřeby stále více přibližovat reálnému provozu, vyšlo v červenci najevo, že automobilky nové testování WLTP také manipulovaly, aby dosáhly na nižší hodnoty produkce oxidu uhličitého. Nový cyklus musí splňovat od září 2018 všechny nově prodávané vozy.

Greg Archer z Transport&Environment tvrdí, že sliby automobilek týkající se snižování spotřeby paliva a s tím související nižší produkce CO2 jsou iluzorní. „Za posledních pět let nedošlo u automobilů k reálnému snížení produkce CO2 . Od roku 2000 se jedná o reálné snížení o deset procent. To je o hodně méně, než automobilky slibovaly,“ zdůraznil. Na podvádění automobilek podle něj doplácejí řidiči, kteří musí vydat více peněz za pohonné hmoty. Trpí tím také životní prostředí.

Mluvčí asociace evropských výrobců automobilů ACEA nicméně uvedla, že technologická vylepšení nových automobilů vedla v posledních desetiletích k výraznému snížení emisí oxidu uhličitého a také k úsporám pro spotřebitele.

Dále čtěte:

Špinavá auta že zachrání tisíce životů? Trumpova vláda podporuje fosilní paliva

Pokrytectví bohatých států: doma fosilní zdroje nechtějí, v Africe je podporují

Těžař BP: Fosilní paliva čeká zářná budoucnost

Čerpací stanice BP, ilustračřní foto


Ohodnoťte tento článek
Diskuze