Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Spirála lží: emise i spotřeba jsou skoro o polovinu vyšší, než tvrdí výrobci

07. listopadu 2017, 06:00  -  frn
07. listopadu 2017, 06:00

Rozdíl mezi skutečnou a uváděnou spotřebou nově prodávaných vozů je v průměru 42 procent. O tolik více oxidu uhličitého automobily produkují. K těmto číslům došla organizace ICCT Europe. Analyzovala data z více než milionu automobilů v osmi evropských zemích.

Nezávislý institut ICCT Europe (Mezinárodní rada pro čistou dopravu) podle svých šetření došel k závěru, že se spotřeba uváděná výrobci od skutečné spotřeby v provozu výrazně liší. V roce 2016 činil rozdíl mezi deklarovanými emisemi CO2 a reálně vypuštěnými hodnotami v průměru 42 procent.

„Rozdíl mezi oficiálně uváděnou a skutečnou spotřebou je vyšší, než byl kdykoliv dříve. Před deseti lety tento rozdíl činil asi 15 procent,“ řekl ke zjištěním šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Americká ICCT je nezávislá organizace, která pravidelně testuje automobily v reálném provozu. Před dvěma lety stála za odhalením podvodů s emisemi dieselových motorů koncernu Volkswagen.

Produkce CO2 automobilů
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Od roku 2021 by to mělo být 95 g/km. Spotřeba jednoho litru benzínu na 100 kilometrů odpovídá 23 g/km CO2. U nafty to je 27 g/km CO2. Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litrů benzínu, či 3,54 litrů nafty na 100 km. Kalkulačka výpočtu emisí CO2 na základě spotřeby automobilu je dostupná například ZDE. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramů na kilometr.

V roce 2013 byl rozdíl v Evropě asi 25 procent. Je dán především tím, jak se nové vozy testují. Spotřeba je testována ve zkušebních laboratořích, nikoliv v reálném provozu. ICCT navrhuje, aby byly zavedeny namátkové kontroly aut přímo na silnicích a měřilo se, kolik produkují CO2.

„Bylo by důležité konečně zavést sankce v celé Evropě, aby mohli být výrobci za podvody a zkreslené údaje potrestáni, jinak se nic nezmění,“ dodal Mock.

Evropská unie sice od roku 2021 připravila další přísné normy CO2, podle poradenské společnosti MSCI takové limity mohou automobilky jen těžko splnit, uvedla německá agentura DPA. Hovoří se o limitu 95 gramů CO2/km. To odpovídá 3,54 litrů nafty či 4,06 litrů benzínu na 100 km.


Aféra Dieselgate a spotřeba aut po úpravě motoru:

Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii


ICCT společně s nizozemskou společností TNO analyzovaly data o spotřebě u 1,1 milionu vozů v osmi evropských zemích. „Všechny zdroje údajů potvrzují, že rozdíl mezi spotřebou uvedenou výrobci a spotřebou uvedenou zákazníky dosáhla nového maxima,“ dodal analytik ICCT Uwe Tietge. U soukromých vozů je rozdíl 39 procent, u firemních vozů 45 procent, upřesnil Tietge.

Analýza neuvádí konkrétní značky aut, ale nejhůře dopadl prémiový segment a vozy s hybridním pohonem. U některých vozů z těchto kategorií činí rozdíl více než 50 procent. V průměru řidiči zaplatí ročně na palivu o 400 eur více (10 200 korun), než je deklarováno.

Zkreslování údajů se neděje pouze v zemích EU, ale také v Číně, Japonsku a Spojených státech. „Nesoulad mezi laboratorními a skutečnými výsledky je v Evropě nejvýraznější,“ prohlásil Mock. Naopak systém testování ve Spojených státech je přísnější a proto jsou rozdíly menší, dodali autoři výzkumu.

Dále čtěte:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory



Čtěte také

Euro TV
Adam Zábranský

Městské byty mají zůstat sociálně potřebným, říká pražský radní pro bydlení Adam Zábranský

Připadají vám aktuální ceny bytů v Praze vysoké? Jak pro koho. Například ve Vršovicích se…

před 9 hodinami

Události  Péče o osobu blízkou se nejčastěji týká takzvané sendvičové generace.

Maximální výše příspěvku na péči se v roce 2019 zvýší až na 19 200 korun

Situace, kdy člověk není kvůli špatnému zdravotnímu stavu schopen samostatně vykonávat…

před 9 hodinami

 Herba Fabrica, ilustrační foto

Sucho jako příležitost. České zemědělství plodí startupy

Sucho ničí zemědělskou půdu, která navíc rychlým tempem mizí ve prospěch skladů a…

před 9 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Daňové zvýhodnění na děti: Česko vs. Slovensko
Myslíte si, že kouříte zdravě e-cigaretu? Aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Jak by měla vypadat plná moc k přepisu auta?
Daňové přiznání 2019: do kdy a jak musíte zaplatit daň z příjmu
Žádáme o rodičovskou a mateřskou
Auta
Jako dva mobily v jednom. Skládací Galaxy Fold je tady a…
Audi SQ5 TDI: Další diesel s elektrickým kompresorem přichází. Nabízí 347 koní a 700 Nm
Silnice ve správě státu: Neexistuje lepší řešení?
Kolik NOx produkují moderní diesely v reálném provozu? Některé nic
Mercedes-Benz Trucks prezentoval výsledky a nové produkty
Technologie
Další Turing na cestě: Nvidia chystá i kartu GeForce GTX 1650, vyjde příští měsíc
Homeopatická pohotovost (video s CZ titulky)
Výzkum poukázal na nedostatky správců hesel. Je možné získat hesla z paměti
Šmoulové a další pohádky. Google v ČR spustil YouTube Kids
Jako dva mobily v jednom. Skládací Galaxy Fold je tady a bude pekelně drahý
Hry pro příležitostné hráče