Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: E15

Spirála lží: emise i spotřeba jsou skoro o polovinu vyšší, než tvrdí výrobci

07. listopadu 2017, 06:00  -  frn
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: E15
07. listopadu 2017, 06:00

Rozdíl mezi skutečnou a uváděnou spotřebou nově prodávaných vozů je v průměru 42 procent. O tolik více oxidu uhličitého automobily produkují. K těmto číslům došla organizace ICCT Europe. Analyzovala data z více než milionu automobilů v osmi evropských zemích.

Nezávislý institut ICCT Europe (Mezinárodní rada pro čistou dopravu) podle svých šetření došel k závěru, že se spotřeba uváděná výrobci od skutečné spotřeby v provozu výrazně liší. V roce 2016 činil rozdíl mezi deklarovanými emisemi CO2 a reálně vypuštěnými hodnotami v průměru 42 procent.

„Rozdíl mezi oficiálně uváděnou a skutečnou spotřebou je vyšší, než byl kdykoliv dříve. Před deseti lety tento rozdíl činil asi 15 procent,“ řekl ke zjištěním šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Americká ICCT je nezávislá organizace, která pravidelně testuje automobily v reálném provozu. Před dvěma lety stála za odhalením podvodů s emisemi dieselových motorů koncernu Volkswagen.

Produkce CO2 automobilů
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Od roku 2021 by to mělo být 95 g/km. Spotřeba jednoho litru benzínu na 100 kilometrů odpovídá 23 g/km CO2. U nafty to je 27 g/km CO2. Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litrů benzínu, či 3,54 litrů nafty na 100 km. Kalkulačka výpočtu emisí CO2 na základě spotřeby automobilu je dostupná například ZDE. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramů na kilometr.

V roce 2013 byl rozdíl v Evropě asi 25 procent. Je dán především tím, jak se nové vozy testují. Spotřeba je testována ve zkušebních laboratořích, nikoliv v reálném provozu. ICCT navrhuje, aby byly zavedeny namátkové kontroly aut přímo na silnicích a měřilo se, kolik produkují CO2.

„Bylo by důležité konečně zavést sankce v celé Evropě, aby mohli být výrobci za podvody a zkreslené údaje potrestáni, jinak se nic nezmění,“ dodal Mock.

Evropská unie sice od roku 2021 připravila další přísné normy CO2, podle poradenské společnosti MSCI takové limity mohou automobilky jen těžko splnit, uvedla německá agentura DPA. Hovoří se o limitu 95 gramů CO2/km. To odpovídá 3,54 litrů nafty či 4,06 litrů benzínu na 100 km.


Aféra Dieselgate a spotřeba aut po úpravě motoru:

Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii


ICCT společně s nizozemskou společností TNO analyzovaly data o spotřebě u 1,1 milionu vozů v osmi evropských zemích. „Všechny zdroje údajů potvrzují, že rozdíl mezi spotřebou uvedenou výrobci a spotřebou uvedenou zákazníky dosáhla nového maxima,“ dodal analytik ICCT Uwe Tietge. U soukromých vozů je rozdíl 39 procent, u firemních vozů 45 procent, upřesnil Tietge.

Analýza neuvádí konkrétní značky aut, ale nejhůře dopadl prémiový segment a vozy s hybridním pohonem. U některých vozů z těchto kategorií činí rozdíl více než 50 procent. V průměru řidiči zaplatí ročně na palivu o 400 eur více (10 200 korun), než je deklarováno.

Zkreslování údajů se neděje pouze v zemích EU, ale také v Číně, Japonsku a Spojených státech. „Nesoulad mezi laboratorními a skutečnými výsledky je v Evropě nejvýraznější,“ prohlásil Mock. Naopak systém testování ve Spojených státech je přísnější a proto jsou rozdíly menší, dodali autoři výzkumu.

Dále čtěte:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory



Čtěte také

 Informační technologie jsou dlouhodobě doménou mužů, ilustrační foto

Předposlední místo v OECD. Čtyři z pěti českých firem nemají v IT ani jednu ženu

Informační technologie jsou dlouhodobě doménou mužů, u 81 procent malých a středních…

před 2 hodinami

 Sídlo PPF, ilustrační foto

Home Credit ruší plány na vstup na hongkongskou burzu, na vině jsou podmínky na trhu

Skupina Home Credit nebude kvůli tržním podmínkám pokračovat v přípravě vstupu na hlavní…

před 2 hodinami

 Čínský přístav Qingdao, ilustrační foto

Světová ekonomika zpomaluje. OECD zhoršila odhad růstu v příštím roce na 2,9 procenta

Růst světové ekonomiky by měl v letošním i příštím roce činit 2,9 procenta, což…

před 3 hodinami

Dopravní nehoda

Jak postupovat při dopravní nehodě? Zachovejte klid a buďte duchapřítomní

K dopravní nehodě se člověk mnohdy dostane jako slepý k houslím. I když jezdíte…

před 3 hodinami

 Americký prezident Donald Trump, ilustrační foto

Trump chtěl internovat migranty v Guantánamu. Zděšení poradci plán rychle pohřbili

Americký prezident Donald Trump chtěl označit migranty přicházející do USA jako…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Růst rodičovské 2020 - kompletní info
Kdo musí platit rozhlasové a televizní poplatky nejen v nájmu?
Minimální mzda v roce 2020: kdy budeme znát její výši?
Nezkusíte energii ze Slunce?
Kdy letos chodí Mikuláš?
Auta
Indická Jawa Pérák dostane silnější a čistší motor
Osmiválce nevymřely. Mercedes představil hned dvě velká SUV s výkonem přes 600 koní
Hyundai úspěšně prověřoval platooning
Koncept Hyundai Vision T PHEV je předzvěst ekologicky šetrného vozu s dynamickými jízdní vlastnostmi
Fenomenální Lexus LC 500 se dočkal také varianty se stahovací střechou
Hry pro příležitostné hráče