Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: E15

Spirála lží: emise i spotřeba jsou skoro o polovinu vyšší, než tvrdí výrobci

07. listopadu 2017, 06:00  -  frn
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: E15
07. listopadu 2017, 06:00

Rozdíl mezi skutečnou a uváděnou spotřebou nově prodávaných vozů je v průměru 42 procent. O tolik více oxidu uhličitého automobily produkují. K těmto číslům došla organizace ICCT Europe. Analyzovala data z více než milionu automobilů v osmi evropských zemích.

Nezávislý institut ICCT Europe (Mezinárodní rada pro čistou dopravu) podle svých šetření došel k závěru, že se spotřeba uváděná výrobci od skutečné spotřeby v provozu výrazně liší. V roce 2016 činil rozdíl mezi deklarovanými emisemi CO2 a reálně vypuštěnými hodnotami v průměru 42 procent.

„Rozdíl mezi oficiálně uváděnou a skutečnou spotřebou je vyšší, než byl kdykoliv dříve. Před deseti lety tento rozdíl činil asi 15 procent,“ řekl ke zjištěním šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Americká ICCT je nezávislá organizace, která pravidelně testuje automobily v reálném provozu. Před dvěma lety stála za odhalením podvodů s emisemi dieselových motorů koncernu Volkswagen.

Produkce CO2 automobilů
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Od roku 2021 by to mělo být 95 g/km. Spotřeba jednoho litru benzínu na 100 kilometrů odpovídá 23 g/km CO2. U nafty to je 27 g/km CO2. Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litrů benzínu, či 3,54 litrů nafty na 100 km. Kalkulačka výpočtu emisí CO2 na základě spotřeby automobilu je dostupná například ZDE. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramů na kilometr.

V roce 2013 byl rozdíl v Evropě asi 25 procent. Je dán především tím, jak se nové vozy testují. Spotřeba je testována ve zkušebních laboratořích, nikoliv v reálném provozu. ICCT navrhuje, aby byly zavedeny namátkové kontroly aut přímo na silnicích a měřilo se, kolik produkují CO2.

„Bylo by důležité konečně zavést sankce v celé Evropě, aby mohli být výrobci za podvody a zkreslené údaje potrestáni, jinak se nic nezmění,“ dodal Mock.

Evropská unie sice od roku 2021 připravila další přísné normy CO2, podle poradenské společnosti MSCI takové limity mohou automobilky jen těžko splnit, uvedla německá agentura DPA. Hovoří se o limitu 95 gramů CO2/km. To odpovídá 3,54 litrů nafty či 4,06 litrů benzínu na 100 km.


Aféra Dieselgate a spotřeba aut po úpravě motoru:

Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii


ICCT společně s nizozemskou společností TNO analyzovaly data o spotřebě u 1,1 milionu vozů v osmi evropských zemích. „Všechny zdroje údajů potvrzují, že rozdíl mezi spotřebou uvedenou výrobci a spotřebou uvedenou zákazníky dosáhla nového maxima,“ dodal analytik ICCT Uwe Tietge. U soukromých vozů je rozdíl 39 procent, u firemních vozů 45 procent, upřesnil Tietge.

Analýza neuvádí konkrétní značky aut, ale nejhůře dopadl prémiový segment a vozy s hybridním pohonem. U některých vozů z těchto kategorií činí rozdíl více než 50 procent. V průměru řidiči zaplatí ročně na palivu o 400 eur více (10 200 korun), než je deklarováno.

Zkreslování údajů se neděje pouze v zemích EU, ale také v Číně, Japonsku a Spojených státech. „Nesoulad mezi laboratorními a skutečnými výsledky je v Evropě nejvýraznější,“ prohlásil Mock. Naopak systém testování ve Spojených státech je přísnější a proto jsou rozdíly menší, dodali autoři výzkumu.

Dále čtěte:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory



Čtěte také

 Brexit, ilustrační foto

Evropská unie se bude odkladem brexitu zabývat až po hlasování v Británii

Členské země Evropské unie se budou případným odkladem brexitu zabývat až po hlasování…

20. října 2019

 Do čela TOP 09 kandidují Tomáš Czernin a Markéta Pekarová Adamová

Hrabě a Markétka. O post předsedy TOP 09 se střetnou Kalouskův muž a Pospíšilova žena

Do čela TOP 09 kandidují Tomáš Czernin a Markéta Pekarová Adamová. O novém předsedovi či…

20. října 2019

Makrooko Miroslava Zámečníka

Spolehlivá německo-česká převodovka

Na výpadek vývozu velkého rozsahu není česká ekonomika připravena, ač muže nastat dříve,…

20. října 2019

 Autonehoda, ilustrační foto

Pojišťovny změnily ceníky. Povinné ručení v průměru zdražilo o 2,3 procenta

Průměrná cena pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinné ručení, stoupla od…

20. října 2019

Praha  Nový byt, ilustrační foto

Neobydlených bytů v Praze je 46 tisíc. Skutečný počet může být nižší, tvrdí expert

Podíl neobydlených bytů na celkovém bytovém fondu v Praze jsou nižší jednotky procent.…

20. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Senioři a moderní technologie - nepřátelé či kamarádi?
eNeschopenka 2020: co se změní?
Školní prázdniny v roce 2019/2020: kdy se mohou děti těšit na volno?
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Auta
CaetanoBus představil autobus s palivovými články od Toyoty
Autojeřáb AD 28 unese skoro svoji vlastní hmotnost. A to váží osmadvacet tun!
Plug-in hybridy nemusí být jen osobní. Ford nabízí dobíjecí Transit s tříválcem
U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej. Je to mnohem větší problém, než si myslíte
Připravují se elektrické dodávky od PSA
Hry pro příležitostné hráče