Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

Železnice v Anglii, ilustrační foto
Železnice v Anglii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Nejdřív signalizace, pak i vlaky: Britové pustili na dráhu proud ze solárních panelů

10. září, 15:07  -  František Novák
Železnice v Anglii, ilustrační foto
Železnice v Anglii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
10. září, 15:07

Pilotní projekt v Anglii má přinést revoluci v napájení vlaků. Solární panely dodávají elektřinu přímo pro železniční trať bez využití přenosové sítě. Zatím se jedná o sto fotovoltaických panelů, které u trati ve Wessexu vyrábějí elektřinu pro signalizaci. Od příštího roku mají solární články pohánět i vlaky.

V oblasti jižní Anglie byla spuštěna první solární elektrárna na světě, jež přímo vyrábí elektřinu pro železniční trať. Leží v blízkosti města Aldershot v hrabství Hampshire asi 50 kilometrů od Londýna. Stovka solárních panelů dodává elektřinu přímo pro trakční systém železniční trati. Výkon parku je 30 kW a má jít o první krůček na cestě k solární elektrifikaci drah v Anglii.

Od příštího roku mají fotovoltaické zdroje pohánět i vlakové soupravy. Trať patří státní společnosti Network Rail. Revoluční na tomto přístupu je zejména to, že elektřina není distribuována přes přenosovou soustavu. Firma chce takto elektrifikovat lokální tratě, po kterých nyní jezdí motorové vlaky na naftu.

Solární zdroje už jsou na některých místech využívány k zajištění elektřiny pro provoz nádraží. Jedním z nich je nádraží Blackfriars v centru Londýna.

Na projektu přímého propojení fotovoltaiky s trakčním systémem Network Rail spolupracuje s neziskovou organizací 10:10 Climate Action a univerzitou Imperial College London.

„Máme ambici technologii zavádět po celé železniční síti. Pokud se prokáže, že je tento projekt úspěšný, můžeme zajistit zelenější a lepší železnici pro naše cestující a veřejnost,“ uvedl ředitel dráhy Wessex v rámci Network Rail Stuart Kistruck. Rozšiřování solárních panelů podél tratí má stát miliardy liber.

V budoucnu je prostor také pro přímé solární napájení trakčních systémů tramvajových tratí ve městech.


Nákladní vlak budoucnosti má jet rychlostí 400 km/h. Zboží z Číny přiveze za tři dny


Klesající náklady výroby fotovoltaických článků znamenají, že cena elektřiny pro železnici bude levnější než elektřina dodávaná přes běžnou přenosovou soustavu. Právě obavy z ceny elektřiny dosud oddalovaly elektrifikaci některých tratí.

Šéf týmu Riding Sunbeams Leo Murray, který technologii propojení solárních systémů s trakčním systémem propaguje, tvrdí, že solární parky u kolejí mohou vlastnit také lokální komunity, jež budou elektřinu dodávat přímo pro vlaky. Umožní to snížit provozní náklady železničním dopravcům. „Spojení největšího britského spotřebitele elektřiny se solární energií vypadá jako začátek dokonalého vztahu,“ doufá Murray.

Tento model by se mohl rozšířit celosvětově, zejména pak v zemích, kde svítí často slunce, jako je Indie nebo země Jižní Ameriky. V Indii už jezdí 250 vlakových souprav, jež mají na střechách fotovoltaické panely.

Výstavba solárních parků podél trati je ale podle Riding Sunbeams efektivnějším a tedy i ekologičtějším řešením. Indická vláda plánuje, že postupně nahradí uhelné zdroje elektřiny solárními o instalovaném výkonu 100 GW.

Mají vlaky nahradit leteckou dopravu na kratších vzdálenostech?

Dále čtěte:

Ve Velimi testují nové vlaky pro Anglii. Jezdí na naftu i elektřinu

Německo nabízí železničním přepravcům miliardy za úspory energie. Přihlásila se jediná firma

Velké srovnání evropských železnic: České dráhy mají nejlepší jídlo

Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů

Němci vyčíslili negativní dopady dopravy. Škody dosahují 150 miliard eur


Čtěte také

 Nicola Sturgeonová

Sturgeonová chce další referendum o skotské nezávislosti. Johnson to odmítá

Skotská první ministryně Nicola Sturgeonová chce příští týden podniknout první kroky k…

před 6 hodinami

Pavel Páral

Plivati na zem zakázáno

Eurokomise zavřela Babišovi přístup k evropským dotacím, ale to neznamená, že je mimo hru…

před 8 hodinami

Supermarket Edeka, ilustrační foto

Segregace v supermarketu: Edeka zavedla speciální pokladny pro Němce a Poláky

Pobočka supermarketu Edeka v Chotěbuzi zavedla pokladny s přednostním právem pro Němce a…

13. prosince 2019

 Bankovní trezor

Čistý zisk bank stoupl letos o 7,7 miliardy korun. Bilanční suma se přehoupla přes osm bilionů

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2019 stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o…

13. prosince 2019

Události  Kvalita potravin v Evropě klesá

Česko má v potravinách více pesticidů než jiné země, říká toxikolog

I když spotřeba pesticidů na hektar půdy patří v Česku ve srovnání s jinými zeměmi k těm…

13. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Takto bzučí elektrický VW ID.3, aby varoval chodce. Zvuk navrhoval hudební skladatel
Hry pro příležitostné hráče