Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Železnice v Anglii, ilustrační foto
Železnice v Anglii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Nejdřív signalizace, pak i vlaky: Britové pustili na dráhu proud ze solárních panelů

10. září, 15:07  -  František Novák
Železnice v Anglii, ilustrační foto
Železnice v Anglii, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
10. září, 15:07

Pilotní projekt v Anglii má přinést revoluci v napájení vlaků. Solární panely dodávají elektřinu přímo pro železniční trať bez využití přenosové sítě. Zatím se jedná o sto fotovoltaických panelů, které u trati ve Wessexu vyrábějí elektřinu pro signalizaci. Od příštího roku mají solární články pohánět i vlaky.

V oblasti jižní Anglie byla spuštěna první solární elektrárna na světě, jež přímo vyrábí elektřinu pro železniční trať. Leží v blízkosti města Aldershot v hrabství Hampshire asi 50 kilometrů od Londýna. Stovka solárních panelů dodává elektřinu přímo pro trakční systém železniční trati. Výkon parku je 30 kW a má jít o první krůček na cestě k solární elektrifikaci drah v Anglii.

Od příštího roku mají fotovoltaické zdroje pohánět i vlakové soupravy. Trať patří státní společnosti Network Rail. Revoluční na tomto přístupu je zejména to, že elektřina není distribuována přes přenosovou soustavu. Firma chce takto elektrifikovat lokální tratě, po kterých nyní jezdí motorové vlaky na naftu.

Solární zdroje už jsou na některých místech využívány k zajištění elektřiny pro provoz nádraží. Jedním z nich je nádraží Blackfriars v centru Londýna.

Na projektu přímého propojení fotovoltaiky s trakčním systémem Network Rail spolupracuje s neziskovou organizací 10:10 Climate Action a univerzitou Imperial College London.

„Máme ambici technologii zavádět po celé železniční síti. Pokud se prokáže, že je tento projekt úspěšný, můžeme zajistit zelenější a lepší železnici pro naše cestující a veřejnost,“ uvedl ředitel dráhy Wessex v rámci Network Rail Stuart Kistruck. Rozšiřování solárních panelů podél tratí má stát miliardy liber.

V budoucnu je prostor také pro přímé solární napájení trakčních systémů tramvajových tratí ve městech.


Nákladní vlak budoucnosti má jet rychlostí 400 km/h. Zboží z Číny přiveze za tři dny


Klesající náklady výroby fotovoltaických článků znamenají, že cena elektřiny pro železnici bude levnější než elektřina dodávaná přes běžnou přenosovou soustavu. Právě obavy z ceny elektřiny dosud oddalovaly elektrifikaci některých tratí.

Šéf týmu Riding Sunbeams Leo Murray, který technologii propojení solárních systémů s trakčním systémem propaguje, tvrdí, že solární parky u kolejí mohou vlastnit také lokální komunity, jež budou elektřinu dodávat přímo pro vlaky. Umožní to snížit provozní náklady železničním dopravcům. „Spojení největšího britského spotřebitele elektřiny se solární energií vypadá jako začátek dokonalého vztahu,“ doufá Murray.

Tento model by se mohl rozšířit celosvětově, zejména pak v zemích, kde svítí často slunce, jako je Indie nebo země Jižní Ameriky. V Indii už jezdí 250 vlakových souprav, jež mají na střechách fotovoltaické panely.

Výstavba solárních parků podél trati je ale podle Riding Sunbeams efektivnějším a tedy i ekologičtějším řešením. Indická vláda plánuje, že postupně nahradí uhelné zdroje elektřiny solárními o instalovaném výkonu 100 GW.

Mají vlaky nahradit leteckou dopravu na kratších vzdálenostech?

Dále čtěte:

Ve Velimi testují nové vlaky pro Anglii. Jezdí na naftu i elektřinu

Německo nabízí železničním přepravcům miliardy za úspory energie. Přihlásila se jediná firma

Velké srovnání evropských železnic: České dráhy mají nejlepší jídlo

Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů

Němci vyčíslili negativní dopady dopravy. Škody dosahují 150 miliard eur


Čtěte také

Profesor Ivan Vaníček, majitel rodinných lesů na Lnářsku.

Profesor Vaníček: Musíme dřevo dostat z lesa

Nepotřebujeme dotace, potřebujeme hlavně odbyt, říká Ivan Vaníček, správce rodinných lesů…

před 4 hodinami

ilustrační foto

Co je horší: cholesterol, nebo léky na jeho snižování?

Ještě před pár lety byl cholesterol démonizován a proklínán. Potraviny, které jej…

před 5 hodinami

 Důchodce, ilustrační foto

Nepracovat do smrti? Na předčasný důchod je potřeba naspořit miliony

Na otázku, kolik je třeba mít našetřeno, aby člověk mohl s klidem nadobro zabouchnout…

před 6 hodinami

  Zbraslav sice není závodem v klasickém slova smyslu, adrenalin je ale na tvářích zúčastněných jasně patrný

Poctivé oktany. Legendární závod Zbraslav - Jíloviště přilákal davy milovníků veteránů

Vůně spáleného benzinu, ricinového oleje a hořícího brzdového obložení. K tomu zdánlivě…

před 7 hodinami

Události  Strom napadený kůrovcem - ilustrační foto

Zlý zákeřník ten kůrovec. Kalamita postihla Šumavu už před 150 lety

Podle spisovatele Serváce Hellera tenkrát „zmizel leckterý prales, jenž druhdy…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí…
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Čistší budoucnost, ale se spalovacími motory? Lidstvo je o kousek blíž technologii, která to umožní
Až 790 palců a rozlišení 16K. Sony chystá „televizor“ snů
Hry pro příležitostné hráče