Nejdřív signalizace, pak i vlaky: Britové pustili na dráhu proud ze solárních panelů - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Nejdřív signalizace, pak i vlaky: Britové pustili na dráhu proud ze solárních panelů

,

Pilotní projekt v Anglii má přinést revoluci v napájení vlaků. Solární panely dodávají elektřinu přímo pro železniční trať bez využití přenosové sítě. Zatím se jedná o sto fotovoltaických panelů, které u trati ve Wessexu vyrábějí elektřinu pro signalizaci. Od příštího roku mají solární články pohánět i vlaky.

V oblasti jižní Anglie byla spuštěna první solární elektrárna na světě, jež přímo vyrábí elektřinu pro železniční trať. Leží v blízkosti města Aldershot v hrabství Hampshire asi 50 kilometrů od Londýna. Stovka solárních panelů dodává elektřinu přímo pro trakční systém železniční trati. Výkon parku je 30 kW a má jít o první krůček na cestě k solární elektrifikaci drah v Anglii.

Od příštího roku mají fotovoltaické zdroje pohánět i vlakové soupravy. Trať patří státní společnosti Network Rail. Revoluční na tomto přístupu je zejména to, že elektřina není distribuována přes přenosovou soustavu. Firma chce takto elektrifikovat lokální tratě, po kterých nyní jezdí motorové vlaky na naftu.

Solární zdroje už jsou na některých místech využívány k zajištění elektřiny pro provoz nádraží. Jedním z nich je nádraží Blackfriars v centru Londýna.

Na projektu přímého propojení fotovoltaiky s trakčním systémem Network Rail spolupracuje s neziskovou organizací 10:10 Climate Action a univerzitou Imperial College London.

„Máme ambici technologii zavádět po celé železniční síti. Pokud se prokáže, že je tento projekt úspěšný, můžeme zajistit zelenější a lepší železnici pro naše cestující a veřejnost,“ uvedl ředitel dráhy Wessex v rámci Network Rail Stuart Kistruck. Rozšiřování solárních panelů podél tratí má stát miliardy liber.

V budoucnu je prostor také pro přímé solární napájení trakčních systémů tramvajových tratí ve městech.


Nákladní vlak budoucnosti má jet rychlostí 400 km/h. Zboží z Číny přiveze za tři dny


Klesající náklady výroby fotovoltaických článků znamenají, že cena elektřiny pro železnici bude levnější než elektřina dodávaná přes běžnou přenosovou soustavu. Právě obavy z ceny elektřiny dosud oddalovaly elektrifikaci některých tratí.

Šéf týmu Riding Sunbeams Leo Murray, který technologii propojení solárních systémů s trakčním systémem propaguje, tvrdí, že solární parky u kolejí mohou vlastnit také lokální komunity, jež budou elektřinu dodávat přímo pro vlaky. Umožní to snížit provozní náklady železničním dopravcům. „Spojení největšího britského spotřebitele elektřiny se solární energií vypadá jako začátek dokonalého vztahu,“ doufá Murray.

Tento model by se mohl rozšířit celosvětově, zejména pak v zemích, kde svítí často slunce, jako je Indie nebo země Jižní Ameriky. V Indii už jezdí 250 vlakových souprav, jež mají na střechách fotovoltaické panely.

Výstavba solárních parků podél trati je ale podle Riding Sunbeams efektivnějším a tedy i ekologičtějším řešením. Indická vláda plánuje, že postupně nahradí uhelné zdroje elektřiny solárními o instalovaném výkonu 100 GW.

Mají vlaky nahradit leteckou dopravu na kratších vzdálenostech?

Dále čtěte:

Ve Velimi testují nové vlaky pro Anglii. Jezdí na naftu i elektřinu

Německo nabízí železničním přepravcům miliardy za úspory energie. Přihlásila se jediná firma

Velké srovnání evropských železnic: České dráhy mají nejlepší jídlo

Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů

Němci vyčíslili negativní dopady dopravy. Škody dosahují 150 miliard eur

Ohodnoťte tento článek
Diskuze