Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Vlak Deutsche bahn projíždí solární elektrárnou
Vlak Deutsche bahn projíždí solární elektrárnou
Autor: Profimedia.cz

Revoluce na železnici: bude vlaky pohánět slunce?

17. února 2017, 06:04  -  frn
 Vlak Deutsche bahn projíždí solární elektrárnou
Vlak Deutsche bahn projíždí solární elektrárnou
Autor: Profimedia.cz
17. února 2017, 06:04

Napájení vlakových souprav ze solárních parků má znamenat revoluci v železniční dopravě. A je blíže, než si většina lidí myslí, tvrdí zakladatel firmy 10:10, která technologii vyvíjí společně s britskou Energy Futures Lab.

Leo Murray, který firmu 10:10 založil, tvrdí, že elektrické vlaky jsou obecně nejlepší variantou přepravy na dlouhé vzdálenosti s ohledem na produkci skleníkových plynů. Samozřejmě za předpokladu, že energie pochází zejména z obnovitelných zdrojů, větru a slunce, napsal Murray pro Guardian.

Stárnoucí britské elektrárny (jaderné i uhelné) jsou podle něj výzvou pro jakékoliv snahy „dekarbonizovat“ dopravu. Přitom mnoho britských domácností musí spoléhat na elektřinu z tradičních uhelných a plynových elektráren a ještě platí vysoké účty.


O jádru v Británii čtěte: Hloupá sázka na Toshibu. Jádru v Británii hrozí fiasko

Vizualizace elektrárny Hinkley Point C ( Autor: EDF Energy )


Proto se jeho firma rozhodla zaměřit výzkum využití obnovitelné energie přímo na místě vzniku bez jejího dodávání do sítě. Jako příklad uvedl firmu Lightsource, která uzavřela dohodu s letištěm v Belfastu, podle níž její solární park vedle letiště bude dodávat až 27 procent spotřeby elektrické energie vzdušného přístavu.

Vedoucí laboratoře Energy Futures Lab Tim Green je přesvědčen, že vlaky mohou jezdit na solární pohon víceméně bez problémů. „Myslím, že zaměření na integraci generátorů do železničního systému přináší mnoho výhod,“ poznamenal Green.

Murray rovněž souhlasí s tím, že dráhy jsou ideálním klientem pro producenty solárních parků. V této souvislosti uvedl, že státem vlastněná firma Network Rail je největším individuálním spotřebitelem elektrické energie v zemi. Utratí až 500 milionů liber ročně (16 miliard korun) za elektrický pohon vlaků. Na britských ostrovech spravuje 5500 kilometrů elektrifikovaných tratí.


Revoluce v kamionové dopravě: Němci otestují e-dálnici s trolejemi

Elektrokamion Scania. ( Autor: Scania CV AB )


„Špička výkonu solárních parků je víceméně shodná se špičkou poptávky elektřiny pro vlaky,“ citoval Murraye server Imperial College London.

Až třetina z elektrifikovaných tratí by se mohla připojit na obnovitelné zdroje při využití stejnosměrného proudu. Velký potenciál pak vidí v Indii. Tam je elektrifikováno 25 tisíc kilometrů železnic.

„Pokud naše inovace znamená, že Indie může pro své vlaky využít přímo solární energii, pak jsme učinili významný krok ke globálnímu úsilí udržet fosilní paliva pod zemí,“ míní Murray. Nyní se čeká na studie proveditelnosti a první pilotní projekty.

Už v roce 2015 indické dráhy testovaly využití solárních panelů přímo na vlacích. Takto získaná energie však může sloužit maximálně na klimatizaci a osvětlení, nikoliv na pohon vlaku.

Se solárními panely přímo na střeše vlaku chce vyrazit australská firma Byron Bay Railroad Company v dubnu tohoto roku. Nutno podotknout, že trasa vlaku čítá jen tři kilometry. Konzultant na energii Chris Trayes tvrdí, že vlak může na solární panely spoléhat z 25 procent, zbytek pohonu musí obstarat dieselový motor.

O solární energii čtěte:

Nadměrné zisky českých solárních baronů? Podle Bruselu mýtus

EK chce prodloužit cla na dovoz solárních panelů



Čtěte také

 Důchodce, ilustrační foto

Nepracovat do smrti? Na předčasný důchod je potřeba naspořit miliony

Na otázku, kolik je třeba mít našetřeno, aby člověk mohl s klidem nadobro zabouchnout…

před 1 hodinou

  Zbraslav sice není závodem v klasickém slova smyslu, adrenalin je ale na tvářích zúčastněných jasně patrný

Poctivé oktany. Legendární závod Zbraslav - Jíloviště přilákal davy milovníků veteránů

Vůně spáleného benzinu, ricinového oleje a hořícího brzdového obložení. K tomu zdánlivě…

před 2 hodinami

 Šéf labouristů Jeremy Corbyn

Velká listopadová Corbynova revoluce. Labouristé chtějí rozdávat podle socialistického vzoru

Britští labouristé chystají převratné ekonomické změny podle socialistického vzoru. Čím…

před 4 hodinami

 Les napadený kůrovcem, ilustrační foto

Škody za půl bilionu. Moc využitelného lesa nám nezůstane, tuší výzkumník Horáček

Zhroucení trhu se dřevem a vytěžení veškerého smrkového dřeva lze brát jako příležitost.…

před 4 hodinami

 Sekera, ilustrační foto

Co bude, až nebude les. Česko se musí připravit na léta bez smrku

Sbohem. Dospělý smrk opouští Česko a za sebou nechává zhroucený trh se dřevem.

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí…
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Čistší budoucnost, ale se spalovacími motory? Lidstvo je o kousek blíž technologii, která to umožní
Až 790 palců a rozlišení 16K. Sony chystá „televizor“ snů
Hry pro příležitostné hráče