Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Autor: Sina Schuldt/dpa/ Profimedia

Němci vyčíslili negativní dopady dopravy. Škody dosahují 150 miliard eur

30. srpna, 15:06  -  František Novák
Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Autor: Sina Schuldt/dpa/ Profimedia
30. srpna, 15:06

Škody, které způsobuje doprava v Německu, včetně nehod, hluku, znečištění ovzduší a oteplování planety, činí 149 miliard eur (3,8 bilionu korun) ročně. To odpovídá 2,5násobku českého státního rozpočtu. Z 95 procent se na nich podílí silniční doprava.

Stále intenzivnější silniční doprava má výrazný dopad na celou populaci. „Společnost platí za dominanci silnic obrovskou cenu,“ zdůraznil ředitel organizace Allianz pro Schiene Dirk Flege. Aliance lobbuje za větší využívání železniční dopravy v Německu. Studii si objednala u švýcarských odborníků, napsal web německé televize n-tv.

Celkové roční škody z dopravy odborníci vyčíslili na 149 miliard eur. To je v přepočtu 3,8 bilionu korun. Suma odpovídá 2,5násobku rozpočtu ČR z roku 2019.

Na silniční dopravu připadá z této částky 94,5 procenta, na železniční 3,8 procenta. O zbytek se pak dělí letecká vnitrostátní a říční doprava. Flege vyzval německou vládu k rozsáhlé reformě, jež by přesunula velkou část objemu ze silnic a dálnic na koleje. Kromě menších dopadů na klima by došlo k výraznému snížení počtu obětí silničních nehod.

Analýzu aliance zadala švýcarskému institutu Infras, jenž spočítal vedlejší náklady způsobené dopravou. 41 procent z celkové sumy připadá na nehody, 21 procent na výrobu a spotřebu energie. 18 procent sumy je zodpovědných za externí škody na klimatu. Při přepočtu na ujetý kilometr je silniční doprava třikrát nákladnější a škodlivější než kilometr ujetý na drahách.

Německo by se mělo podle šéfa železniční aliance vydat cestou investic zejména do udržitelné železniční dopravy, jež bude využívat obnovitelné zdroje energií. Jedním z opatření může být rovněž snížení hlučnosti nákladních vlaků. Aliance ale upozornila i na pozitivní dopady chůze, která nezpůsobuje externí negativní náklady a zlepšuje zdraví.

Poslanec FDP Torsten Herbst z dopravního výboru nicméně označil studii za jednostrannou a tendenční, protože bere v úvahu pouze negativní dopady dopravy. „Doprava generuje nejen náklady, ale především bohatství. Uspokojuje individuální potřeby občanů v oblasti mobility,“ zdůraznil. Země podle něj potřebuje hlavně smysluplné propojení silniční a železniční dopravy.

Dále čtěte:

Německo nabízí železničním přepravcům miliardy za úspory energie. Přihlásila se jediná firma

Náklady nehrají roli: Němci řeší, jak zabezpečit 5700 nádraží a stanic

Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů


Čtěte také

 Důchodce, ilustrační foto

Nepracovat do smrti? Na předčasný důchod je potřeba naspořit miliony

Na otázku, kolik je třeba mít našetřeno, aby člověk mohl s klidem nadobro zabouchnout…

před 1 hodinou

  Zbraslav sice není závodem v klasickém slova smyslu, adrenalin je ale na tvářích zúčastněných jasně patrný

Poctivé oktany. Legendární závod Zbraslav - Jíloviště přilákal davy milovníků veteránů

Vůně spáleného benzinu, ricinového oleje a hořícího brzdového obložení. K tomu zdánlivě…

před 2 hodinami

 Šéf labouristů Jeremy Corbyn

Velká listopadová Corbynova revoluce. Labouristé chtějí rozdávat podle socialistického vzoru

Britští labouristé chystají převratné ekonomické změny podle socialistického vzoru. Čím…

před 4 hodinami

 Les napadený kůrovcem, ilustrační foto

Škody za půl bilionu. Moc využitelného lesa nám nezůstane, tuší výzkumník Horáček

Zhroucení trhu se dřevem a vytěžení veškerého smrkového dřeva lze brát jako příležitost.…

před 4 hodinami

 Sekera, ilustrační foto

Co bude, až nebude les. Česko se musí připravit na léta bez smrku

Sbohem. Dospělý smrk opouští Česko a za sebou nechává zhroucený trh se dřevem.

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 3.86

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí…
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Čistší budoucnost, ale se spalovacími motory? Lidstvo je o kousek blíž technologii, která to umožní
Až 790 palců a rozlišení 16K. Sony chystá „televizor“ snů
Hry pro příležitostné hráče