zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Autor: Sina Schuldt/dpa/ Profimedia

Němci vyčíslili negativní dopady dopravy. Škody dosahují 150 miliard eur

30. srpna 2019, 15:06  -  František Novák
Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Silniční doprava v Německu, ilustrační foto
Autor: Sina Schuldt/dpa/ Profimedia
30. srpna 2019, 15:06

Škody, které způsobuje doprava v Německu, včetně nehod, hluku, znečištění ovzduší a oteplování planety, činí 149 miliard eur (3,8 bilionu korun) ročně. To odpovídá 2,5násobku českého státního rozpočtu. Z 95 procent se na nich podílí silniční doprava.

Stále intenzivnější silniční doprava má výrazný dopad na celou populaci. „Společnost platí za dominanci silnic obrovskou cenu,“ zdůraznil ředitel organizace Allianz pro Schiene Dirk Flege. Aliance lobbuje za větší využívání železniční dopravy v Německu. Studii si objednala u švýcarských odborníků, napsal web německé televize n-tv.

Celkové roční škody z dopravy odborníci vyčíslili na 149 miliard eur. To je v přepočtu 3,8 bilionu korun. Suma odpovídá 2,5násobku rozpočtu ČR z roku 2019.

Na silniční dopravu připadá z této částky 94,5 procenta, na železniční 3,8 procenta. O zbytek se pak dělí letecká vnitrostátní a říční doprava. Flege vyzval německou vládu k rozsáhlé reformě, jež by přesunula velkou část objemu ze silnic a dálnic na koleje. Kromě menších dopadů na klima by došlo k výraznému snížení počtu obětí silničních nehod.

Analýzu aliance zadala švýcarskému institutu Infras, jenž spočítal vedlejší náklady způsobené dopravou. 41 procent z celkové sumy připadá na nehody, 21 procent na výrobu a spotřebu energie. 18 procent sumy je zodpovědných za externí škody na klimatu. Při přepočtu na ujetý kilometr je silniční doprava třikrát nákladnější a škodlivější než kilometr ujetý na drahách.

Německo by se mělo podle šéfa železniční aliance vydat cestou investic zejména do udržitelné železniční dopravy, jež bude využívat obnovitelné zdroje energií. Jedním z opatření může být rovněž snížení hlučnosti nákladních vlaků. Aliance ale upozornila i na pozitivní dopady chůze, která nezpůsobuje externí negativní náklady a zlepšuje zdraví.

Poslanec FDP Torsten Herbst z dopravního výboru nicméně označil studii za jednostrannou a tendenční, protože bere v úvahu pouze negativní dopady dopravy. „Doprava generuje nejen náklady, ale především bohatství. Uspokojuje individuální potřeby občanů v oblasti mobility,“ zdůraznil. Země podle něj potřebuje hlavně smysluplné propojení silniční a železniční dopravy.

Dále čtěte:

Německo nabízí železničním přepravcům miliardy za úspory energie. Přihlásila se jediná firma

Náklady nehrají roli: Němci řeší, jak zabezpečit 5700 nádraží a stanic

Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů


Čtěte také

Události  Atletka Kristiina Mäki

Kristiina Mäki: Hlava dělá sedmdesát procent výkonu sportovce

Jednodušší cesta nebývá tak zajímavá, říká atletka Kristiina Mäki, která nás bude na…

před 1 hodinou

 Dráty vysokého napětí - ilustrační foto

Dráty musejí pod zem. Náklady na nové elektrické sítě jdou do stovek miliard

Evropa včetně Česka plánuje investovat stovky miliard do nových elektrických sítí. Odpor…

před 1 hodinou

Praha  Pohled na centrum San Franciska (Autor: Supercarwaar via Wikimedia Commons; CC-BY-SA-4.0)

Nejdražší nájemné je v San Francisku. Praha stoupá žebříčkem vzhůru

V Praze je bytové nájemné zhruba o tři čtvrtiny nižší než v New Yorku, v Brně je nižší o …

před 2 hodinami

 Carlos Ghosn

Ghosnovi sirotci. Problematický manažer držel druhého největšího výrobce automobilů pohromadě

Jako první padl spalovací motor, po něm Carlos Ghosn. Další na řadě může být aliance…

před 2 hodinami

 Traktor od firmy John Deere

Trh s traktory v Česku ovládají americké firmy. Nejprodávanější je John Deere

Zatímco mezi osobními auty vládne českému trhu domácí Škoda, situace mezi traktory a…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 3.86

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z…
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
Hry pro příležitostné hráče